עידן חדש של לוחמה החל, וזה מפחיד!

במשך שנים קראו מנהיגי חיזבאללה לחבריהם להפחית את התלות בסמארטפונים, בטענה שישראל מסוגלת לצותת למכשירים הללו כדי לחדור לרשת התקשורת שלהם. האלטרנטיבה הייתה לחזור לטכנולוגיית הביפר של עידן שנות ה-90, הנתפסת כאופציה בטוחה יותר.

חיזבאללה האמין כי היכולות המוגבלות של הביפרים מאפשרות לו לקבל נתונים מבלי לחשוף את מיקומו של המשתמש או מידע מסוכן אחר. אמונה זו הגיעה מהפסגה, שבה מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה דחק בחבריו “לקבור” את הטלפונים הניידים שלהם, מחשש שהישראלים עלולים לפרוץ אותם ולגלות את תנועותיהם.

ואז השבוע, המודיעין הישראלי הראה שגם הטכנולוגיה הצרכנית הבסיסית ביותר אינה בטוחה עוד בעידן הלוחמה המתקדמת.

ביום שלישי התפוצצו מכשירי זימוניות ששימשו מאות אנשי חיזבאללה כמעט בו-זמנית בחלקים של לבנון וסוריה, והרגו לפחות תריסר בני אדם ופצעו יותר מ-2,700 אחרים.

קרדיט: יצרן זימונית

 

למחרת, עוד 20 נהרגו ומאות נפצעו כאשר מכשירי קשר התפוצצו באופן מסתורי בלבנון- על פי דיווחים בתקשורת הלבנונית, רבים מההרוגים והפצועים היו אנשי חיזבאללה, אם כי היו בקרבם נפגעים אזרחים.

פרטים על האופן שבו ביצע המודיעין הישראלי את המבצע, שנאמר כי היה 15 שנים בהתהוות, עדיין מתגלים. על פי כמה דיווחים, המודיעין הישראלי הוא שהקים חברת קש בבודפשט במטרה מפורשת למכור מכשירי תקשורת עמוסי חומרי נפץ לחיזבאללה, תוך ציפייה נכונה שהקבוצה המיליטנטית תבוא לחפש אותם.

מומחי ניוזוויק אמרו כי הפעולה המתואמת מדגישה את השינוי העולמי בדינמיקה של שדה הקרב, שכן הטקטיקות המסורתיות מפנה מקום יותר ויותר לטכנולוגיות מתקדמות כגון מטעני חבלה ומזל”טים מתאבדים המופעלים על ידי בינה מלאכותית – שלעתים קרובות עושים שימוש באלקטרוניקה צרכנית זמינה באינטרנט.

 

שדה קרב חדש

כאשר מדינות מתמקדות כעת בפריצת המערכות הדיגיטליות והאלקטרוניות של אויביהן במקום להסתמך רק על טקטיקות צבאיות מסורתיות, אנליסט ההגנה חמזה עטר אמר שהלוחמה המודרנית מתרחקת משדות הקרב המסורתיים ומתקדמת לעבר פעולות סייבר וסמויות.

עטר אמר: “ישראל העמידה את חיזבאללה במצב מביך והוכיחה שהוא אפילו לא יכול לאבטח את פעולותיו. ובעוד חיזבאללה ידוע במודעות הסייבר שלו, המצב הזה מעביר מסר הפוך לתומכיו”.

“בלבנון, שם משבר החשמל פירושו הסתמכות על מכשירים המופעלים על ידי סוללות, אנשים עכשיו זהירים מתמיד”.

עטר הדגיש את הפגיעות הגוברת של תשתיות אזרחיות לנוכח מתקפות סייבר שהולכות ומתוחכמות. הוא הזהיר כי התקפת סייבר מתקדמת ומתואמת על מכוניות או מטוסים עלולה להוביל למספר משמעותי של נפגעים בתוך שניות, שכן מערכות אלו משולבות יותר ויותר עם בקרים דיגיטליים שניתן לפרוץ.

הוא אמר: “אם האקרים יצליחו לחדור למערכות מטוסים, נעמוד בפני אסון עולמי, שעלול לגרום למטוסים ליפול מהשמיים”. “זו מחשבה מפחידה, אבל בתור חוקר, ציפיתי לזה כבר הרבה זמן”.

“ככל שהמכשירים הניידים והשבבים הופכים נפוצים יותר בכל מקום, יהיו הרבה יותר אמצעים התקפיים מאשר הגנתיים.”

קרדיט: ערביכ דפנס     קרדיט לתמונות: ערוץ הטלגרם היוצרים AI