היסטוריון אמריקאי שהצליח להעריך נכונה 9 מתוך 10 מערכות בחירות בארה”ב “מגלה” מי ייבחר הפעם!

חיזוי המנצח במרוץ לנשיאות ארה”ב הוא אחד העניינים המעניינים את האזרח האמריקאי שמשתוקק להכיר את הדייר הבא בבית הלבן.

ישנם סקרי דעת קהל התלויים בדעות של קבוצת מצביעים מקטגוריות שונות, ולרוב הם משתנים מסקר אחד למשנהו ומפעם לפעם.

ישנן תחזיות הנשענות על ניתוחים סטטיסטיים, ולעיתים קרובות מבוססות על תוצאות בחירות קודמות כדי ליצור מודל סטטיסטי המנבא מרוץ אלקטורלי חדש.

רבים מהדגמים הללו מופצים, אך המפורסם ביותר הוא הדגם שאחריו עומד ההיסטוריון האמריקאי, אלן ליכטמן, שכונה “נוסטרדמוס” על שם אסטרולוג צרפתי מפורסם בימי הביניים.

 

ליכטמן, פרופסור להיסטוריה בן 77 באוניברסיטה האמריקאית, מסתמך על מודל שמצליח לחזות את תוצאות הבחירות כבר 40 שנה.

מה שהפך אותו לסלבריטאי בתקשורת האמריקאית בשנים האחרונות הוא ש-9 מתוך 10 נבואותיו ניבאו נכון את המנצח במרוץ לנשיאות. הנבואות פעלו עבור כל הגזעים, מלבד המרוץ של שנת 2000 בין ג’ורג’ וו. בוש לאל גור.

ליכטמן היה בין הבודדים שניבאו שהמועמד הרפובליקני לנשיאות, דונלד טראמפ, ינצח ב-2016 את המועמדת הדמוקרטית, הילרי קלינטון.

לפני כן, ב-2008, היה צפוי שהנשיא השחור הראשון ייבחר, ​​וברק אובמה למעשה ניצח במירוץ.

ב-1984, כשהמדינה עברה מיתון שהוביל לירידה בתמיכה העממית בנשיא הרפובליקאי דאז רונלד רייגן, ההיסטוריון חזה נכון את בחירתו מחדש.

 

לפני הבחירות הבאות לנשיאות ב-5 בנובמבר מעריך ליכטמן שהמועמדת של המפלגה הדמוקרטית, קמאלה האריס, תנצח, ותהפוך לאישה הראשונה שתחזיק בתפקיד.

ליכטמן חשף את התחזיות שלו בראיון ל”ניו יורק טיימס”, ואמר: “קמאלה האריס תהיה הנשיאה הבאה של ארצות הברית לפחות זו התחזית שלי לגבי התוצאה של המרוץ הזה… התוצאה תלויה בכם צאו להצביע”.

ליכטמן משתמש ב”13 מפתחות” לתחזיותיו, כולל מדדים כלכליים וכריזמה של המועמדים. “המפתחות” מורכבים מ-13 שאלות נכונות או שגויות, ולעולם אינם מבוססים על סקרי דעת קהל. 

ליכטמן פיתח את נוסחת “מפתחות הבית הלבן” ב-1981 עם המתמטיקאי ולדימיר קליס-בורוק, והיא מבוססת על הניתוח שלהם של הבחירות לנשיאות מאז 1860.

ליכטמן אמר, בהצהרות שדיווח “US Today” , כי הדרך המוצלחת ביותר לחזות בחירות היא ללמוד את עוצמת הביצועים של מפלגתו של הנשיא ולא לשים לב לאירועים היומיומיים של הקמפיין.

 

הוא הוסיף: “יש לכם בתקשורת מגבלה שאין לי: אתם צריכים לסקר בחירות כל יום, מה שמגביל אתכם לתיאוריית מרוץ הסוסים של הבחירות, שבהן המועמדים מובילים ונקלעים לפיגור על סמך האירועים היומיומיים של הקמפיין. וסקרים רושמים את התוצאות”.

במודל שלו, אם 6 מתגים או יותר יהיו נגד המפלגה בבית הלבן, זה אומר שהמפלגה תפסיד בבחירות.

ליכטמן אמר כי התגובות לציפיותיו לשנה זו היו גדולות מכל ציפיות קודמות, והוא ייחס זאת ל”סיכונים הגבוהים בבחירות האלה, מידת החריגות שלהן, התפטרותו של הנשיא הנוכחי, ג’ו ביידן, קצת לפני הבחירות. הוועידה הלאומית הדמוקרטית, והרשעתו של היריב (טראמפ) בביצוע 34 עבירות פליליות”.

קרדיט: אלחורה    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות