אלערביה: יחידה 8200 הישראלית השתתפה במבצע פיצוץ הביפרים בחיזבאללה

הפיצוצים שהרעידו את לבנון במשך יומיים רצופים בפיצוץ מכשירי התקשורת של ארגון חיזבאללה, שופכים אור על יחידת המודיעין של הצבא הישראלי, הנושאת את השם “יחידה 8200”, שהיא היחידה הישראלית ללוחמה אלקטרונית, שהיא, על פי מקור ביטחוני מערבי היתה מעורבת בתכנון המבצע.

גורם ביטחוני לבנוני בכיר ומקור נוסף אמרו כי שירות הביון הישראלי (המוסד) היה אחראי למבצע המורכב של הטמנת כמות קטנה של חומרי נפץ בתוך 5,000 ביפרים שביקש חיזבאללה לקנות, כך לפי מה שדווח בסוכנות רויטרס.

מקור ביטחוני מערבי אמר גם לרויטרס כי יחידה 8200, יחידה צבאית שאינה מזוהה עם המוסד, השתתפה בשלב הפיתוח של המבצע נגד חיזבאללה, שלקח יותר משנה להתכונן אליו.

המקור אמר כי היחידה השתתפה בהיבט הטכני של הבדיקה כיצד להכניס חומרי נפץ לתהליך הייצור.

“אחד החברים הטובים והמבריקים בצבא הישראלי”

יוסי קופרווסר, איש מודיעין צבאי לשעבר ומנהל מחקר בפורום ישראל לביטחון, אמר מצדו כי אין אישור למעורבות יחידת המודיעין הצבאית בפיגוע בלבנון.

אבל לדבריו, חברי 8200 הם מהאנשים הטובים והמבריקים בצה”ל, המשרתים ביחידה בלב היכולות הביטחוניות של ישראל.

הוא גם אמר, “האתגרים שהם מתמודדים איתם הם עצומים וקשים מאוד, ואנחנו צריכים את האנשים הכי טובים שישתתפו בזה”.

היחידה, שחבריה הם חיילים צעירים שנבחרו בקפידה, מפתחת ומפעילה כלי איסוף מודיעין ולעיתים משולה לסוכנות הביטחון הלאומי האמריקאית.

פעולות בולטות

בהצהרה פומבית נדירה על פעילות היחידה, אמר דובר צה”ל ב-2018 כי היחידה סייעה לסיכול תקיפה אווירית של דאעש על מדינה מערבית. בזמנו אמרו בצבא כי פעולות היחידה נעו בין איסוף מודיעין והגנת סייבר ל”תקיפות ומכות טכנולוגיות”.

דיווחים ציינו כי יחידה 8200 השתתפה במתקפת Stuxnet שהשביתה את הצנטריפוגות הגרעיניות האיראניות, אם כי הצבא הישראלי לא הודיע ​​על השתתפותו בתקיפה. היחידה השתתפה גם בשורה של מבצעים מתוקשרים נוספים מחוץ לישראל.

קרדיט לתמונות: אלגזירה