דיווח: ישראל השמידה קווי ייצור איראנים למזל”טים מתאבדים מסוג FPV בצפון סוריה

השימוש במזל”טים מסוג FPV על ידי כוחות המשטר הסורי והמיליציות השיעיות ירד בקרבות נגד המורדים באזור הצפוני של חמה ומערב חלב.

מאז ה-24 באוגוסט האחרון, נצפה כי תדירות השימוש בנשק  הכטב”מ המתאבד ירד, כאשר השימוש ירד מממוצע של 10 מטרות ביום ל- פעם-פעמיים ביום.

מקורות פרטיים דיווחו לאתר Syria TV כי הירידה בתדירות התקפות הכטב”מים המתאבדים נובעת מהפסקת פעילות פסי הייצור באזורי חאמה, בעקבות תקיפות ישראליות שכוונו לאתרים צבאיים השייכים למשטר הסורי, בהם “חיזבאללה” הלבנוני מנהל פרויקטי פיתוח צבאיים בפיקוח “משמרות המהפכה האיראנים”.

 

השפעת ההפצצה הישראלית

בסוף אוגוסט האחרון ביצעו מטוסי קרב ישראלים תקיפה בו-זמנית שכוונה לשלושה מקומות שבהם  פועלים חיזבאללה בעיירה אום חרטין באזור הכפרי של חומס, והשני כוון למכללה הווטרינרית הממוקמת בכביש חמה-מחרדה. ליד העיירה חטאב.

באשר לתקיפה השלישית, מדובר היה באתר של “חטיבה 47” ליד צומת מרין בכביש הבינלאומי מצדה הדרומי של העיר חמה, שצוין במפה שהכין מרכז “ג’וסור” למחקר בשנת 2020, כמתחם צבאי משותף בין כוחות המשטר הסורי, “חיזבאללה” והאיראנים.

שלושת הצדדים הרחיבו את פעילותם באזור, בתחילת שנת 2023, וכן השתתפו במספר מבנים, בעיקר במטה מכון 4000, המתמחה בפיתוח ציוד אווירי צבאי ומזוהה עם המחקר המדעי הסורי, מינהל (CERS), ליד העיירה טאקסיס, דרומית מזרחית לחמה, המשתתפת גם בפרויקטים נוספים עם מומחים מקוריאה הצפונית.

מדוע ישראל הפציצה את האתרים הללו?

התקיפות הישראליות אירעו ב-23 באוגוסט, על מתקנים המעורבים בייצור של כטב”מים, שעות לאחר ש”חיזבאללה” ביצע תקיפה עם מל”טים מתאבדים דומים.

ב-20 באוגוסט שידר חיזבאללה קלטת וידאו שהראתה, לראשונה מאז תחילת ההסלמה נגד ישראל, את השימוש שלו במזל”טים מתאבדים מסוג FPV המכוונים לצרור כבלים במגדל תקשורת וריגול צבאי ב”ג’ל אל-עלאם” הישראלי על גבול לבנון.

לפי המקורות, צוותים הנדסיים וטכניים הפועלים בפיקוח מומחים איראנים ואחרים מחיזבאללה, לאחר תהליך ההתרחבות, החלו לעבוד על ייצור מל”טים המבוססים על טכנולוגיית פרספקטיבה מגוף ראשון (FPV) למטרות לחימה בהיקף שונה של מבצעים. 

החוקרת המתמחה בפעילות איראנית בסוריה ובמזרח התיכון, טורקי אל-מוסטפא, קישרה את הפצצת ישראלית על מרכזי כינוס וייצור של מזל”טים מתאבדים   לאסטרטגיה המוצהרת שלה לפגוע בתשתית הצבאית של איראן ובמיליציות שלה בסוריה ובלבנון וכן ניסיון לנתק אספקה ​​של נשק מתקדם הכולל מל”טים ולמנוע מחיזבאללה “להשיג נשק איכותי שישנה את מאזן הכוחות בעימות העתידי”. (קרדיט: סוריה טי וי)

طائرات FPV المذخرة تفرض "معادلة جديدة" في إدلب.. ما آلية عملها وسر  استخدامها؟

קרדיט לתמונה: סוריה טי וי