נשיא רפורמיסט באיראן? האמנם?

נשיא רפורמיסט באיראן? האמנם?

הסיבוב השני של הבחירות לנשיאות באיראן הסתיים בניצחונו של מסעוד פזשכיאן (مسعود پزشکیان = Masoud Pezeshkian) המועמד הרפורמיסטי.

תרשו לי להתעלם מהנתון מעורר התהיות, שההשתתפות בבחירות זינקה מ 39.9% ל 49.68% (שהושגה לאחר שגם בסיבוב השני לבחירות היה צורך בהארכת שעת סגירת הקלפיות) וגם אתעלם מהדיווחים הרבים על קלפיות ריקות והשתתפות נמוכה במה שהאיראנים הגדירו גם בסיבוב הראשון “קרקס הבחירות”, התוצאה של מה שהמשטר האיראני קרא “בחירות דמוקרטיות לנשיאות”, היא שיש לאיראן נשיא חדש.

אזכיר שאיראנים רבים אמרו בגלוי שהם לא מאמינים שלהצבעה בקלפי יש משמעות ושאין לה השפעה על תוצאת הבחירות.

פזשכיאן נבחר לנשיא, בין אם זו תוצאת קולות המצביעים, או פשוט תוצאת קביעת המנהיג העליון שחשב שלאחר הצגת “בחירות דמוקרטיות” בקרקס הבחירות הכושל של המשטר, יהיה נכון להציג לעולם “הנאור” תוצאה של “ניצחון דמוקרטי” של מתמודד “רפורמיסט” מול מתמודדים פונדמנטליסטים, ובכך לזכות בנקודות אצל מנהיגי העולם “הנאור” שיראו “שינוי חיובי” בהתנהלות “פרגמטית, מתונה ונבונה” של איראן מול המערב.

مسعود پزشکیان را بهتر بشناسید

 

שוב אזכיר, שמה שמוגדר כרפורמיסטים בפוליטיקה האיראנית, לא דומה למה שמוגדר כרפורמיסטים במערב (ראו את הפוסט האחרון ) וגם אם הוא תומך בגישה יותר פרגמטית עם חיוך וקריצה לעולם “הנאור” כדי להוציא מהמערב את מה שהמשטר רוצה, כגון ביטול סנקציות, זה לא אומר שהוא לא איש משטר שיוציא לפועל את מדיניותו של המנהיג העליון.

אזכיר שלמרות שפזשכיאן נחשב כרפורמיסט, רבים באיראן עדיין זוכרים את דבריו במערכת הבחירות לנשיאות בשנת 2013 כשאמר בצורה ברורה: “אמרתי מאה פעמים ואני אגיד את זה שוב שאני לא רפורמיסט”.

האיראנים זוכרים גם את דבריו במסע הבחירות המזורז לקראת הבחירות שהסתיימו ביום שישי האחרון, בהן נבחר לנשיא, כשאמר במסיבת עיתונאים “העובדה שאמרתי בעצרת הכללית של החזית הרפורמית האיראנית שאני פונדמנטליסט היא בגלל שיש לי עקרונות וזה נכון וצדק”. כדי להשיג את שני העקרונות הללו, יש לבצע רפורמות. אי אפשר להשיג צדק בלי רפורמות”, והם לא ממש מעודדים מבחירתו כנשיא וברשתות האיראניות מפרשים את דבריו בדרכים שונות, ובמקרים רבים לא מייחסים להם משהו חיובי או שקשור לטובת העם, ויש שתוהים לאיזה מדבריו לייחס יותר אמינות וחשיבות, לדברי הביקורת שהשמיע בעבר נגד התנהלות המשטר? או כנגד המפגינים?

 

אציין שגם אם הנשיא החדש ביקר את המשטר על דרך דיכוי ההפגנות של 2013, 2018 וגם בשנת 2022, זה לא אומר שלאחר כניסתו לתפקידו כנשיא, המשטר יתחיל לקבל את המפגינים בזרי פרחים, יפסיק לענות את העצורים, ולרצוח נחקרים, או יפסיק עם הוצאות להורג של מתנגדי משטר, ואזכיר את דבריו כשביקר את המשטר ב 2018 כשאמר שהתנהלות המשטר בנוגע להפגנות “שגויה מבחינה מדעית ואינטלקטואלית” וגם את דבריו נוגע להפגנות מחאת החופש והדרישה להחלפת המשטר שהחלו לאחר רצח מהאסה אמיני (מה שבמערב “הנאור” נהוג לכנות “מחאת החיג’אב”) כאשר במקביל גם גינה את ההפגנות ואמר שהן “לא האינטרס של העם”.

אז לפני שיוצאים בצהלות שמחה על בחירת נשיא “רפורמיסט” באיראן, אציע לבחון את התנהלות המשטר מאחורי מסכות הרפורמיסט, ומסע “פרגמטי” חדש מלווה בחיוכים מול העולם “הנאור”, שצפוי להתחיל כבר בשבוע הבא, שילווה במכבסת מילים של שופרות התעמולה ומלחמת תודעה למיסוך כוונות המשטר והתנהלותם בפועל, שנועדה להשיג את המטרות המוצהרות של המשטר – ייצוא המהפכה, והשמדת ישראל, על כל המשתמע מכך.

مسعود پزشکیان: برنامه توسعه را برمبنای سیاست‌های خامنه‌ای اجرا می‌کنم | ایران اینترنشنال

קרדיט:ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון     קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות ואיראן אינטרנשיונל