הקשר בין חרדה ומחלת הפרקינסון. מחקר חדש

מחקר חדש מגלה שאנשים עם חרדה, מעל גיל 50, עשויים להיות בסיכון גבוה פי שניים לפתח מחלת פרקינסון מאשר עמיתיהם שאינם מתלוננים על חרדה.

העיתון האמריקאי ” וושינגטון פוסט ” דיווח כי המחקר, שפורסם ב-British Journal of General Practice, בחן נתונים מטיפול ראשוני בבריטניה. 

החוקרים השוו בין 2008 ל-2018 קבוצה של 109,435 אנשים בני 50 ומעלה שאובחנו עם מופע ראשון של חרדה, עם קבוצה אחרת של 987,691 אנשים שלא סבלו מחרדה.

החוקרים אמרו כי 331 חולים שאובחנו עם חרדה פיתחו את מחלת פרקינסון במהלך העשור, שכן התוצאות מראות כי סבלם מפרקינסון החל כ-5 שנים לאחר שאובחנו עם התקף החרדה הראשון.

לאחר התאמה לגיל, גורמי אורח חיים, מחלות נפש וגורמים נוספים, אנשים עם חרדה עדיין היו בסיכון גבוה פי שניים לפתח מחלת פרקינסון מאשר אלו שלא אובחנו עם חרדה.

מחלת פרקינסון היא הפרעה המשפיעה על מערכת העצבים ועל חלקי הגוף הנשלטים על ידי העצבים. התסמינים מתחילים לאט לפני שהם מחמירים בהדרגה, על פי Mayo Clinic .

 

בין הסימפטומים של פרקינסון יש רעד שמתחיל בלי לשים לב רק ביד אחת, בעוד שההפרעה עלולה לגרום גם לנוקשות ותנועה איטית.

על פי המכון האמריקאי להפרעות נוירולוגיות ושבץ, מחלת פרקינסון היא ההפרעה הנוירולוגית השנייה בשכיחותה בארצות הברית ומשפיעה על עד מיליון אמריקאים, אם כי המספרים משתנים, ואבחון שגוי הוא שכיח.

במחקר החדש, חוקרים מצאו כי גורמים נוספים קשורים להתפתחות מחלת הפרקינסון, לרבות אלו עם דיכאון, הפרעות שינה, עייפות, פגיעה קוגניטיבית, לחץ דם נמוך, רעד, נוקשות, איזון ירוד או עצירות נוטים יותר לפתח את המחלה. 

אלה עם סחרחורת, כאבי כתפיים, בעיות בדרכי השתן ובעיות זקפה היו בסבירות נמוכה יותר לפתח מחלת פרקינסון.

“חרדה לא נחקרה היטב כמו אינדיקטורים מוקדמים אחרים של מחלת הפרקינסון”, אמרה אנט שראג, פרופסור לנוירולוגיה קלינית במכון הנוירולוגי קווין סקוור ב-UCLA שהובילה את המחקר, בהודעה לעיתונות. 

היא הוסיפה כי יש לעשות מחקר נוסף על חרדה, בתקווה ללמוד כיצד לטפל טוב יותר במחלת פרקינסון בשלביה המוקדמים.

קרדיט: אלחורה   קרדיט לתמונות: ויקיפדיה