אנליסט צבאי בניתוח אסטרטגי נכון לתאריך 30.6.2024

המאמצים הגדולים שצה”ל השקיע בדרום נשאו פרי, אמנם בדיעבד ניתן וצריך היה לפעול אחרת אך גם כן בדיעבד הושגו הישגים יקרים ומשמעותיים.
-נהרגו מחבלים רבים ונפגעה קשה התשתית הצבאית של חמאס.
-ירי התמ”ס נפסק כמעט לחלוטין מה שמעיד גם על אבדן תשתיות וגם על אי יכולת של החמאס לתפקד כראוי בזמן שיש נוכחות צה”לית באזורו.
-ציר פילדלפי וציר נצרים מבתרים את הרצועה .
המשמעות המעשית היא שלמרות שניצחון (ובוודאי “ניצחון מוחלט” ) עדיין לא הושג והוא ידרוש המשך עבודה, פירוק יתר התווך התת קרקעי ,השמדת אתרי הפו”ש של האויב וחיסול המנהיגות שלו. כרגע עזה איננה חזית פעילה שיכולה לסכן את ישראל מגבולה הדרום מערבי כפי שהיתה בתחילת המלחמה. זהו הישג חשוב שהושג בעמל ובדם רב. וחשיבותו היא שניתן להפנות עכשיו מאמצים צבאיים גדולים לחזית הצפונית.

בצפון הן המסרים שנשמעים מחיזבאללה והן האיומים שנשמעים מאיראן מעידים על חשש שלהם ממלחמה מיידית בצפון.
אני מתרגם את זה להבנה איראנית כי מה שקרה בעזה יכול לקרות עקרונית גם בלבנון וכי למרות מחירים כואבים וכבדים שישראל תצטרך לשלם טהרן תאבד בסופו של דבר גם את חיזבאללה כקלף איום קבוע על ישראל. בנוסף קולות משמעותיים נשמעים מקבוצות שונות בלבנון כנגד חיזבאללה ואף איומים מפורשים להצטרף לישראל ולהילחם בחיזבאללה ובציר השיעי הן מהנוצרים והן מהדרוזים. דבר שנסראללה חושש ממנו מאוד.

שלא נטעה או נתבלבל. האיראנים לא ויתרו על המלחמה הנוכחית לרגע, אבל הנחישות הישראלית הפתיעה אותם. העובדה שלמרות כל הלחצים מבית ומחוץ ישראל מוסיפה להילחם ומשיגה הישגים בשטח מדאיגה אותם והם יודעים היטב את משקלו האמיתי של הטרור.

(צה”ל אמנם שילם עד כה במאות הרוגים , אך מבחינה צבאית – אסטרטגית זה מחיר נמוך בהרבה ממה שהיה צפוי במלחמה כה כבדה. כך למשל בחזית הצפונית למרות שנורו אלפי טילי נט וחימושים שונים נהרגו עד כה 27 ישראלים אל מול מאות רבות של הרוגים בלבנון שמחציתם אנשי חיזבאללה)

להערכתי האיראנים מנסים כעת לפרוץ לפצצה בכדי לערוך ניסוי ולהודיע לעולם כי “עלה בידם”. אח”כ בחסות הנשק הגרעיני יוכל משטר האיאטולות להבטיח את שרידותו ואחר כך להמשיך במלאכת הטרור והפרוקסי ביתר נוחות כטרור בחסות הגרעין.

בינתיים האיראנים מנסים לשקם את הפרוקסיס שלהם בעזה ( מה שקשה להם לעשות כשציר פילדלפי בידי צה”ל) באמצעות הברחת נשקים איכותיים.

בלבנון , להערכתי ,אחת הסיבות שיש ירידה בכמות התקיפות של הכטמ”מים והנ”ט של חיזבאללה נובעת ממחסור בתחמושת איכותית זאת ואולי גם בחוליות שיגור איכותיות שהפכו למטרות על ידי צה”ל.
ישנו מחסור עולמי בנ”ט ואיראן בוודאי עושה מאמצים כבירים לשלוח מה שאפשר לחיזבאללה דרך צירי ההברחה הידועים . יש כאן מלחמה מהותית על הלוגיסטיקה.

בנוסף שואפת איראן לפתוח חזית נוספת ממזרח הן בירדן (היכן שעל פי פרסומים שונים מתנהל מאבק של ממש בין הממלכה לבין גורמי פרוקסי איראנים) והן בהברחות לאיו”ש שם משקיעה איראן תקציבים גדולים כדי לרכוש נשק ( הרבה ממנו אמריקני ששייך לצבא ירדן) ולהפוך את ערי הגדה למאחזים איראנים קדמיים בדומה לעזה ולבנון. דגש מיוחד ניתן למטעני צד כבדים שמיועדים כנגד הרכבים הממוגנים רך של צה”ל, ובתימן, בכדי לשקם תשתיות פגועות ולחדש מלאי חימושים כנגד ספינות. וגם להעמיד את הדור הבא של חימושים שיוכלו לפגוע בישראל.
ככלל יתכן שהפריסה הרחבה מאוד של איראן והמשאבים הרבים שהיא משקיעה בניסיונות לתחזק את כל הללו מעמידים אותה במצב של over expend.

 

המלצות

*- ישראל צריכה להשקיע בשבועות הקרובים כוחות גדולים ככל האפשר במיצוי המערכה בדרום בדגש על השמדת הנכסים שעוד נותרו לחמאס, מנהיגות, ומבצעים מיוחדים לחילוץ בני ערובה. תאי השטח שבהם צה”ל עוד לא ביקר מוגבלים יחסית ובריכוז מאמץ אחרון ניתן להשיג מהם הרבה ולשבור את מה שנותר ממערכי האויב השלמים.

*- בצפון צריכה ישראל להמשיך ולנצל את המומנט ולנצל את החולשה האיראנית והחיזבאללאית הנוכחית.
לאו דווקא באמצעות פלישה ללבנון. אבל בהחלט באמצעות הגברת המאמצים הצבאיים כנגד כמה שיותר נכסים צבאיים של האויב. ללא חשש.
אם הם היו רוצים מלחמה כעת כבר היתה כזו.
*- ישראל מוכרחה להיערך ולתקוף את רכיבי התוכנית האיראנית בדגש על רכיב הנשק. כלומר הראש הקרבי. זהו הרכיב האחרון שנותר לאיראנים לפתח ככל הנראה בכדי להשיג נשק פעיל. קו אדום שאסור לתת לאיראנים לעבור בשום פנים ואופן. במקביל ישראל צריכה להגביר את התקיפות החשאיות ( ואולי גם הגלויות) על איראן ונכסיה הפגיעים. איראן חשופה ופגיעה למדי ויש בה קבוצות גדולות של מתנגדי משטר.

*- ישראל צריכה לרכז מאמץ בג’נין. ולהפוך את עיר הטרור הארורה למשל ולשנינה. להחריב את מחנה הפליטים אחת ולתמיד כדי לעביר מסר חד וברור לפלסטינים.

קרדיט: ד”ר  יאיר אנסבכר – אנליסט צבאי      קרדיט לתמונות: ערוץ הטלגרם “שירה יוצרת תמונות בבינה מלאכותית”