הריצה לפצצה החלה? איראן מרחיבה מאוד את הפקת האורניום המועשר צבאית וארה”ב מאיימת בתגובה

ביום חמישי גינתה ארה”ב את מה שנכלל בדו”ח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בנוגע לפעילותה הגרעינית של איראן, שאישר עלייה בקיבולת החומר הגרעיני שברשותה, שבוע לאחר שחבר הנאמנים של הסוכנות אימץ החלטה המבקרת את חוסר שיתוף הפעולה של טהראן.

ארה”ב מזהירה כי היא לא תהסס “להגיב” לכל הסלמה מצד איראן בגלל תוכנית הגרעין שלה.

נמסר כי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הודיעה לחבריה ביום חמישי כי טהראן אמרה לה כי היא מתקינה רשתות (צנטרפוגות מתקדמות) נוספות במתקני העשרת האורניום בנתנז ובפורדו,כך דיווחה סוכנות הידיעות הצרפתית. 

דובר מחלקת המדינה האמריקאית, מתיו מילר, אמר ביום חמישי בהצהרה כי הדו”ח שהוציאה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית “מבהיר שאיראן שואפת להרחיב את תוכנית הגרעין שלה בדרכים חסרות מטרה וחסרות אמינות לשלום”. 

הוא הוסיף, “התיכנונים שלהם סותרים את טענותיהם. אם איראן תחליט ליישם את התוכניות הללו, נגיב בהתאם”. 

ארה”ב הדגישה כי “איראן חייבת לשתף פעולה עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ללא כל דיחוי על מנת ליישם באופן מלא את חובותיה מבחינה משפטית”. 

Iran vs Israel | UN's Nuclear Chief Claims Iran Is Close To Producing A Nuclear Bomb | N18V - YouTube

 

מילר הדגיש כי עד שאיראן תעמוד בכך, “חבר הנגידים של סבא”א ימשיך להטיל אחריות על איראן. אנו נשארים בתיאום אינטנסיבי עם שותפינו ובעלי בריתנו ואנו מוכנים להמשיך להפעיל לחץ על איראן אם שיתוף הפעולה שלה עם הארגון סבא”א תמשיך להתקל בהפרעות”. 

ההצעה, שהוצגה על ידי בריטניה, צרפת וגרמניה, בהתנגדות סין ורוסיה בישיבת מועצת סבא”א בת 35 מדינות, הייתה הראשונה מסוגה מאז נובמבר 2022.

ההחלטה, אותה תיארה טהראן כ”נמהרת ופזיזה”, הגיעה על רקע מבוי סתום על הסלמה בפעילות הגרעין האיראנית והחששות של מעצמות המערב כי טהראן מבקשת לפתח נשק גרעיני, דבר שאיראן מכחישה.

למרות אופייה הסמלי בשלב זה, החלטת הסוכנות נועדה להגביר את הלחץ הדיפלומטי על איראן, עם אפשרות להפנות את הנושא למועצת הביטחון של האו”ם.

Iran Nuclear Sites In Danger? Tehran Makes Bomb? IAEA Warns This As Khamenei Changes Rules Of Game? - YouTube

 

החלטות דומות בעבר גרמו לטהרן להגיב על ידי פירוק מצלמות מעקב וציוד אחר ממתקניה הגרעיניים והגברת פעילות העשרת האורניום שלה.

לפי נתוני הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, איראן היא המדינה היחידה שאין לה נשק גרעיני והיא מעשירה אורניום לרמה גבוהה של 60 אחוז, רמה הקרובה לדרגת נשק, תוך שהיא ממשיכה לצבור מאגרי ענק של חומר זה.

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מסרה כי טהראן האיצה משמעותית את תוכנית הגרעין שלה וכעת יש לה מספיק חומר מועשר כדי לייצר כמה פצצות אטום.

טהראן נסוגה בהדרגה מההתחייבויות שקיבלה במסגרת הסכם הגרעין שנחתם עם מעצמות העולם ב-2015.

ההסכם ההיסטורי איפשר לאיראן להימנע מסנקציות מערביות בתמורה להגבלות על תוכנית הגרעין שלה, אך הוא קרס לאחר שארצות הברית פרשה ממנו באופן חד צדדי תחת הנשיא לשעבר דונלד טראמפ ב-2018.

 

הערה ברקע הידיעה: אם אכן החליטה איראן לפתוח בריצת הסיומת לקראת ייצור פצצת גרעין הרי שככל הנראה להערכתה זה נראה התקופה הראויה ביותר.

להערכתה ממשל ביידן לא ייזום מכת מנע נגד תעשיית הגרעין שלה וגם לא תאפשר לישראל לעשות זאת לפני הבחירות.

הסיכויים הטובים של טראמפ להבחר על חשבון ביידן מפחיד את האיראנים שמבינים שאם הם לא יפרצו כרגע לפצצה כל הנושא יאלץ להדחות לפחות ל-4 שנים אם עד לא תדאגנה ישראל וארה”ב לחבל קשות בפרוייקט.

Iran To Make Nuclear Bomb In 'Weeks'? Tehran Makes Chilling Claim, Vows To Avenge Israeli Strike - YouTube

קרדיט: אלחורה    קרדיט לתמונוה: רשתות חברתיות