ישראל בעסקת ענק למכירת מערכת טילי הגנ”א “ברק” למדינה לא ידועה

ב-9 בנובמבר 2023 הכריז משרד הביטחון הישראלי, בשיתוף עם התעשייה האווירית (תע”א), על חוזה גדול בשווי 1.2 מיליארד דולר לאספקת מערכות הגנה אוויריות מתקדמות למדינה ששמה לא פורט. העסקה, שנחשפה ביום חמישי, היא אחת העסקאות הגדולות בתולדות התעשייה האווירית, המדגישה את תפקידה המתרחב של ישראל בשוק הביטחוני הבינלאומי.

למרות פניות אתר החדשות “דיפנס ניוז”, גם משרד הביטחון הישראלי וגם התעשייה האווירית שמרו על סודיות לגבי סוג מערכת ההגנה האווירית הספציפית וזהות המדינה הרוכשת. עם זאת, התעשייה האווירית תיארה את המערכת כ”מערכת הגנה אווירית בעלת יכולות טכנולוגיות מתקדמות, שהוכחו מבצעית”, מה שמעיד על יעילותה ואמינותה הגבוהות בתרחישים בעולם האמיתי.

כלי תקשורת בישראל העלו השערות כי ייתכן שהמערכת המדוברת היא מערכת ההגנה האווירית ברק. מערכת ברק מגיעה בצורות שונות, כאשר מערכת ברק MR (טווח בינוני) מסוגלת להגיע עד 35 ק”מ (22 מייל) ומערכת ברק ER (טווח מורחב) מכסה מרחקים של עד 150 ק”מ (93 מייל). טילים אלו מיועדים ליירוט כלי טיס, טילים בליסטיים לטווח בינוני וטילי שיוט.

 

מערכת ברק אינה חדשה בשוק הבינלאומי, שכן מדינות כמו מרוקו, קולומביה והודו רכשו אותה בעבר, כאשר הודו משתתפת משמעותית בשלב הפיתוח של גרסת ברק 8.

הפורטפוליו של התעשייה האווירית כולל גם מערכות הגנה אוויריות וטילים בולטים נוספים כמו Arrow 2, Arrow 3, Sky Capture ו- Eagle Eye III VSHORAD, המציגות את היכולות המגוונות של החברה בתחום זה.

העסקה הזו חשובה לא רק עבור התעשייה האווירית, אלא גם עבור התעשייה הביטחונית הישראלית כולה. עיסקה זאת מדורגת במקום השלישי מבחינת גודל העיסקאות בתחום ההגנה האווירית הישראלית, לאחר מכירת מערכת החץ 3 לגרמניה באוגוסט תמורת 3.5 מיליארד דולר ומכירת מערכת ברק 8 להודו תמורת 1.8 מיליארד דולר.

כשהמתח עם ארמניה שוב עולה, אזרבייג'ן בוחנת טילים של מערכת ההגנה האווירית הישראלית ברק-8 נגד טיל בליסטי (וידאו)

קרדיט: ערביכ דפנס     קרדיט לתמונות: תעשיה אווירית ורשתות חברתיות