מבזקי חדשות ליום 21-10-2023. מתעדכן

*- האיום מתימן
אתמול דווח שהצי האמריקאי יירט טילים וכטבמ”ים ששוגרו מתימן ככל הנראה לעבר ישראל. לחות’ים בתימן הנתמכים על ידי איראן יש יכולות להגיע לישראל. לפי דיווחי עבר בתקשורת, ארסנל הטילים שלהם כולל את “קודס 2”, טיל שיוט שלפי החות’ים מיוצר מקומית. לפי הידוע, הטווח של הטיל הזה שנכנס לשימוש לפני כשלוש שנים ובו נעשה שימוש במלחמה נגד סעודיה הוא של כ-2,000 ק”מ (המרחק מתימן לישראל פחות או יותר).

כטב”מ “סמאד 3” של החות’ים יכול להגיע לטווח של כ-1900 ק”מ. זהו כטב”מ “מתאבד” היכול לשאת ארבע פצצות. האמריקאים “יושבים” חזק על החזית מתימן וכפי שהסתבר םגעו ממה ששוגר שם הלילה.

 

*- בעזה טוענים: הנזק מהמלחמה עד כה גדול יותר מכל הסבבים הקודמים יחד
ברצועת עזה נמשכות הפצצות חיל האוויר המסיביות ואיתן מתגברים הנזקים האדירים. ברצועה מעריכים כי בשבועיים לחימה נגרמו לה נזקים גדולים יותר מאשר כל סבבי הלחימה הקודמים החל מ-2008 שכללו כ-100 ימי קרב במצטבר.

מנהל משרד ההסברה של הממשלה בעזה, סלאמה מערוף אמר לעיתון ערבי שחישוב הנזקים מתבסס על מספר האבדות בנפש (הנתון העדכני כבר קרוב ל-4000 ברצועה), הפצועים, הנזקים לתשתיות, לדיור, למבנים הציבורים וכן לפעילות הכלכלית. לדבריו, למרות שעדיין לא ניתן לבצע הערכה של הנתונים הללו הם גבוהים יותר מכל מה שקרה ברצועה בשנים הקודמות.

מנכ”ל משרד העבודות הציבוריות והשיכון בעזה, ג’וואד אל-אגא, מעריך שישנן 100,000 יחידות דיור שנפגעו באורח בינוני וקל עד כה בתקיפות הצהליות החל מה-7 באוקטובר, בנוסף ל-7,000 יחידות דיור שניזוקו קשות, כולל כאלה שהפכו לבלתי ראויות למגורים. על פי הערכות האו”ם, במבצע צוק איתן בשנת 2014 כ- 89,000 יחידות דיור ניזוקו בצורות שונות ואז הוערכה עלות השיקום ב-4 עד 6 מיליארד דולר, שכללה את מגזר הדיור וכן מגזרים כלכליים נוספים.

 

*- בסולטנות עומאן שבמפרץ הולך וצובר תאוצה קמפיין רשת תחת הכותרת #عمانيون_ضد_التحليق_الصهيوني קרי “עומאנים נגד הטיסות הציוניות”. כזכור, עומאן שאין לה יחסים דיפלומטיים גלויים עם ישראל אישרה בפברואר האחרון למטוסים מסחריים מישראל ואליה להשתמש במרחב האווירי שלה בעקבות אישור דומה שנתנו הסעודים. בזכות האישור העומאני התקצר משמעותית משך הטיסה מישראל למזרח ולכן גם הוזלו המחירים. יוזמי הקמפיין טוענים כי עומאן צריכה לבטל את האישור מאחר שטיסות אזרחיות לישראל בשבועיים האחרונים שעברו במרחב האווירי של הסולטנות הטיסו “חיילים ציוניים” להילחם בעזה.

עומאן שבדרך כלל שקטה חווה בימים האחרונים התעוררות של הציבור על רקע המלחמה בעזה. אתמול הפגינו רבים מול שגרירויות ארה”ב ובריטניה תוך קריאות “כל עומאן חמאס”. מחר אחרי תפילת שישי מתוכננות עוד תהלוכות תמיכה בפלסטינים.

 

*- נחשפים בכירים ברשת מימון הטרור של חמאס

ארה”ב הטילה היום סנקציות על ששה אישים וחברות שמממנים את פעילות הטרור של חמאס. קצת ארוך אבל מעניין, להלן הפרטים:
מוסא דודין – פועל בגדה המערבית, חבר הלשכה המדינית ומשרד ההשקעות של חמאס. דודין עומד בראש מספר חברות המשמשות את חמאס. דודין נחשב מקורב ליחיא סינוואר וקיבל עשרות אלפי דולרים מסאלח אל עארורי, מחולל הטרור בגדה המערבית. באמצעות כספים אלה נרכשו כלי נשק ששימשו לפיגועים נגד ישראלים.

עבדאלבאסט חמזה – חבר חמאס הפועל למימון הארגון מסודאן. מפעיל רשת חברות לטובת חמאס ולאחרונה היה מעורב בהעברת 20 מיליון דולר לארגון הטרור. חמזה בין השאר עומד בראש חברת נדל”ן שמלבינה כספים ובעבר נחשד במימון חברות שהיו קשורות למנהיג אלקאעידה אוסמה בן לאדן בעת שזה פעל בסודאן.

מוחמד נסראללה – פעיל חמאס הפועל מקטר בעל קשרים לאיראן. בשנים האחרונות היה מעורב בהעברת עשרות מיליוני דולרים לחמאס, כולל הזרוע הצבאית שלה. שם נוסף שנכלל בסנקציות הוא של איימן נופל בכיר החמאס שחוסל בעזה ביום שלישי

חברת Buy Cash מעזה שנותנת שירותי העברת כספים ומטבע וירטואלי כולל ביטקוין. החברה משמשת את חמאס לגיוס כספים ולהעברתם. בעבר קיבלה סכום של 2000 דולר בביטקוין מחברה בטורקיה הקשורה לאל קאעידה. אחמד אל עקאד העזתי מזוהה כבעלי החברה הזו.

לפי המידע שמפרסמים האמריקאים, חמאס נוטה להסתמך על תרומות בסכומים קטנים בדולר, כולל תוך שימוש במטבע וירטואלי.

 

*- בלבנון ממשיכים להיערך למלחמה אפשרית בין ישראל לבין חיזבאללה. חברת התעופה הלאומית של לבנון הודיעה כי היא מוציאה חמישדה מטוסים שלה לטורקיה מתוך שיקולי זהירות. החברה שצי המטוסים שלה עומד על 24 הצהירה כי הוצאת המטוסים מלבנון לא תפגע בלוח הטיסות שלה.

יצוין כי בימים האחרונים הודיע ומספר חברות תעופה בינלאומיות כי הן מפסיקות את טיסותיהן לביירות עד להודעה חדשה.

 

*- המשפיען הבריטי המכונה “לורד עלים” או בשמו המלא עלים איקבאל הורחק בשבת מאולם במנצ’סטר לאחר שלבש חולצה ועליה כתוב free Palestine. עלים התעמת עם מאבטח במקום שאמר לו שהוא לא יכול ללבוש את החולצה הזו. התקרית אירעה במהלך קרב אגרוף וכשהאולם מלא מפה לפה.

 

*- הסנטימנט האנטי ישראלי בטורקיה הולך וגובר. אחרי הפגנות הענק במהלך סוף השבוע האחרון, נתלו הבוקר שלטים שקוראים לפחות דיבורים ולשליחת הצבא “לפלסטין”. השלט טוען ששליחת הצבא הטורקי הייתה קריאתו של מייסד התנועה האיסלאמית בטורקיה ומי שהיה ראש הממשלה, נג’ם א-דין ארבקאן.

 

*- מי שלא גינה את מתקפת חמאס בעוטף קיבל פיגוע בבריסל. זו כנראה לקיחת האחריות של המחבל, שטוען כי הוא הרג שלושה שבדים. הוא אומר שהמוסלמים חיים למען הדת שלהם ומתים למענה וכי הוא נקם את נקמת המוסלמים. האירוע התקיים בבריסל במקביל להגעת אוהדים של נבחרת שבדיה בכדורגל נגד נבחרת בלגיה. המשחק הופסק במחצית בשל הידיעה על הפיגוע.

 

*- ויאם ווהאב שר לבנוני לשעבר, מתנצל במסיבת עיתונאים היום בביירות בפני חמאס. הוא אומר כשהוא מחייך: אני מתנצל בפני חמאס שהאשמתי אותה שהיא הופכת לרשות (פלסטינית) חדשה בעוד היא התכוננה ליום הגדול הזה “שהרים את ראשה של האומה”, קרי מתכוון להתקפה הרצחנית בדרום ישראל בשבת שעברה.

ווהאב בן לעדה הדרוזית בלבנון נחשב מקורב לחיזבאללה.

 

*- מסתבר שלא כולם רוצים לעזוב את עזה בימים אלה ויש דווקא מי שרוצה לחזור… השגריר הפלסטיני במצרים, דיאב א-לוח מסר היום ש-2,000 פלסטינים נמצאים בערים שייח’ זוויד ואל-עריש (בצפון סיני) ומחכים לפתיחת מעבר רפיח כדי לחזור לבתיהם ברצועת עזה….

 

*- עד כה רשמית מצרים מתנגדת נחרצות לקבלת עקורים עזתים לשטחה. עם זאת, אתר חדשות מצרי שמסתמך על מקורות עלומים טוען שגורמים בינלאומיים שונים דנו עם מצרים בימים האחרונים בתמריצים אפשריים בתמורה לקבלת עקורים עזתים בסיני. הדיווח טוען כי “יש נטייה במעגלי קבלת ההחלטות הפוליטיים בקהיר להסכים להצעות אלה”.

עם זאת הדיווח מדגיש שסוגיית ההיתר המצרי למספר רב של עזתים לעבור לסיני במקרה של הגברת הלחץ הבצאי הישראלי היא סוגייה רגישה.

 

*- סיפור קטן בשולי המלחמה שמבהיר היטב את הסנטימנט הדומיננטי באזור. עומר חורב הישראלי הוא מנכ”ל בית הקפה “פורא וידה מיאמי”. בשנה שעברה הוא פתח סניף בקטר. בשבוע האחרון הוא פרסם ברשתות מסרים בעד ישראל ונגד הטרור הפלסטיני. בעקבות כך החל קמפיין נגד בית הקפה ודרישות לסגור אותו. הלחץ עבד ושותפו של חורב בקטר הודיע כי מפסיק את השותפות. חלק מהמשתמשים ברשתות אף כינו את פתיחת הסניף בקטר כ”בגידה”. בשל הלחץ הציבורי, הודיע חורב ביום חמישי על סגירת בית הקפה בקטר עד להודעה חדשה.

תמונה

קרדיט : ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון    קרדיט לתמונה: אלבנאא’