מה מאחורי התקיפות האחרונות על שדות תעופה אזרחיים בסוריה?

במהלך השנים האחרונות, התקיפות הישראליות על אתרים צבאיים סורים ואיראנים בסוריה לא פסקו. כולל אמש.

 

בעבר שדות התעופה אזרחיים נותרו רחוקים מהפצצה ממוקדת וישירה, עד יוני 2022.

לאחר מכן, שדות התעופה, במיוחד שדות התעופה הבינלאומיים בחאלב ובדמשק, הפכו ליעד עיקרי לתקיפות.

עם זאת, משקיפים סבורים שמה שקרה מאז יום שישי “נחשב חריג”, בשל שיקולים הקשורים לעיתוי מחד, ואופי התקיפות מאידך גיסא, במיוחד אלו שכוונו לשדה התעופה בחאלב, והשביתו אותו פעמיים , למרות שאנשי תחזוקה הצליחו לתקן את המסלולים שלה.

השליח האמריקני לשעבר לסוריה, ג’ואל רייבורן, מאמין שהתקיפות הישראליות החוזרות ונשנות לשיבוש שדות התעופה של דמשק וחאלב הן אינדיקציה חזקה לכך ש”המשטר האיראני מנסה להעביר נשק אסטרטגי לסוריה או דרך סוריה כדי לפתוח חזית צפונית” דבר שהישראלים נחושים לסכל”.

“אם הישראלים יחליטו שאסד חייב לשלם את המחיר עבור החזית הצפונית המארחת את חמינאי ונסראללה, חיל האוויר הישראלי יכול לפגוע בכל מטרה (וכל אדם) בדמשק באותה הקלות שבה היא יכולה להרוס… שדה תעופה”.

“התקיפות בשדות התעופה הן רק הודעת אזהרה לאסד”  אומר אנליסט סור, “היום אסד חושש מאוד מההשלכות של הסיפור הפלסטיני שיובילו אותו להיות שעיר לעזאזל, כתוצאה מההסלמה של המתיחות האיראנית-ישראלית על רקע המלחמה בעזה. המטרה היא פשוט להזהיר את משטר אסד מהשלכות ההתערבות הצבאית”.

התקיפות שהתרחשו בשני שדות התעופה תוך 48 שעות “מגיעות במועד רגיש בשל רגישות המצב”, וכי מטרתן הייתה בעיקר “להפריע לשר החוץ האיראני. ביקור בסוריה” – אומר אנליסט ישראלי, “נראה שיש הכנות בסוריה לקבלת סיוע איראני, כולל ציוד ותחמושת”. למרות שהתקיפות נועדו “לבלום את הגעתם דרך מטוסים איראניים”, יש גם מטרה נוספת שחורגת מעבר לכך. ישראל רצתה להעביר מסר שהיא מוכנה לעימות בתחום הזה, ושהיא יודעת שזה אפשרי וכי היא מוכנה לכך”.

 

בעקבות התקיפה הראשונה בשדות התעופה הבינלאומיים של דמשק וחאלב, קיבל נשיא המשטר הסורי, בשאר אל-אסד, את שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדולהיאן.

לאחר התקיפה השנייה שכוונה לנמל התעופה בחלב, SANA ציטטה מקור צבאי שאמר כי התקיפה היא “ראיה ברורה” לכך שלישראל “לא אכפת מהחוקים והנורמות הבינלאומיות”, ו”עם ההתקפות שלה על שדות תעופה אזרחיים, היא מוכיחה שהיא היא מקור הטרור והתומך הגדול ביותר של ארגוני הטרור באזור ובסוריה במיוחד”.

הפרשן הישראלי מאמין ששלוש התקיפות בשדות התעופה בתוך 48 שעות “משמשות כמסרים לסוריה, אבל הן מכוונות מערבה לחיזבאללה ומזרחה לאיראן”. “סוריה היא שדה הקרב, וצבא סוריה לא משפיע, מכיוון שהוא לא מהווה איום בפני עצמו, סוריה הפכה לשדה משחק אזורי כמו לבנון שהייתה קודם לכן”.

לדברי השליח האמריקני לשעבר לסוריה רייבורן, התקיפות הן אזהרה לאסד.

אבל הוא מאמין ש”הישראלים לא יבצעו תקיפות רק כדי לשלוח להם מסר. אם הם מפציצים שדות תעופה, זה בתגובה למשלוחי נשק ותנועות כוח אדם איראניות”.

רייבורן מצפה כי “האיראנים ייאלצו לפתוח חזית צפונית נגד ישראל, והם לא ירצו לעשות זאת בלבנון בשלב זה כי הם לא ירצו לסכן את הישרדות חיזבאללה אלא אם כן יהיה צורך מוחלט”.

לפיכך, “הם יבחרו לפתוח במקום את החזית הצפונית בסוריה, וזה יוביל להסלמה של הסכסוך עם הישראלים, ויכול להיות שיהיה לו השלכות על כל סוריה”, כדברי השליח האמריקני לשעבר.

הוא מאמין שמה שקרה בחלב ודמשק הוא “רק הודעת אזהרה”, אך הוא סבור כי “אסד שמח בעקיפין מפעולה ישראלית כזו, משום שהוא מוכיח בכך לאיראנים שהוא אינו מסוגל לשאת את ההשלכות של ניהול מלחמה גלויה בדרום סוריה”.

אתר Axios פרסם כי “איחוד האמירויות הזהירה את אסד מפני מעורבות במלחמת חמאס-ישראל”, שעות לאחר שפרצה.

דיווחים ישראלים ומערביים טוענים זה מכבר ששדות התעופה של חאלב ודמשק משמשים את משמר המהפכה האיראני להובלת משלוחי נשק לסוריה, ולאחר מכן ללבנון, מה שטהרן מכחישה, והדגישה כי פעילותה בסוריה מוגבלת ל”יועצים”.

 

קרדיט: אלחורה