מה תתרום קבוצת הקרב של נושאת המטוסים “פורד” להגנת ישראל?

בעקבות ההתקפות הקטלניות של חמאס על ישראל בסוף השבוע, הורה שר ההגנה לויד אוסטין ביום ראשון לקבוצת התקיפה של נושאת המטוסים “ג’רלד ר. פורד” לפנות למזרח הים התיכון כדי לתמוך בבעלת בריתה הגדולה ביותר של ארצות הברית במזרח התיכון. מומחים ואנליסטים צבאיים שיבחו את המהלך, אשר מכונה לעתים קרובות “מפגן כוח”.

אבל בעוד שהפוקוס הוא על המסר שהם שולחים לאזור, מומחים וגורם ביטחוני בכיר אומרים שיש יתרונות מעשיים מעבר להנפת ​​הדגל: הספינות מספקות לבית הלבן את היכולת לספק מחדש נשק ותחמושת לישראלים, לאסוף מידע מודיעין ולספק שכבת הגנה נוספת לטווח ארוך לישראל, מקווה הפנטגון, כדי להרתיע שחקנים אחרים מהרחבת הסכסוך.

“הנוכחות של הצי האמריקני באזור המלחמה במזרח התיכון היא קריטית והדבר הנכון לעשות”, אמר ג’ון פרארי, עמית בכיר במכון האמריקאי לארגונים.

 

הביטוי “הפגנת כוח” משמש לעתים קרובות לתיאור הצבת ספינות, מטוסי קרב ונכסים אחרים ליד אזורי סכסוך פוטנציאליים כדי לאותת שארצות הברית מוכנה לפעול צבאית במידת הצורך. גורם ביטחוני בכיר אמר כי המהלך נועד בחלקו להדגים את המחויבות של ארה”ב להגן על ישראל – כאשר נושאת המטוסים תגיע לאזור “בקרוב מאוד”.

“הבאת קבוצת תקיפה של נושאת מטוסים למזרח הים התיכון מספקת לנשיא ג’ו ביידן מגוון שלם של אפשרויות לתמוך בישראל”, אמר ג’ונתן לורד, עמית בכיר במרכז החדש לביטחון אמריקאי וחבר לשעבר בועדת שירותי הנשק של ארה”ב.

לדוגמה, קבוצת תקיפה של נושאת מטוסים, המורכבת מנושאת מטוסים, סיירת וארבע משחתות, יכולה לספק הגנה מפני טילים בליסטיים לישראל בזמן שכוחותיה מטפלים במשימות אחרות, אמר מארק מונטגומרי, מנהל תחום מערכות ההגנה הישראליות.

حاملات الطائرات من الالف الى الياء و بالتفاصيل المملة. | Arab Defense المنتدى العربي للدفاع والتسليح

 

“הישראלים נרתעו , מאז ומעולם, מלבקש ממדינה אחרת להשתמש בכוחותיה זו כדי להילחם בשמם”, אמר מונטגומרי, אדמירל בצי האמריקני בדימוס שעבד ישירות עם הצבא הישראלי. היוצא מן הכלל היחיד הוא הגנת טילים בליסטיים נגד טילים איראניים. כל ספינות ההגנה מפני טילים בליסטיים של [קבוצת התקיפה של נושאות מטוסים] יכולות לתמוך במערכות ההגנה הישראליות מפני כל תקיפה מצד איראן”.

מונטגומרי אמר כי מערכות ההגנה מפני טילים בליסטיים של הספינות לא יהיו יעילות נגד התקפות מעזה או לבנון. למרות שחלק מהטילים נורו מלבנון לשטח ישראל, גורם ביטחוני בכיר אמר כי אחת הסיבות לכך שארצות הברית שלחה את קבוצת התקיפה לאזור היא להרתיע את חיזבאללה מ”להחליט באופן שגוי” ולהרחיב את חזיתות הלחימה.

כדי להתמודד עם סוג הרקטות שנורו מעזה, ישראל משתמשת במערכת “כיפת ברזל” המפורסמת, מערכת הגנה נגד טילים מתוצרת רפא”ל והתעשייה האווירית הישראלית, בה השקיעה ארצות הברית רבות. פוליטיקו דיווחה היום כי פקידי ממשל אמרו למחוקקים שהמדינה זקוקה בדחיפות לעוד מיירטי כיפת ברזל.

Navy reaffirms commitment to aircraft carrier project

 

חידוש מלאי התחמושת והנשק היא תפקיד נוסף שבו קבוצת הקרב של נושאת המטוסים יכולה לעזור, כפי שמספר אנליסטים ציינו בהערותיהם ל-Breaking Defense.

“בסבירות גבוהה, [פורד] תוכל לספק סיוע עם המסוקים שלה כדי לספק ציוד, סיוע ותחבורה”, אמר ג’רי הנדריקס, קפטן הצי בדימוס ועמית במכון סגאמור, צוות חשיבה באינדיאנפוליס. יש לה גם מחסני ענק של כלי נשק. זה יכול לעבור לישראל,במידה ויהיה בהם מחסור”.

בראד באומן, מנהל הקרן להגנה על דמוקרטיות, אמר כי לקבוצת הקרב יש מגוון של יכולות איסוף מידע ותקשורת שניתן להשתמש בהן כדי להעביר במהירות אזהרות מוקדמות לכוחות ארה”ב ולהגן על ישראל לפני התקפות.

הוא גם אמר כי לישראלים יש ניסיון בשת”פ עם קבוצות תקיפה של נושאות מטוסים של הצי האמריקני, לאחר שהשתתפו בתרגיל “ג’וניפר אוק” בינואר, בו השתתפה גם נושאת המטוסים ג’ורג’ וו בוש (CVN-77).

 

האם הכסף ילך אחרי הרקטות?

למרות כל התמיכה שקבוצת הקרב תוכל לספק לישראל, אמר פרארי, סכסוך חדש ומתמשך יכול לבחון את גבולות האסטרטגיה הביטחונית והתקציבית של הפנטגון.

“יש לנו את הצבא ששולט בקו החזית של מלחמה פעילה באירופה, ועכשיו חיל הים הוא זה ששולט בקו החזית של מלחמה פעילה במזרח התיכון”, אמר, והוסיף כי מבצעים מיוחדים מבצעים פעולות סיכול טרור באַפְרִיקָה.

מלחמת העולם? ארצות הברית שולחת נושאת מטוסים, 3 צוללות ו-36 ספינות מלחמה כדי להרתיע את סין מלכוון את המטוס של פלוסי, וסין פורסת את נושאת המטוסים שאנדונג (CV-17)

הוא הוסיף: “נראה שאסטרטגיית ההגנה הנוכחית כבר לא משקפת את העולם בו אנו חיים, ואם יש לנו מחסור בתחמושת באוקראינה, כעת עלינו לחמש את הישראלים ואת טייוואן במקביל, באסטרטגיה של מימוש השקעות למען השקעה עתידית”.

שאלת הכסף וכמה זמן יהיה לפנטגון את הכספים להרחיב את תמיכתו באוקראינה וגם בישראל עלתה בראשם של ראשי הצבא בוועידת איגוד צבא ארצות הברית בוושינגטון.

דאג בוש, ראש חטיבת הרכש הצבאי בצבא, אמר מאוחר יותר שעדיין מוקדם מדי לחשוף את כלי הנשק הספציפיים שיכולים להגיע לישראל, אך אמר כי “בתיאוריה זה יכול לכסות מגוון רחב של דברים, מנשק קל ועד תחמושת מתקדמת”.

בוש אמר לכתבים: “העתודות של הצבא לא התרחבו או הצטמצמו. “המלאי אולי קצת יותר קטן במקרים מסוימים, אבל אנחנו שומרים על עתודות וזו דוגמה טובה למה… העולם הוא מקום בלתי צפוי”.

לצבא ארה”ב יש שתי סוללות כיפת ברזל מבצעיות הפרוסות עבור חיילים המוצבים בבסיס הג’וינט לואיס-מקורד (JBLM) בוושינגטון, וכמות משמעותית של טילי יירוט מדגם תמיר, אמר בוש.

“תיאורטית, הצבא יכול גם לשלוח את הטילים המיירטים או משגרי הטילים לישראל”, אמר בוש לכתבים.

בתמיכת ישראל, שהכריזה מלחמה על חמאס, ארצות הברית פורסת את נושאת המטוסים הגרעינית USS ג'רלד ר. פורד ליד עזה.

קרדיט: דפנס ערביכ     קרדיט לתמונות: דובר צי ארה”ב