מקורות ירדניים חושפים: קנוניה בין משטר אסד לבין סוחרים בדרום סוריה

מקורות יודעי דבר אישרו שיש קנוניה בין המשטר הסורי לבין סוחרי סמים ומבריחי סמים הפועלים בדרום סוריה, על הגבול עם ירדן.

מקורות ירדניים ששוחחו עם העיתון “אשרק אל-אווסט” אמרו כי קיימת שותפות סורית רשמית במאבק בייצור ובסחר בסמים, תוך שהם מציינים את התקיפה האחרונה שביצעו כוחות ירדנים בשטח סוריה, שכן האתר שהותקף קיבל אזהרה שבוע לפני המבצע ומאמינים כי גורמים המזוהים עם המשטר העבירו אזהרה זו לסוחרי הסמים באזור.

המקורות הסבירו כי התקיפה האחרונה בוצעה בעזרת מל”ט שירה  מרחוק, ופגע בחווה שהכילה מפעל לייצור ואחסון סמים עבור מבריח גדול, אך לא הודלף מספיק מידע כדי לחשוף את עומק ההתקיפה והשפעתה על תנועת הברחת הסמים.

המקורות הירדניים ציינו כי העלמת עין מכוונת של הצד הסורי בלחימה בסמים לא תעצור את מאמצי הממלכה להילחם בה, והדגישו כי ירדן תתקדם במלחמתה נגד מיליציות שמבריחות סמים ונשק משטח סוריה.

 

המקורות ציינו כי איןרצינות מצד הרשויות בסוריה בנוגע למימוש ההתחייבויות שקיבלו בישיבות ועדת השרים הנוגעת ל”משבר הסורי” בישיבותיה שנערכו בריאד, עמאן וקהיר, בנוכחות. של שר החוץ הסורי פייסל אל-מקדאד.

המקורות הסבירו כי חוסר הרצינות בסוגיית הסמים מצד המשטר הסורי איכזבה את ירדן לנוכח המשך ניהול המשבר הסורי, שיוביל לסבל ממושך של הסורים. 

להערכת מקורות ירדנים, הסורים החלו לסגת ממימוש ההתחייבויות הנדרשות במסגרת היוזמה הירדנית “צעד אחר צעד”, תוך ציון כי פגישתו של בשאר אל-אסד עם “סקיי ניוז” בחודש שעבר הותירה רושם שלילי על עתיד מחויבות סורית לאחר שרחץ את ידו מאחריות למשבר הסמים והשליטה בהם.

 

בשאר אל-אסד אישר ב-9 באוגוסט האחרון, בהצהרתו הגלויה בראיון עיתונאי בערוץ “סקיי ניוז”, שסחר הסמים קיים. זו עובדה, אבל “כשיש מלחמה והמדינה נחלשת,הסחר פורח”.

“אבל מי שנושאים באחריות במקרה הזה הן המדינות שתרמו ליצירת כאוס בסוריה, לא המדינה הסורית”. הוא אמר.

הוא הוסיף כי “אם אנחנו כמדינה מבקשים לעודד את הסחר הזה בסוריה, אז זה אומר שאנחנו, כמדינה, עודדנו את המחבלים להגיע לסוריה ולבצע הרס והרג, כי התוצאה זהה. אמרתי דברים אלה ביותר מהזדמנות אחת, וחלקן באופן פומבי. אם נשים את האזרחים בין טרור מצד אחד לסמים מצד שני, אנחנו הורסים את החברה והמדינה במו ידינו , איפה האינטרס שלנו?”

מפעלים לסמי הקפטגון פרוסים בדרום סוריה סמוך לגבול ירדן, כולל באזור הכפרי המערבי של מחוז דרעא ואחרים בנפת א-סויידה, שמשם מתבצעת הסתננות והברחת סמים, לפי מספר דיווחים. 

ירדן נחשבת לאחת המדינות הערביות המושפעות ביותר מהברחת סם הקפטגון מאזורי השלטון בסוריה דרך שטחה, למדינות האזור, שכן צבא הממלכה סיכל עשרות ניסיונות הסתננות והברחה.

קרדיט: בלדי ניוז