איראן: סיבה חדשה לזעם העם על המשטר

בקיץ שעבר, לאחר תחילת מחאת החופש והקריאה להחלפת המשטר בעקבות רציחתה של מהסא אמיני ע”י בריוני המשטר, אישה אחת נכנסה לחנות של רשת אופוק כורש בעיר ראמסר (رامسر = Ramsar), עיר נופש מקסימה לחופי הים הכספי, בירת נפת ראמסר שבמחוז מאזנדראן, שמרבית תושביה הם גילאקים ובה נחתמה ב 1971 האמנה הבינ”ל, אמנת ראמסר (Ramsar Convention) להגנה ושימור מקווי מים.

רשת אופוק כורש (افق کوروش = Ofogh Koorosh = אופק (Horizon) כורש) שמרכזה בטהראן, נוסדה ב 2009 כחברת גג לשיווק, ומאז שפתחה את החנות הראשונה בנובמבר 2013, הפכה לחברת ענק שבין היתר מפעילה רשת סופרמרקטים, עם פריסה ארצית של מעל 3,000 סניפים, ב 488 ערים, בכל 31 המחוזות של איראן.

رامسر

קרדיט לתמונה: פרסיה טריפ

 

אבל סיפורנו אינו על עיר התיירות והנופש היפה, שתושביה (מרביתם ממוצא גילאקי) מתריסים כנגד אנשי הדת, או על רשת סופרמרקטים בעלת צמיחה מסחררת, שבדרכה לגידול מהיר, דרסה ובלעה חנויות ורשתות מתחרות וגרמה לפשיטת רגל של חנויות מכולת, מינימרקטים ורשתות מרכולים קטנות.

סיפורנו היום הוא על אלהאם פרשד (الهام فرشاد = Elham Farshad), האישה אמיצה העזה להתעמת עם איש הדת בחנות של רשת אופוק כורש, שהעיר לה על שהיא הולכת ללא חיג’אב לראשה. וגרוע מכך, אלהאם העזה להעלות תיעוד שלה צועקת ומעליבה את איש הדת, ואומרת לו שהיא תשתין במרכז הטורבן שלראשו.

איש הדת הנעלב התלונן אצל חבריו מרשויות החוק של משטר המולות, על שאיזה אישה חוצפנית העליבה אותו בפומבי, ואלה כמובן שפתחו בחקירה. נוסף לשמירת סרטון (המצורף בהודעה הבאה) שאלהאם פרשד העלתה לרשת כראיה מרכזית, הלכו נציגי המשטר אל מנהלי חברת אופוק כורש, וקיבלו מהם את סרטוני מצלמות האבטחה של החנות בראמסר, ואת פרטי הקונים בחנות בזמן האירוע, ובכך מצאו את זהותה של אלהאם פרשד, שנעצרה לחקירה, וכדרכם הנלוזה, שידרו שופרות המשטר סרטון המתעד את הודאתה של אלהאם במעשה האיום והנורא של העלבת המולה… לאחר מכן היא שוחררה למעצר בית בתנאים מגבילים בערבות של 500 מיליון טומאן (5 מיליארד ריאל) שזה סכום ערבות גדול מאוד, במיוחד למקרה של העלבת אדם, וכמובן הועמדה למשפט.

خبرگزاری هرانا | elham-farshad - خبرگزاری هرانا

קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות

 

אתמול נגזר דינה של אלהאם פרשד האמיצה, בבית המשפט בעיר נושהר (نوشهر = Nowshahr) הנמצאת מזרחית לעיר ראמסר, במרחק נסיעה של כ 90 ק”מ על כביש 22 שלחוף הים הכספי.

העונש שנגזר על אלהאם שהעליבה את איש הדת, היה מאסר של שלוש שנים ושמונה חודשים! וזה הצית מחאה זועמת אצל האיראנים שקצה נפשם במשטר המולות המושחת והרצחני שהורס להם את המדינה.

האיראנים כועסים על גזר הדין שבית המשפט של המולות הטיל על אלהאם בגין העלבת איש הדת, ועל אף שהמשטר לא טרח לשחרר מידע ספציפי על האישומים שהוגשו נגד אלהאם, ברשתות האיראניות מתייחסים למעשה כאל כל מקרה העלבת אדם אחר, ואומרים שעונש המאסר שהוטל עליה אינו חוקי, ושהעונש הוכתב לשופט ע”י המשטר, ומהווה עבירת משמעת על ידי השופט.

אציין שבחוק האיראני אין עונש מאסר בגין העלבת אדם, ועל פי התיקון לחוק שנעשה בשנת 2020, בוטל עונש המלקות (עד 74 הצלפות) וקנס שנקבע לסעיף 608 לחוק העונשין האסלאמי, הקובע שהעונש על העלבת אנשים, כולל קללות מילים פוגעניות ומילים מגונות (כל עוד לא מדובר בהשמצה והוצאת לשון הרע) ומאז התיקון לחוק, העונש למורשעים לפי סעיף זה יהיה קנס “מדרגה שישית”, שלאחר העדכונים בגלל האינפלציה המשתוללת, עומד על 60 עד 240 מיליון ריאל.

الهام فرشاد زن شجاعِ "شاشیدم وسط عمامت" دستگیر شد! طوفان درگیری تاریخی مردم با گشت ارشاد در تهران! - YouTube

קרדיט: רשתות חברתיות

 

* עוד אציין שגם אם היה מדובר במשפט לא רק על העלבת אדם, אלא גם בגין השמצה ולשון הרע, שאז התביעה תהייה לפי סעיף 697 לחוק העונשין האסלאמי, גם לגביו תוקן החוק, ובוטל עונש המאסר (חודש עד שנה) והמלקות, והוחלפו בקנס.

בעקבות גזר הדין, האיראנים הזועמים תוקפים את משטר המולות ונוסף לשלל עלבונות וגידופים, יש גם מי שאומרים שהטליבאן ודאעש גאים במולות ובגזר הדין החמור, ונוסף לשמה של אלהאם פרשד = #الهام_فرشاد תוכלו למצוא ברשתות האיראניות וברשתות החברתיות הגלובליות גם תיוגים חדשים, כגון התיוג המשעשע #شاشیدم_به_عمامه_آخوند = השתנתי בטורבן של המולה, ותיוגים אחרים המצטרפים לשלל תיוגי מחאת החופש והדישה להחלפת המשטר.

מעניין אם עכשיו, לאחר התפרצות הזעם של האיראנים שנובעת מהעונש החמור, המשטר יודיע דרך עיתוני שופרות התעמולה, שסעיפי האישום כלל לא היו בגין העלבת איש הדת, אלא לפי סעיפים אחרים שניתן על פי חוק לגזור בגינם עונשי מאסר.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון    קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות