מלחמת המל”טים הגדולה הראשונה

מסתבר שמלחמת רוסיה אוקראינה הפכה למעשה למלחמה סטטית, מלחמת חפירות נוסח מלחמת העולם הראשונה.
במלחמה הזו המל”טים הם הכוח האווירי היחיד שתוקף בעומק השטח (הטילים המדויקים והרקטות הם סוג של ארטילריה יבשתית וימית) .
ומה עם חיל האוויר היקר והמאויש? מהחשש שהמטוסים יופלו ע”י טילי הנ”מ ארוכי טווח, חיל האוויר המאויש מונח כעת במוסך.
הסבר
היתרון הגדול של המל”ט המשוטט, וכשנדרש הוא גם מתאבד על היעד, הוא היתרון הכלכלי. כידוע המל”ט ובגלל מהירות טיסתו האיטית כ 60-50 מ/ש בלבד פגיע מאוד.
מסתבר שקל מאוד להפיל את המל”ט באמצעות אש נ”מ מהקרקע ואכן כ 90%+ מהמל”טים התוקפים מופלים עוד בטרם הצליחו לפגוע ביעד
אז מדוע עדיין בכל יום במלחמה הממושכת מאוד הזו, עשרות מל”טים תוקפים ומופלים, אני חוזר, עשרות מל”טים תוקפים בכל יום ומספרם המצטבר מאז תחילת המלחמה כבר מגיע לאלפים רבים.
זו הכלכלה
העלות של המל”ט המתאבד היא כ-אלפית ,וגם פחות מכך, מהעלות של מטוס קרב מאויש.
אם נניח שעלות רכש מטוס קרב מאויש היא כ 80 מליון דולר אזי עלות הרכש של המל”ט המתאבד האיראני הנפוץ ביותר היא עדיין כ 40 אלף דולר ליח’ בלבד. בנוסף עלות התפעול והתחזוקה של המל”ט המתאבד זניחה ביחס לזו של המטוס המאויש. בנוסף גם אין צורך להכשיר ולאמן טייסים וגם לא לסכן את חייהם. מכאן גם נגזרת תורת הלחימה.
ובכן, כל יום מבוצעות ע”י הרוסים והאוקראינים תקיפות הדדיות בהיקף של עשרות מל”טים בעומק השטח של האויב.
התקיפות היומיות הן גם נגד מוסקבה והערים הרוסיות הגדולות האחרות ואתרים חיוניים ומנגד גם תקיפות של רוסיה כנגד כל ערי אוקראינה והאתרים החיוניים שם.
בהגדרה המל”ט המתאבד נושא רש”ק קל יחסית אבל הוא מדויק מאוד ולכן יכול לגרום להרג ולנזק משמעותיים.
כיצד מיירטים מתקפת מל”טים?
1, טילים נגד מטוסים בין שהם משוגרים מהקרקע (ק”א) או משוגרים ממטוסי קרב(א”א) הם יעילים אך מאחר והטילים יקרים בערך פי 5-100 מהמל”טים אזי בוודאות הטילים יתכלו לפני שמרבית המל”טים ייורטו לכן הפתרון הזה מוגבל מאוד בזמן ובכמות.
2, תותחי נ”מ מוכווני מכ”מ ומחשב יעילים יותר, עלות הפגזים שלהם סבירה ביחס לחלופת הטילים אבל בהגדרה טווח היירוט של התותחים קטן מאוד עד ל 3-2 ק”מ מהתותח וגם גובה היירוט קטן יחסית.
המשמעות צריך תותחים רבים מאוד כדי להגן על מרכזי האוכלוסיה והיעדים החיוניים, כך גם חיילים מפעילים רבים, והלוגיסטיקה לתחזק ולתספק את המערך הזה מורכבת.
3, שיבוש הקשר של המל”ט עם המפעילים.
פתרון זה יעיל רק בחלק מהזמן באיזורים בהם יש את המיתקנים, אבל רבים מהמל”טים מופעלים כעת במוד של שגר ושכח ואין להם תיקשורת עם המפעיל מאחור, כך שלאחר השיגור הם טסים ליעד שנקבע מראש במסלול טיסה מתוכנן מראש זאת ללא קשר עם הגורם המשלח, אז אין את מי ואת מה לשבש.
4, תותחי לייזר רבי עוצמה וארוכי טווח צפויים להיות הפיתרון הנכון כלכלית בגלל העלות הזניחה של הקרן, ומבצעית בגלל טווח היירוט הגדול פי כמה מזה של תותחי הנ”מ.
כאן בגלל קוצר הראות של גורמי המו”פ במערב וגם בישראל תותחי הלייזר רבי העוצמה עדיין לא זמינים, להערכתם אולי יהיו זמינים בכמות מספקת עוד 5 שנים.
אז מה הפתרון?
לצערי ברור שכעת אין פיתרון טוב, ולכן עד לבוא תותח הלייזר מי שיתקפו באמצעות מאות ואלפי מל”טים יצליחו כנראה להכות בהצלחה את הצד השני.