אפקט אוקראינה: מכירות הנשק הרוסי ירדו ביותר מ-30%

מכירת הנשק הרוסית הושפעה לרעה ממלחמת אוקראינה, שהובילה להטלת סנקציות בינלאומיות על רוסיה ולשיבוש אספקת הגז והנפט שלה. לפי נתוני המכון הבינלאומי לחקר השלום בשטוקהולם (SIPRI), מכירות הנשק הרוסי ירדו ב-22% ב-2022 בהשוואה ל-2021, הרמה הנמוכה ביותר מאז 2002. מהמכון נמסר כי ירידה זו נובעת ממספר גורמים, כולל העיכוב באספקת כמה פרויקטים גדולים, ביקוש נמוך יותר מלקוחות מסורתיים של רוסיה, ותחרות מוגברת מצד ספקים אחרים.

בין הלקוחות המסורתיים של רוסיה, אלג’יריה, הודו, מצרים וויאטנם הושפעו במיוחד מהמלחמה באוקראינה. אלג’יריה, שהייתה היבואנית השנייה בגודלה של נשק רוסי ב-2021, ראתה עיכובים במסירות של מסוקי Su-30MK-52 ומיל-28N. גם רכישת טנקי T-90MS בוטלה עקב עלויות גבוהות. באשר להודו, היא צמצמה את ההזמנות שלה מרוסיה עקב בעיות טכניות, איכות ותחזוקה. רוסיה מתמודדת עם קשיים ביישום העסקה לאספקת מערכת S-400 להודו עקב הסנקציות של ארה”ב. מצרים התלוננה על עיכובים במסירה של מטוסי Su-35, ואמרה שהיא מעדיפה לקנות ראפאלים צרפתיים על פני מטוסי מיג-35 רוסיים.

לכן, יצואנים רוסים מנסים לגלות שווקים חדשים לכלי הנשק שלהם, במיוחד באפריקה ובאסיה. בתערוכת “דיוויה 2021”, הציג רוס אוברון יצוא סוגים מרובים של נשק וציוד צבאי רוסי, כולל מקלעי קלצ’ניקוב, הוביצרים, משגרי רקטות, מטוסי קרב ומסוקים. בתחום ציוד ההגנה הימית הציגה רוסיה גם פריגטות, קורבטות, סירות מהירות, צוללות ומערכות טילי חוף. בתחום ההגנה האווירית הציגה רוסיה מערכות טילים מתקדמות כמו ה-S-400, Viking ו-Tor-A . Ross Oberon Export אמרה כי היא מקווה להרחיב את נוכחותה בשווקים הבינלאומיים ולהגדיל את חלקה בהם.

 

המלחמה באוקראינה והשפעתה על הנשק הרוסי

לפי אתר “אוריקס”, המתמחה בענייני הגנה, מלחמה זו גרמה לאובדן חומרי בהיקף של 70% ממלאי הטילים שנועדו לשימוש נגד מטרות יבשתיות של רוסיה, 60% מהטנקים הקרביים ו-20% מהארטילריה שלה.

הדוח גם ציין כי המבצע הצבאי הרוסי באוקראינה חשף את החוזקות והחולשות של הנשק הרוסי, והיצרנים החלו פועלים לתיקונם.

בנוסף, העיתון “איזבסטיה” הזכיר כי מלחמת אוקראינה השפיעה לרעה על שוק הנשק הרוסי, שכן הלקוחות הרגילים של רוסיה כמו אלג’יריה, הודו, מצרים, וייטנאם ואחרות מתקשים יותר ויותר להשיג את החלקים והרכיבים הדרושים לצבאם, כמו גם לבצע רכישות חדשות, שגרמו למכירות הנשק הרוסי לרדת ביותר מ-30% במהלך התקופה האחרונה.

The Soviet war machine: An encyclopedia of Russian military equipment and  strategy (A Salamander book): Christopher Donnelly, James E. Dornan,  Professor J. Erickson, Kenneth W. Gatland, P.H. Vigor, Brigadier Shelford  Bidwell, Air

קרדיט: ערביכ דפנס   קרדיט לתמונה: אמאזון