ארה”ב: גברים לבנים חווים ירידה קוגניטיבית גדולה ביותר לאחר פרישה

ירידה קוגניטיבית לאחר פרישה הייתה חריפה כמעט פי שלושה בקרב אמריקאים לבנים בהשוואה לבני גילם השחורים, וגדולה פי שניים אצל גברים מאשר אצל נשים – כך עולה ממחקר שפורסם ביום רביעי בכתב העת של האגודה האמריקאית לגריאטריה. 

המחקר מצא שמיד לאחר הפרישה, מבוגרים לבנים נטו לחוות החמרה משמעותית בתפקוד הקוגניטיבי, בעוד שעבור פנסיונרים שחורים הירידה הייתה מינימלית.

גברים לבנים חוו את הירידה הקוגניטיבית התלולה ביותר לאחר פרישה, בעוד שנשים שחורות הראו את הירידה הנמוכה ביותר, על פי המחקר, שעקב אחר 2,226 משתתפים לאורך תקופה של עד 10 שנים.

הממצאים הותאמו למשתנים סוציו-דמוגרפיים וכן למדדים של בריאות גופנית ונפשית.

התוצאות מצביעות על כך ש”חשיפה לאי-שוויון מבניים לכל החיים עשויה למעשה להקל על המעבר לפרישה בהתייחס להזדקנות קוגניטיבית”, אמר המדען הראשי רוס אנדל מאוניברסיטת אריזונה סטייט באדסון קולג’ לחדשנות ובריאות. הסיבה לכך היא שפערים גזעיים ארוכי טווח בחינוך ובשיטות גיוס העובדים בארה”ב גורמים לכך שעובדים שחורים התמודדו עם מחסומים משמעותיים בכניסה לעבודות מעניינות יותר, אמר אנדל.

הסבר פוטנציאלי נוסף שצוטט במחקר מדוע אמריקאים שחורים מסתגלים לפרישה עם פחות ירידה קוגניטיבית הוא שיש להם גישה ל”רשתות תמיכה חברתיות מבוססות טוב יותר ולפרקטיקות תרבותיות המעדיפות לכידות קהילתית במידה רבה יותר מאשר אופייני למבוגרים לבנים”.

גם גברים בעלי הכנסה גבוהה יותר, במיוחד גברים לבנים, חווים ירידה קוגניטיבית משמעותית בסמוך לפרישה גם הם – על פי החוקרים – ממצא המצביע על כך שחלק מהאנשים עוברים “פרישה נפשית או ניתוק מהעבודה עוד לפני שהם פורשים פיזית”.

“עובדים לבנים, ובמיוחד גברים לבנים, עשויים להיות בעלי סיכוי גבוה יותר לחוות אובדן גדול יותר של זהות, מעורבות וכיוון בחיים כשהם נכנסים לפנסיה”, מצא המחקר.

Why White men experience biggest cognitive declines after retirement |  Health Fitness – Gulf News

קרדיט: אלערביה   קרדיט לתמונה: גולף ניוז