ישראל תסייע למרוקו להתמודד נגד מטוס החמקן הרוסי סו-75 שיהיה לאלג’יריה

לאחר שהעמיקה את שיתוף הפעולה עם ארצות הברית והעצימה את יחסיה עם ישראל, מרוקו מבקשת כעת לתרגם את העומק האסטרטגי ההולך וגדל שלה לעליונות צבאית באזור.

 

לאחר שישראל הכירה בריבונותה של מרוקו על הסהרה המרוקאית, הצעד האסטרטגי הבא של מרוקו עשוי להיות בחינת האפשרות לרכוש מטוסי F-35 מתוצרת אמריקאית. רכישת מטוסי קרב אלו על ידי מרוקו תשנה את מאזן הכוחות הצבאי באזור המגרב לטובת מרוקו.

למרות ההשקעות העצומות שביצעה מרוקו בשנים האחרונות כדי לחדש ולחזק את צבאה, היא עדיין מפגרת אחרי אלג’יריה מבחינת כוח אווירי בסעיף סד”כ מספר המטוסים.

 

בהתאם לנחישותה לשמור על עליונותה האווירית האיכותית על מרוקו, אלג’יריה ניהלה משא ומתן עם רוסיה במטרה לרכוש את מטוס הקרב Su-75 Checkmate. ה-Su-75, המיוצר על ידי תאגיד סוחוי הרוסי, מצויד בטכנולוגיית חמקנות ונועד להתמודד ישירות נגד ה-F-35 מתוצרת ארה”ב. אם המשא ומתן בין רוסיה לאלג’יריה יצליח, המשטר האלג’יראי יוכל להשיג את מטוס הקרב עד 2029.

אבל היתרון הצבאי הזה, שאלג’יריה מבקשת לשדרג, עלול להתנפץ אם מרוקו תצליח לשכנע את ארצות הברית לאפשר לה להיכנס למועדון של מדינות נבחרות המורשות לרכוש את מטוס הקרב הזה, ה- F-35.

אין זה סוד שאחד מעקרונות היסוד של מדיניות החוץ של ארה”ב במזרח התיכון הוא לאפשר לישראל לשמור על יתרונה הצבאי האיכותי ועליונותה על שכנותיה. כל הממשלים בארה”ב בעשורים האחרונים דבקו במדיניות זו ונמנעו מלחתום על הסכם צבאי שעלול לערער את עליונותה הצבאית של ישראל על שכנותיה.

סוחוי 75:

רוסיה חושפת גרסאות חדשות של מטוס הקרב החמקן Su-75 "Checkmate" (וידאו)

קרדיט: משרד ההגנה הרוסי

 

זה מסביר מדוע ישראל היא המדינה היחידה במזרח התיכון שיש לה את ה-F-35 בארסנל שלה. אין ספק, בינואר 2021 חתמה ארצות הברית על הסכם עם איחוד האמירויות הערביות שתהפוך את מדינת המפרץ למדינה הראשונה במזרח התיכון ובאזור צפון אפריקה שרוכשת את הדור החמישי של מטוס הקרב הזה. עם זאת, העסקה נתקעה עקב מספר תנאים שהטיל ממשל ביידן על ממשלת איחוד האמירויות.

הדאגה ההולכת וגוברת של וושינגטון מהקשרים הכלכליים המתפתחים בין אבו דאבי לסין היא הסיבה העיקרית מאחורי המשא ומתן התקוע בין אבו דאבי לוושינגטון לגבי השלמת המכירה ומסירה של ה-F-35. במילים אחרות, ארה”ב אינה מרוצה מההתחזקות של איחוד האמירויות ביחסי הסחר והטכנולוגיה שלה עם סין.

בנוסף, ארה”ב אינה מרוצה מהחוזים שחתמו חלק מחברות באמירויות עם חברת Huawei הסינית לספק להן טכנולוגיית 5G. גורמים אמריקאים חוששים כי פריסת מגדלי סלולר של Huawei ליד בסיסי F-35 של צבא ארה”ב במדינה זאת , תאפשר לסין לגנוב מידע טכני של מטוס החמקן.

 

חשיבותה הדיפלומטית של ישראל

התיווך של ישראל היה שימושי והכרחי עבור איחוד האמירויות כדי להיכנס למשא ומתן עם ממשלי טראמפ בנוגע לרכישת ה-F-35. מרוקו יכולה לפעול באותה גישה, ולהשתמש ביחסיה המתרחבים עם ישראל כקרש קפיצה לרכישת מטוס הקרב מהדור החמישי.

עם התהדקות היחסים הביטחוניים והצבאיים של מרוקו עם ארה”ב – שהגיעו לשלב חדש עם חתימת הסכם צבאי ל-10 שנים ב-2020 – ומעמדה כבעלת ברית גדולה ,שאינה בנאט”ו, הדרך פתוחה לממלכה לרכוש את מטוסי הקרב F-35.

למרות מרוץ החימוש בן עשרות השנים, אלג’יריה ומרוקו לא צפויות להיות מעורבות בעימות ישיר לאור ההשלכות ההרסניות שיכולות להיות למלחמה כזו על שתי המדינות בפרט, ועל היציבות והביטחון האזורי בכלל.

עם זאת, יהיה זה לא חכם לשלול אפשרות של עימות צבאי בקנה מידה מלא בין אלג’יר ורבאט.

 

הדרך היחידה להימנע מתרחיש זה היא להחזיק בכוח הצבאי שירתיע כל כוח עוין מלנקוט באמצעים שעלולים לסכן את השלום והיציבות באזור המגרב.

באשר למצב המתוח והנפיץ הזה, נראה שרכישת מרוקו את מטוסי ה-F-35 והתמיכה הצבאית והפוליטית של ארצות הברית וישראל, היא היא אמצעי ההרתעה הבטוח והטוב ביותר נגד אלג’יריה.

גם אם אלג’יריה תרכוש מטוס קרב רוסי דור חמישי, זה לא יסכן את העליונות האווירית האיכותית של מרוקו הודות לטכנולוגיה המתקדמת של ה-F-35, העולה בהרבה על זו של הסינים או הרוסים.

אף 35 מול סוחוי 75:

בתגובה לעסקת ה-Su-75 לאלג'יריה, מרוקו בדרך להשגת לוחמי F-35 חמקניים, ונהנית מיחסיה המתהדקים עם ישראל.

קרדיט: ערביכ דפנס