קצר בתקשורת סורית איראנית. חלק א’

חריקות בתהליך בניית סוריה האיראנית
כולם מדברים על נוכחותה של איראן בסוריה, על נוכחות צבאית של משמרות המהפכה, וכמובן על נוכחותן של מיליציות רבות הפועלות בשירות איראן, שמשתלטים על חלקים נרחבים באיראן. רבים גם מדברים על פעילות חברות איראניות רבות בסוריה.

ככל שזה תלוי בהם, האיראנים נמצאים בסוריה כדי להישאר, וכפי שכבר כתבתי בעבר, האיראנים רוצים להחזיר את ההשקעה במה שהיה פעם סוריה, ועל הדרך לנצל הזדמנויות לקצור רווחים כלכליים, תוך השתלטות על כל מה שאפשר.

בסוריה כמו בסוריה, לא הכל הולך חלק, ולמרות מעורבות ישירה ואף שותפות עם משטר אסד, לפעמים יש חריקות המקשות על התהליך ועל השלמת התוכניות להפעלת מכונת חליבת הכסף הסורי לכיסים האיראנים. ויש מי שיגידו שהבעיות והחריקות נובעות מעצם השותפות עם המשטר הסורי.

 

תוכניות הפיכת סוריה לפרה חולבת לטובת כיסי משמרות המהפכה, לא עוסקות רק בניצול אוצרות טבע בסוריה (כדוגמת פוספטים), ולא מדובר רק בפרויקטי שיקום תשתיות (חשמל, כבישים, בניית שכונות מגורים ומפעלי תעשייה) שהאיראנים מתחרים עם רוסיה (וייתכן שבעתיד הקרוב עם גורמים נוספים, כגון גורמים מסין, וגורמים מהשכונה המזרח תיכונית, ויש להניח שגם גורמים מיבשות קרובות ורחוקות) ולא נשכח להזכיר את המעורבות איראנית בבניית קרטל הסמים של משטר אסד וחיזבאללה.

נוסף לכל אלה, איראן באמצעות חברות השייכות למשמרות המהפכה, נכנסת בסוריה לפעילויות מגוונות, כגון מתן שירותי תיירות לעולי הרגל השיעים, (ועל הדרך בהכנסת אוכלוסייה שיעית של מחבלי מיליציות איראניות ובני משפחותיהם לאזורים שונים בסוריה) וישנם גם ‘חברות נדל”נ’ שמאתרות נכסים ואדמות שמתאימים לתוכניות האיראניות בסוריה, וכן גופים איראנים שעוסקים במתן שירותים פיננסיים (ואזכיר ששוב מדברים על הקמת בנק סורי-איראני) וכמובן לא נשכח את בתי הספר ומרכזי התרבות, (שנועדו לשייע את האוכלוסייה הסורית) וישנן המרפאות המופעלות לטובת המיליציות האיראניות ואנשי משמה”מ, ועוד תחומים שונים ומשונים.

وفا تيل - Wafa telecom

 

תערוכות בין לאומיות בסוריה
היות ודיברנו על שאיראן ומדינות אחרות מעוניינות בנתח משיקום סוריה, שנאמד (ע”י הבנק העולמי, האו”ם וגורמים אחרים) בסכומים שנעים בין עשרות למאות מיליארדי דולרים. וזה המקום להזכיר שלטובת כל מי שרוצים לקחת חלק בחגיגת הפרויקטים של שיקום ובניית סוריה שלאחר עידן החורבן הנמשך 12 שנה, המשטר הסורי דואג לארגן תערוכות בינ”ל בתחומים שונים, בהן לא רק חברות סוריות מציגות מה שיש להן להציע.

דוגמה לתערוכות אלו, ראינו בשבוע שעבר,במתחם התערוכות (החדש) של דמשק, בו התקיימה תערוכה הבינ”ל לבנייה (The International Exhibition for Construction – BUILDEX) המעניינת מאוד, שבה נוסף לחברות סוריות, השתתפו לא מעט חברות איראניות, והיו גם דוכני חברות רוסיות, וגם דוכנים של חברות מהאמירויות, אבל גם דוכנים של חברות מאסיה וחברות אירופיות (צרפת לדוגמה).

תחשבו על שיקום סוריה, ותבינו שמדובר בפרויקט ענק שכבר החל, ורק הולך וגדל, ומושך אליו גורמים שונים ומשונים ממדינות שונות בעולם, והאיראנים מכניסים לפעילות בסוריה חברות בכל תחום שרק תרצו.

עוד אספר לכם שבמקביל לתערוכת הבנייה, התקיימה החודש, באותם התאריכים, 7-11 ביוני, גם תערוכת הייטק בדמשק (معرض تكنولوجيا المعلومات والاتصالات (هايتك) = תערוכת טכנולוגיית מידע ותקשורת (הייטק) = Exhibition of Information and Communication Technologies) והיות והתערוכה אינה נושא הסיפור של היום (אולי תערוכה מסקרנת, אבל לא עד כדי כך מעניינת, וספק אם תיכלל ברשימת התערוכות המומלצות בקטגוריה זו) נדלג מעל 66 המציגים ואירועי התערוכה, ונתמקד באחד בלבד.

شركة وفا تيليكوم الأرشيف - خبرية - khabrieh

 

הלו? לא שומעים!
היום נדבר על חברת הסלולר השלישית בסוריה – וופא טלקום (وفا تيليكوم = Wafa Telecom).
וכדי שחלילה לא תתבלבלו, אבהיר שאין קשר בין וופא טלקום הסורית, לחברת שירותי התקשורת מהאמירויות WAFA Technical Systems Services.

ביום חמישי שעבר, ה 8 ביוני, במסגרת התערוכה המדוברת, בביתן של חברת וופא טלקום, התקיים טקס חגיגי בנוכחות איאד אל-חטיב (إياد الخطيب) שר התקשורת הסורי, וחביב הקהל, כרים בשאר אל-אסד – בנו של הקצב מדמשק, ובו השיקו את שירותי חברת הסלולר החדשה, ולא סתם שירות, אלא את שירות דור 5, שלחברת הסלולר הסורית החדשה, יש מונופול למתן שירותי דור 5 בסוריה, שניתן לה ע”י הממשלה.

אחסוך מכם את כל הקשקשת של נאום שר התקשורת הנרגש, שאפשר לסכמו שקצרה, שסוריה הצליחה למרות המצור הכלכלי שהוטל עליה, להקים מפעיל סלולרי שלישי, שיספק שירות בדור 5, שיסייע לממשלה הסורית בפרויקט ‘ממשל אלקטרוני’ לאספקת שירותים דיגיטליים לסורים הגאים, כמו גם לחברות מסחריות.

"وفا تيليكوم".. مشغّل الخلوي الثالث بالعتاد القديم - عنب بلدي

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון   קרדיט לתמונה: ענב ניוז