מבזקי חדשות מהעולם ליום 27-5-23. מתעדכן

*- פולג'נס קיישימה, שמואשם בפשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות בשל מעורבות ברצח העם ברואנדה ב-1994, נלכד בדרום אפריקה אחרי מצוד ממושך. קיישימה, שהאמריקאים הציבו על ראשו פרס של חמישה מיליון דולר, היה קצין משטרה ומנהיג של מיליציה של בני ההוטו ומואשם כי הוביל טבח של יותר מאלפיים מבני הטוטסי בתוך כנסייה שהועלתה באש.

*- משרד החוץ הרוסי הודיע היום על גירוש חמישה דיפלומטים שבדים מהשגרירות במוסקבה, בהם שלושה ממשרד הנספח הצבאי, ועל סגירתה של הקונסוליה השבדית בסנט פטרבורג, וזאת אחרי שהשבדים גירשו חמישה דיפלומטים רוסים בסוף אפריל. כמו כן, רוסיה תסגור את הקונסוליה שלה בגטבורג החל מ-1 בספטמבר.

*- הזמרת האגדית, טינה טרנר, הלכה לעולמה בגיל 83 בביתה בשווייץ אחרי מחלה ממושכת.

*- 48 חברי קונגרס דמוקרטים חתמו על מכתב תמיכה בהפגנות המחאה נגד ניסיונות החקיקה המשפטית בישראל. "אנחנו כותבים כדי להביע את תמיכתנו ואת ההערכה שלנו לעלייה בפעילות הפרו-דמוקרטית בישראל בחודשים האחרונים", כתבו החותמים בהובלתם של ג'יימי רסקין ואנה אשו.

"אנחנו עומדים לצדכם, התנועה הישראלית הפרו-דמוקרטית והבלתי אלימה, בעת שאתם נלחמים כדי לשמור את האופי הדמוקרטי של ישראל ולהבטיח ששלטון החוק ינצח", נאמר במכתב. "בעת שאנחנו מתעמתים עם אתגרים לדמוקרטיה שלנו בבית, אנחנו מעריצים את האומץ שהראיתם מול הניסיונות לכרסם בדמוקרטיה הישראלית".

החותמים ציינו כי "דמוקרטיה חזקה ותוססת עם מערכת משפט עצמאית היא חיונית להצלחתה של ישראל בעתיד ולהצלחה של יחסי ארה"ב וישראל". "אנחנו שותפים לתקוותכם שממשלת נתניהו תקשיב לחששות של אזרחיה, של הצבא ושל הקהילה הבינלאומית ותנטוש את החקיקה המסוכנת הזו".

 

*- ממשלת סומליה והפיקוד האמריקאי באפריקה דיווחו כי עוסמן מוחמד עבדי, האחראי על תחום פעילות החוץ בארגון הטרור א-שבאב, נפצע בתקיפה אווירית אמריקאית בסוף השבוע האחרון, אולם לא נמסר מה מצבו. עבדי אחראי על גיוס מתנדבים זרים לשלוחת אל-קאעידה בקרן אפריקה ולהפצת תעמולה לצורך גיוס לוחמים.

*- המושל הרפובליקני של נברסקה, ג'ים פילן, חתם על החוק החדש שאוסר על הפלות מהשבוע ה-12 להיריון ואשר ייכנס לתוקף באופן מיידי. כמו כן, הוא חתם על איסור להעניק טיפול להתאמה מגדרית לבני פחות מ-19 החל מ-1 באוקטובר. "זו פריבילגיה יוצאת מן הכלל להיות חלק מהמענה לתפילות שנמשכו 50 שנה", אמר פילן. "אנחנו מגנים על הילדים שלנו כדי שלמדינה יהיה עתיד גדול יותר ובהיר יותר".

*- נחשף המסר שכתב נשיא אוקראינה זלנסקי בספר האורחים של מוזיאון השלום בהירושימה, שם ביקר אתמול במהלך השתתפותו בפסגת ה-G-7: "התרשמתי עמוקות. אף מדינה בעולם לא צריכה להתנסות בכאב ובהרס כאלה. אין מקום לאיומים גרעיניים בעולם המודרני".

*- סינאן אואן, שהגיע למקום השלישי בבחירות לנשיאות טורקיה, הודיע כי מחר אחר הצהריים הוא יכריז על עמדתו לקראת סיבוב ההצבעה השני בין ארדואן לבין קיליצ'רדאולו ביום ראשון הבא. "ההחלטה שלנו אינה מבוססת על אף מניע, אלא על עתיד האומה הטורקית, האחדות ושלמות המדינה והיציבות שלה. אנחנו בוחנים את הסוגיות על בסיס העקרונות, לא לפי ציפיות שונות". 

 

*- ראש ממשלת יוון, קיריאקוס מיצוטקיס, הכריז כי תוצאות הבחירות מראות שהציבור מעוניין לתת למפלגת דמוקרטיה חדשה את המנדט לשלוט לבדה. "אני מתחייב לעבוד קשה אפילו יותר כדי לכבד את האמון שלכם", אמר. "אנחנו ממשיכים להתקדם באופן יציב, נועז ורק קדימה".

עם זאת, מאחר שהמפלגה לא משיגה רוב מוחלט בפרלמנט, ועומדת על 145 מתוך 300 מושבים, צפוי להתקיים סיבוב הצבעה שני, ככל הנראה ב-25 ביוני, שבוע מוקדם מההערכות הראשוניות.

בינתיים, מנהיג האופוזיציה, אלכסיס ציפראס, כבר התקשר למיצוטקיס כדי לברך אותו על הניצחון.

*- אסטוניה ולטביה הודיעו היום כי הן מבקשות לרכוש יחד את מערכת ההגנה האווירית הגרמנית לטווח בינוני IRIS-T על מנת להגן על המרחב האווירי של שתי המדינות. שרי ההגנה של אסטוניה ולטביה ציינו כי המטרה היא לחתום בקיץ על חוזה עם חברת דיהל דיפנס ולהציב את המערכות בשנת 2025. "המערכת שנבחרה היא אחת המתקדמות בעולם והיא פתרון שהוכח בלחימה", נמסר.

*- יותר מ-70 אלף מתושבי מולדובה התקבצו היום במרכז הבירה קישינב לעצרת תמיכה בהצטרפות המדינה לאיחוד האירופי, 11 חודשים אחרי שמנהיגי האיחוד העניקו למולדובה ולאוקראינה מעמד של מדינות מועמדות. הנשיאה מיה סנדו ונשיאת הפרלמנט האירופי, רוברטה מטסולה, נאמו באירוע.

 

*- בית הדין הפלילי הבינלאומי מגנה את החלטת רוסיה להכניס את התובע הראשי, כרים חאן, לרשימת המבוקשים של משרד הפנים בשל ההחלטה להגיש כתב אישום על פשעי מלחמה נגד הנשיא פוטין. "אנחנו מודעים ומוטרדים מאד לגבי צעדי כפייה בלתי רצויים ובלתי מוצדקים שננקטו נגד בכירים בבית המשפט מצד הרשויות ברוסיה", נמסר. "אנחנו רואים את הצעדים האלה כבלתי מקובלים. בית המשפט לא יירתע מיישום המנדט החוקי שלו ויבטיח דין וחשבון על הפשעים החמורים ביותר".

*- ארגון אל-קאעידה במגרב האסלאמי שחרר את ד"ר קנת' אליוט (88), רופא אוסטרלי שנחטף בבורקינה פאסו לפני שבע שנים. אליוט ורעייתו ג'וסלין, שהפעילו מרפאה בעיירה דיג'בו ליד הגבול עם מאלי מאז 1972, נחטפו בינואר 2016. האישה שוחררה אחרי שלושה שבועות, ורק היום הודיעה שרת החוץ האוסטרלית כי גם אליוט שב לחיק משפחתו.

*- חיל האוויר האמריקאי מעריך שהכשרה של טייסים אוקראינים על מטוסי F-16 תימשך רק ארבעה חודשים, ולא שנה וחצי כפי שהצהירו בפנטגון – כך נחשף בחדשות יאהו בהסתמך על מסמך הערכה פנימי ששותף עם מספר חברות נאט"ו אחרי ששני טייסים אוקראינים עברו "אימון בלתי רשמי" בבסיס באריזונה. 

 

*- בית המשפט העליון של ארה"ב פסק פה אחד כי טוויטר, גוגל ופייסבוק אינן יכולות להיות מואשמות בסיוע לטרור גם אם העניקו במה לפרסום של פוסטים וציוצים של ארגון דאע"ש, וזאת אחרי שמשפחות של קורבנות בפיגועי טרור ניסו להוביל הליכים משפטיים נגד ענקיות המדיה החברתית.

"ייתכן ששחקנים רעים כמו דאע"ש יוכלו להשתמש בפלטפורמות כמו הנתבעות עבור מטרות בלתי חוקיות, ולעתים גם איומות. אבל אותו דבר ניתן לומר על טלפונים ניידים, אי-מיילים או האינטרנט באופן כללי", כתב השופט השמרני, קלארנס תומס, שחיבר את הפסיקה מטעם שופטי העליון.

*- שני מפגשים חשובים ומתחרים יוצאים לדרך באסיה: ביפן, החלו הפגישות המקדימות לקראת פתיחת המפגש השנתי של מנהיגי ה-G-7 בהירושימה מחר, כאשר הנושאים המרכזיים בפסגה הם המשך התיאום מול רוסיה בשל הפלישה לאוקראינה והתמודדות מול האתגרים מצד סין, במיוחד לנוכח דבריו של הנשיא מקרון לאחרונה.

במקביל, נשיא סין, שי ג'ינפינג, קיים היום קבלת פנים למנהיגי קזחסטן, קירגיזסטן, טג'יקיסטן, טורקמניסטן ואוזבקיסטן עם פתיחתה של פסגת סין-מרכז אסיה בעיר שיאן. מדובר בהצהרת כוונות מאחר שמרכז אסיה נחשבת לאזור תחת השפעה רוסית ובשבוע שעבר מנהיגי המדינות אף היו אורחיו של פוטין במצעד יום הניצחון במוסקבה.

 

אתרי המפגשים הם בעלי סמליות רבה. הירושימה הייתה המקום שבו הוטלה פצצת האטום הראשונה בהיסטוריה וראש ממשלת יפן, פומיו קישידה, צפוי לנצל את הביקור של המנהיגים במוזיאון השלום בעיר כדי להזהיר מפני הסכנות של נשק גרעיני, במיוחד לנוכח המלחמה באוקראינה והתוכנית הצפון קוריאנית.

קבלת הפנים בשיאן התקיימה בפארק "גן עדן טאנג", האזור שבו שכן הגן המלכותי של שושלת טאנג לפני יותר מ-1,200. שיאן, שבעבר נקראה צ'אנג-אן, הייתה עיר הבירה של שושלת טאנג, תקופת תור הזהב של סין, שבה שגשגה דרך המשי, וזאת כאשר שי מקדם כיום במרץ את "יוזמת הדרך והחגורה" שמבוסס על נתיב הסחר ההיסטורי.

*- חיל הים הדרום קוריאני הכניס היום לשירות את הפריגטה החדשה צ'אונן שנקראת על שם הקורבטה שטבעה אחרי פגיעת טורפדו צפון קוריאני במרץ 2010, התקפה שבה נהרגו 46 מלחים.

הספינה החדשה, שצפויה לצאת לפעילות בים הצהוב בהמשך השנה, נושאת טילים נגד ספינות וטילי ים-יבשה וטורפדו ארוך טווח נגד צוללות.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי