השבוע שבין ה-19.5.23 ל- 24.5.23 אצל שכנינו הפלסטינים

שני אירועים מרכזיים השבוע שיקפו את תחושת התסכול הגוברת של אויבינו. מחד, מצעד הדגלים שהסתיים בתפילת המונים לציון יום איחוד ירושלים, כשמכל איומי האלימות שהשמיעו ארגוני הטרור מטהרן ועד רפיח, כשלבנון באמצע לא נותר דבר, פרט להתפרעות מקומית כנגד קבוצת תלמידי ישיבה שקיימו את "סיבוב השערים החודשי" מול שערי הר הבית, ונתקלו בחבורת פורעים מקומית מאורגנת עם אבנים, סלעים וגז פלפל. למרבה הצער מול חבורה זו, שלא כמו במצעד הדגלים, הפגינה משטרת ישראל בעיקר אזלת יד, ופרט להברחת הצועדים וניסיון להפרדת כוחות, לא ננקט כל צעד שהוא כנגד הפורעים.

הנה תמונות חלקיות מהעימותים:

 

האירוע השני: "עצרות ניצחון", נלעגות שקיימו אנשי הג'האד האסלאמי בעזה ובלבנון, עם ראוי חגיגות ניצחון ראוותניים שאיש, כולל הדוברים בהם לא התייחס ברצינות למילה מתכנם. אנשי החמא"ס הוזמנו לעצרת בעזה כ"אורחי הכבוד", כאשר בקרב המשתתפים היו בעיקר מילים רעות לומר על אלו שהותירו את אנשי הג'יהאד האסלאמי לבדם מול עצמתו של צה"ל שחיסלה את מרבית הפיקוד הבכיר של התנועה הזו.

הנה תמונות מעצרת הגא"פ בעזה:

 

לכך הצטרף ביקורו המתוקשר של מחמד אלעמאדי, שגריר קטר בעזה, יממה לאחר מצעד הדגלים, שנתפס כ"תמורה" שקיבלה החמא"ס עבור שמירת השקט ביום ירושלים, כמו גם עבור אי התערבות אנשיה למען אנשי הג'יהאד האסלאמי. לכך הצטרך תרגיל צבאי שקיימו פעיל חיזבאללה בלבנון, שעורר את השאלה, היכן הייתם בדיוק כבעלי בריתכם בעזה חטפו את ההפצצות מישראל?
אנשי החמא"ס אפשרו עצרת מחאה נגד מצעד הדגלים בגבול המזרחי של הרצועה (מלכה), שנתפסה כסוג של "איתות", לפיו יש לתנועה דרכים להפר את השקט, אבל הקפידו בפועל למנוע כל גילוי אלימות ופגיעה בגדר, ובהמשך סילקו אנשיהם את המפגינים באופן מלא ומסודר.

הנה תמונות מהעצרת:

 

ברקע, עליית השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להר הבית (בהתעלם מהמניעים לקיומו, הקשורים כנראה לפוליטיקה ישראלית קטנה), ישיבת ממשלת ישראל במנהרות הכותל (אותם מנהרות שפתיחתם, הביאה לפרץ האלימות הגדול בספטמבר 1996) וחתימת צו אלוף פקמ"ז המבטל את האיסור על שהיית ישראלים בחומש, ופותח דלת לחידוש רשמי של פעילות הישיבה הפעילה במקום. כל אלו מעוררים לא מעט תגובות מתוסכלות ונזעמות מצד הפלסטינים, ומחדדות את התחושה שלמרות האיומים, ישראל היא בעלת היוזמה ביהודה ושומרון וירושלים.
לצד זאת, טען עורך הדין חסן מליחאת, יו"ר אגודה בשם "אלבידר" להגנה על זכויות הבדוים, כי 37 משפחות בדויות המתגוררות באזור עין סאמיה שעל ציר אלון החליטו לנטוש את האזור, בהמשך ל- 10 משפחות שכבר נקטו בצעד דומה, בעקבות צוי פינוי שניתנו להן, כמו גם התנכלויות חוזרות ונשנות מצד מתיישבים יהודיים באזור. עורך הדין מליחאת הזהיר, כי צעד זה עשוי להוות תקדים לריכוזים בדויים אחרים, שהבולט מכולם ח'אן אלאחמר".

ולמרות זאת, באיו"ש, נמשכים גילויי אלימות וטרור מקומיים, כמו ירי לכיוון קרית ארבע ללא נפגעים, פיגוע דריסה בחוארה, שם נפצע קל חייל צה"ל, ופיגוע ירי לעבר רכב ישראלי בין מגדלים לצומת תפוח. עונת הקיץ הביאה להתחדשות פיגועי ההצתה. השבוע נרשמו שריפות במטע תמרים של הישוב קליה על שפת ים המלח, בשדה קוצים סמוך לכפר חזמא, שם הביאה השריפה לסגירה זמנית של ציר התנועה, וביער ליד ירושלים.
בפשיטה על מעבדת נפץ במחנה הפליטים בלאטה בשכם, חוסלו 3 מחבלים משורות "גדודי אלאקצא" של הפת"ח, (השותפים גם לכנופיית "גוב העריות" הידועה לשמצה). מבצעי מעצרים בטול כרם, בג'נין וקבאטיה הובילו לחילופי אש עזים, ולמספר פצועים בשורות המחבלים. הפרות סדר קשות פרצו גם בכפר נעלין שממערב לראמאללה כאשר כח צבאי הרס את בית המחבל מעתז ח'ואג'א שביצע את הפיגוע ברחוב דיזינגוף, בו נרצח אור אשכר הי"ד. במקביל, אותר דגם קרטון של רקטה בשטח פתוח בצפון השומרון ועליה הכיתוב: "שקד", כביכול זה היעד אליו לא מצליחים גורמי הטרור לשגר רקטות אמתיות.

הנה תמונות מחילופי האש במחנה בלאטה:

 

לאחר ניצחון החמא"ס בבחירות הסטודנטיאליות באוניברסיטת אלנג'אח בשכם, נצחו אנשי החמא"ס בבחירות גם באוניברסיטת ביר זית, אם כי כוחם נחלש במעט בהשוואה לפת"ח ולאנשי הארגון כבר אין רוב מוחלט במועצת הסטודנטים. אנשי החמא"ס זכו ב25 מושבים (28 אשתקד) מול 20 לפת"ח (18 אשתקד) ו- 6 לרשימת החזית העממית. ערב הבחירות התקיים כרגיל העימות בין נציגי הסיעות, ובמסגרת זו נקטו אנשי החמא"ס במחווה כאשר הודיעו שיו"ר הכבוד של איגוד הסטודנטים יהיה מצעב אשתיה, ראש כנופיית "גוב העריות", המוחזק במעצר מגן בכלא הרש"פ. כן העלו אנשי החמא"ס הצגה המלגלגת על נאום יו"ר הרש"פ באו"מ בו קרא להגנה בינ"ל לפלסטינים, נאום שעורר תגובות נלעגות רבות.

הנה תמונות מהעימות ומההצגה:

 

ברקע התקיימה גם הועידה הכללית של איגוד העיתונאים בעזה ואיו"ש, בכנס שנערך במקביל בשני האזורים, ובסיומו נבחרה מחדש ההנהלה המכהנת של האיגוד בראשותו של כתב רדיו פלסטין נאצר אבו בכר. קבוצת עיתונאים מעזה המזוהה עם החמא"ס יצאה נגד תהליך הבחירות הלא שקוף, ותבעה רפורמה בתהליך והגברת הדמוקרטיה בבחירות.
בתחום בטחון הפנים בלטה תקרית ירי של חמושים על עיריית יטא ובתי בכירים בעיירה. היורים מוכרים כפעילי פת"ח.
בעזה מנגד, גזר בית הדין הצבאי עונשי מוות על 3 נאשמים בריגול לטובת ישראל, ומאסר עולם על אדם רביעי באותה אשמה. לצד זאת, נגזר עונש מוות על אדם שרצח בדקירות סכין איש עסקים מנציראת על רקע פלילי. ומנגד נרצח תושב ח'אן יונס, גם הוא בדקירות סכין.

 

במקביל, נפצעו 4 כבאים, בשריפה שפרצה כתוצאה מפיצוץ בלון גז במחנה הפליטים נציראת. על רקע זה, פתחו אנשי מערך ההג"א המקומי במבצע אכיפה כנגד התקני גז לא תקינים בכלל מחנות מרכז הרצועה.
ועוד בעזה. דייג מקומי נהרג, לאחר שסירת משמר מצרית נגחה את סירת הדייג בה שט באזור רפיח. גופתו נסחפה ואותרה רק אחרי מספר ימים בצפון הרצועה. במחאה, הופסקה כל פעילות הדייג ברצועה ליממה.
לצד זאת, נהרג תושב בית להיה במפולת עפר, ככל הנראה לאחר שעבד בשטח שמתחתיו היתה מנהרה של אנשי החמא"ס.

חג שבועות שמח ושבת שלום