האמנם נמצא מתקן גרעיני ליד העיר אלקוצייר שבגבול סוריה-לבנון? חלק א'

"באל-קוסייר יש מתקן צבאי תת-קרקעי שעשוי להיות קשור לפעילות גרעינית" -בהצהרה זו החל המכון למדע וביטחון בינלאומי את הדו"ח האחרון שלו על הנעשה בעיר הסורית אל-קוסייר, הסמוכה לגבול סוריה-לבנון. 

הדו"ח מציין כי "למתקן החשוד יש שלוש כניסות למנהרות המוסתרות על ידי מבנים ושומר על פרופיל ביטחוני נמוך עם מחסום אחד בלבד שניתן לצפות בו, מה שנעשה בדרך כלל כדי להסוות פעילויות דומות, במקרה דומה למערכת האבטחה הנמוכה של מתקן אל-כיבר בדיר א-זור, שהושמד על ידי ישראל ב-2007".

בעוד שהמטרה האמיתית של האתר אינה ברורה, לדברי המכון, "המטרה הצבאית או אפילו הגרעינית של המתקן נותרה בגדר אפשרות" במסגרת הפרשנות של החפירה המתמשכת ופעולות אחרות שם, אשר "מהווה אתגר הנדסי גדול ודורש סיוע זר נרחב".

המכון למדע וביטחון בינלאומי הוא ארגון ללא מטרות רווח, לא ממשלתי שנוסד ב-1993, ובסיסו בוושינגטון. בראשה עומד מפקח הגרעין דיוויד אולברייט, המנהל לשעבר של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). היא עוסקת בהסברה לציבור על סוגיות מדעיות ומדיניות המשפיעות על הביטחון הבינלאומי. בשל יעילותו, הוא שומר באופן עקבי על סיווגו כאחד מ-25 המוסדות האינטלקטואליים המובילים למדע וטכנולוגיה בעולם. ב-2015 הוא דורג כאחד מצוותי החשיבה הטובים ביותר בארצות הברית ובמדיניות החוץ בעולם.

מוקדם יותר, ב-2015, פרסם "דר שפיגל" מאמר המבוסס על מידע סודי שהגיע לידיו, המצביע על כך ש"הדיקטטור של סוריה (בשאר אל-אסד) לא ויתר על חלום הנשק האטומי וככל הנראה בנה מתקן גרעיני חדש במקום סודי וכי העולם שוב מוטעה על ידי אסד".

אחת הסיבות שמשכו את תשומת ליבו של המכון למדע וביטחון בינלאומי היא המאמץ שנעשה להסתיר את החפירה, שבדרך כלל ניתן לזהות בקלות בתמונות לוויין. אלא שבאל-קוסייר, ערימות האדמה הוסוו, וכניסות למנהרות הוסתרו על ידי מבנים הממוקמים למרגלות ההר. בנוסף, התקיימה פעילות קידוח ניידת במקום, והמפות ההידרולוגיות של האזור הראו שכבת מי תהום גדולה קרובה לפני השטח, שיכולה לספק מים לקירור המתקן התת-קרקעי. התשתית התומכת כוללת באר עמוקה באתר המחוברת לאגם זיטה, במרחק ארבעה קילומטרים, שהיא דרישה למתקנים גרעיניים, לא צבאיים,

לפי דר שפיגל. אמנם לא ניתן לאשר את קיומם של 8,000 מוטות דלק גרעיניים באתר, אך זאת נותרה כאפשרות מדאיגה .

לאחר מותו של אחד מחבריו בסוריה באוקטובר 2012, חיזבאללה הודה תחילה במעורבותו במבצע מוגבל עם כוחות אסד להגנה על 23 כפרים סביב אל-קוסייר. ב-19 במאי 2013 חיזבאללה פתח במתקפה רחבת היקף שנמשכה 20 ימים, במהלכה השתלט על האזור, והוביל לעקירת רוב תושביה. במהלך הקרב רמז מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה על שהות ארוכה יותר ב"מלחמת סוריה", וקבע כי לא מדובר עוד ב"עם שמשתתף במהפכה נגד המשטר או עניין של רפורמות, אלא איום קיומי ללבנון כולה, לא רק לחיזבאללה ולאוכלוסייה השיעית בלבנון, והתערבותו היא להגן על האינטרסים של המדינה".

קרדיט: רצייף 22