מבזקי חדשות ליום 20-5-2023. מתעדכן

*- הסכום הלא ייאמן ש"נשדד" מבעלי חשבונות הבנקים בלבנון
בעלי חשבונות בנק לא תמיד בטוחים בוודאי כשמדובר בלבנון. פאדי ח'לף, מזכ"ל איגוד הבנקים בלבנון במאמר שפרסם השבוע טוען כי לבנון מחזיקה ב"שיא גינס" לא מחמיא במיוחד – השווי הגדול ביותר של אובדן כספים בחשבונות הבנק. לדבריו, מאז החל המשבר במדינה לקראת סוף 2019, בעלי חשבונות הבנק בלבנון רובם אזרחים פשוטים איבדו סכום של כ-51 מיליארד דולר במצטבר.

ח'לף ציין כי זו תוצאה של שימוש הבנק המרכזי בכספי החשבונות הן למתן הלוואות למגזר הפרטי והן לממשלה עבור רכישה שוטפת של צרכי המדינה כגון דלק.

ח'לף טוען כי בפועל הכספים של בעלי החשבונות הקטנים הלכו לכיסיהם של הבכירים המושחתים במדינה.

*- בינתיים אסד עושה לערבים "בית ספר"
משטר אסד בסוריה חזר לחיק הערבי והנשיא ישתתף בפסגה הערבית בג'דה ביום שישי הקרוב לראשונה זה 12 שנים. מה רצו מדינות ערב ובעיקר המפרציות (למעט קטר) להשיג מהפיוס עם אסד? הפסקת הזרמת הסמים לאזור, החזרת הפליטים שמעיקה על מדינות באזור ובאופן כללי הפחתת ההשפעה האיראנית בסוריה.

כרגע נראה שמדינות ערב יצטרכו לעבוד קשה כדי להשיג את מטרותיהן. בינתיים. הברחות הסמים נמשכות דרך ירדן למפרץ ובקצב מוגבר. סגן שר החוץ הסורי איימן סוסאן שהגיע כבר לג'דה הצהיר שאם רוצים להחזיר את הפליטים בחזרה לסוריה שמדינות המפרץ קודם לכן יפתחו את הארנקים וישקמו את המדינה וכן יפעלו להסרת הסנקציות.

ואם זה לא מספיק, רק באחרונה הגיע נשיא איראן אבראהים ראיסי לדמשק כדי לוודא שהאחיזה הצבאית והכלכלית של טהראן על סוריה לא תתרופף…

*- פגיעה "מסתורית" במטוס נוסעים עומאני בשדה תעופה איראני
תקרית לא ברורה אירעה הלילה בשדה התעופה שיראז האיראני. מטוס נוסעים בואינג 737 השייך לחברת התעופה העומאנית שביצע נחיתה דיווח כי נפגע מ"עצמים לא מזוהים" על מסלול הנחיתה. המטוס ניזוק וטיסת החזור שהיה צריך לבצע בוטלה. לפי הודעת החברה, המטוס קורקע.

גם האיראנים וגם העומאנים לא פירטו מה גרם לנזק או מה היקפו אך ברור כי המטוס לא יכול לטוס חזרה בשלב זה בחזרה לעומאן. החברה העומאנית שלחה מטוס אחר לשיראז כדי להטיס את הנוסעים בטיסה שבכיוון ההפוך.

יצוין כי שדה התעופה בשיראז משמש גם מטוסים צבאיים.

אם העומאנים יצטרכו חלפים למטוס הזה הוא עלול "להיתקע" באיראן חודשים ארוכים מאחר שהסנקציות האמריקאיות לא מאפשרות העברת חלפים לאיראן עבור מטוסי בואינג וגם איירבאס.

*- הנפקת ענק נוספת בדרך?
האם במהלך החודשים הקרובים תתבצע אחת מההנפקות היקרות בעולם? לפי דיווח של בלומברג, סעודיה בוחנת תכנית להנפקת מניות נוספת של ענקית האנרגיה אראמקו בהיקף של מיליארדי דולרים.
מספר יועצים בין לאומיים מובילים עובדים עם הסעודים על התכנית שאם תצא לפועל תהיה שוב בבורסה המקומית. לפי הערכות, גם הנפקה של 1% בחברה תכניס לקופת הממלכה למעלה מ-20 מיליארד דולר.

יוזכר שממשלת סעודיה מחזיקה ישירות בכ-90% מהבעלות על אראמקו כש-8% נוספים מוחזקים בידי קרן העושר הריבונית שלה. אראמקו גייסה קרוב ל-30 מיליארד דולר בהנפקה הראשונה שלה בשנת 2019.

*- השביתה שהפתיעה את שלטונות איראן
הבעיות הפנימיות באיראן ממשיכות לצוף. נראה שהשלטונות הופתעו מפריצתה של שביתה באחד האתרים החשובים ביותר לכלכלת המדינה – שדה הגז דרום פארס והם מיהרו לדכא אותה בתחילתה. לפי הדיווחים, אנשי משמרות המהפכה עצרו שמונה בני אדם שהובילו לכאורה שביתת עובדים בדרישה לשיפור תנאי השכר, כך דיווחו כלי תקשורת מקומיים אתמול. השלטונות מסרו כי העצורים קיבלו הנחיות "מגורמי חוץ".

כ-40,000 איש מועסקים בשדה הגז שהוא מהגדולים בעולם ונחלק בין איראן לקטר. הוא מהווה המקור העיקרי לאספקת גז לשוק המקומי.

בעוד האינפלציה רשמית במדינה נעה סביב 46% בשנה שעברה קצב העלאת השכר פיגר הרבה מאחור דבר שמוביל לאי שביעות רצון גוברת בקרב המועסקים באיראן.

*- הג'יהאד האיסלאמי מתחיל לפזר כסף ברצועה
ארגון הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה הודיע כי יעניק 10,000 דולר כ"פיצוי מהיר" לבעלי הבתים שצה"ל השמיד במהלך הסבב האחרון. כזכור, חיל האוויר תקף מספר בתים ששימשו את ראשי הג'יהאד האיסלאמי כמקום מסתור או כפלטפורמה לשיגור רקטות. בנוסף, הארגון הודיע על מענק של 5000 דולר לכל "שהיד". הפלסטינים דיווחו על 33 הרוגים בסך הכול, מתוכם 11 אנשי הג'יהאד הבכירים כך שמדובר בסכום כולל של 165,000 דולר.

*- כך מגיבה הלירה הטורקית לתוצאות הבחירות
אי וודאות אף לא עוזרת לכלכלה. תוצאות הבחירות בטורקיה אתמול מובילות לסיבוב שני ומכריע בין שני המועמדים לנשיאות ארדואן וקיליצ'דארולו. הבוקר שער הלירה מגיב בהתאם ויורד לשפל של חודשיים – 19.7 לירות ל-1 דולר.

ובינתיים לפי תוצאות כמעט סופיות לבחירות לפרלמנט הטורקי הכולל 600 מושבים עולה כי לארדואן יהיה רוב. מפלגתו של ארדואן זכתה כ-49.5% מהקולות (כרגע 266 מושבים), למפלגת האופוזיציה CHP כ-35% (169 מושבים) ולמפלגה הכורדית הגדולה ביותר שרצה בשם "שמאל ירוק" כ-10% (62 מושבים). למפלגת הימין הקיצוני MHP התומכת בארדואן כ-50 מושבים.

*- הפלסטינים מעדכנים את אומדן הנזקים מהסבב האחרון בעזה
הממשלה ברצועת עזה פרסמה היום עדכון לגבי אומדן הנזקים שנגרמו במהלך ימי מבצע חץ ומגן שהסתיים אמש וממנו עולה כי מדובר ביותר מ-50 מיליון דולר. לפי הנתונים, המספר הכולל של יחידות הדיור שנפגעו ברצועה הסתכם ב-2041. הנזק הכספי מוערך ב-9 מיליון דולר. מתוך זה, 31 בתים נהרסו כליל, בעוד ש-128 יחידות דיור הפכו לבלתי ראויות למגורים. שאר יחידות הדיור ניזוקו חלקית. לפי הפלסטינים, נגרם נזק ל-7 בתי ספר ו-9 גני ילדים.

הנזק למגזר החקלאי מוערך בכ-3 מיליון דולר והנזק לתשתית הסתכמה בכ-1 מיליון דולר. הממשלה הפלסטינית מעריכה שההפסדים הקשורים לעצירת הפעילות הכלכלית נעים סביב 40 מיליון דולר.

*- מכה קשה למאבטח של נסראללה
מלבנון מדווח כי מוחמד חסן עמאד חידר, בנו הבכור של מאבטחו האישי של מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, נורה למוות. לפי הדיווחים, הבן שהיה תלמיד תיכון נורה "בשוגג" על ידי בן של חבר אחר בחיזבאללה. זהות היורה לא נמסרה וגם נסיבות התקרית לא פורטו.

*- חדשות טובות ללבנון – נקבע מועד לתחילת קידוח הגז
עוד דברים קורים במזרח התיכון, חוץ מהלחימה ברצועת עזה. אתמול שר האנרגיה הלבנוני וליד פיאד הצהיר כי נקבע מועד לתחילת קידוח הגז מול חופי לבנון בהמשך להסכם סימון הגבולות שנחתם עם ישראל. לפי פיאד, הקידוח יחל בחודש ספטמבר הקרוב. את הדברים הוא אמר בשולי כנס באבו דאבי בו הוא השתתף.

פיאד הוסיף כי עד סוף השנה הנוכחית לבנון תדע אם ישנן עתודות נפט וגז בשדה שמול חופי לבנון.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון   קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות