"אנחנו באסון": חיתוך מצב של האלוף יצחק בריק לאחר מבצע "מגן וחץ"

ההפצצות של חיל האוויר בסבבים מול עזה הן ריטואל החוזר על עצמו שנים רבות ואינו מביא לידי שום הרתעה של האויב. גם שמצליח חיל האויר לפגוע במנהיגי הטרור כפי שזה קרה בסבב האחרון מול הג׳יהאד, אין זה עוצר את שיגור הרקטות בקצבים של מאות רקטות מדי יום לעבר ת״א ודרומה.

צריך אפוא להבין שרובם של בונקרי התחמושת והרקטות של החמאס והג׳יהאד טמונים עמוק באדמה, מתחת לריכוזי אוכלוסייה צפופה ומתחת לבתי החולים במרכז עזה. חיל האוויר אינו יכול להטיל את הפצצות החכמות לעבר ריכוזי האוכלוסייה היות שהן יגרמו לאבדות כבדות מאוד של אזרחים עזתים בלתי מעורבים.

 

הפצצות שמטיל חיל האוויר על עזה עולות למשלם המיסים הישראלי מיליארדי שקלים.

הן מוטלות על אזורים שבהם לא תיפגע האוכלוסייה ועל אזורים שבהם אינם מתחבאים מנהיגי החמאס והג׳יהאד והלוחמים.

באזורים אלה אין ריכוזים גדולים של רקטות בבונקרים ולכן התוצאות הן כה עלובות.

זה גם מסביר כיצד צה״ל מציג לציבור על פגיעה בריכוזי רקטות ותחמושת, אך זה אינו מורגש כלל בכמות הרקטות שהג׳יהאד משגר מדי יום בכל סבב וסבב מול ישראל.

שנים שאין בידו של חיל האוויר לפגוע בטרוריסטים המתחבאים עמוק באדמה למעט התקפות פתע ממוקדות על מנהיגי הטרור כפי שזה התבצע בסבב האחרון בצורה ראויה להערכה רבה.

גם להתקפות ממוקדות אלה אין השפעה ממשית על יכולותיהם של הג'יהאד והחמאס לשגר את הרקטות לעבר ישראל, מפקדים נהרגים ובאים במקומם חדשים.

ח״א גם לא מצליח להוריד את קצב שיגור הרקטות מעזה לעבר ישראל.

 

לדוגמה במבצע שומר החומות שנמשך כ-10 ימים שוגרו מעזה לעבר ישראל כ400 רקטות מדי יום, סה״כ 4200 רקטות לאורך כל ימי המבצע.

כל ח״א במשך 10 ימי המבצע פגע בתשתית בעזה, הצבא דיווח על השמדת אמצעי יצור רקטות ומצבורי רקטות של החמאס והג׳יהאד.
ח״א הטיל פצצות במיליארדי שקלים על מטרות בעזה, אבל לא הצליח במשך כל עשרת ימי המבצע להפחית אפילו ברקטה אחת את קצב השיגור מעזה לעבר ישראל 400 רקטות מדי יום.

השאלה הנשאלת – אם ח״א עם כל עוצמתו לא הצליח להפחית את קצב שיגור הרקטות מעזה לישראל כאשר מדובר בשטח קטן שאין בו איום על מטוסינו, כיצד ח״א יתמודד עם 3000 טילים, רקטות וכטב״מים שישוגרו מדי יום במלחמה האזורית על העורף הישראלי ממרחבים ענקיים ובמרחקים של מאות ק״מ מכל עבריה של ישראל?

 

כאשר ישוגרו גם אלפי טילים בליסטיים וטילים ארוכי טווח של מאות ק״מ שרבים מהם מדויקים, עם ראשי קרב של מאות ק״ג שלהם אין לכיפת ברזל מענה, ויגרמו לאבדות כבדות והרס נורא שכמוהו לא ידעה ישראל מאז היווסדה.

במלחמה האזורית הבאה לא יוכלו התושבים מהצפון והדרום לעזוב את בתיהם למרכז הארץ כפי שעשו זאת עכשיו במבצע ״מגן וחץ״ 5000 תושבים מהדרום ובמלחמת לבנון השנייה עזבו את בתיהם מהצפון למרכז הארץ מאות אלפי תושבים.

במלחמה האזורית שתגיע אלינו במוקדם או במאוחר זה לא יתאפשר, היות ומרכז הארץ וגוש דן יהפוך למטרה המרכזית של האויב ויספוג מדי יום מאות טילים , רקטות וכטב״מים , ביניהם רבים מדויקים עם ראשי נפץ של מאות ק״ג , ויגרמו למאות אתרי הרס מדי יום.

במקביל גם הצפון והדרום יחטיפו טילים ורקטות בעשרות מונים יותר ממה שמשגרים החמאס והג'יהאד ביחד בסבבים מול עזה.

מדינת ישראל תהפוך למאכלת אש לכל אורכה ורוחבה. המטוסים יקורקעו משום שהבסיסים של ח״א לא הוכנו למלחמה.
התחבורה תיפסק משום שהצירים יהיו חסומים, אנשי המילואים לא יוכלו להגיע לבסיסיהם ולהתגייס, צבא היבשה קטן ולא כשיר ולא יוכל לתת תשובה בחמשת הזירות במקביל, יכולת השליטה של הדרג המדיני והביטחוני בניהול המלחמה תפגע קשה, היסטריה וחוסר שליטה משום שהאוכלוסייה לא הוכנה מנטלית למלחמה, כל אדם לגורלו מול פורעים ערבים קיצוניים שירוצו בערים ובכפרים עם רובים היורים לכל מי שנקרא בדרכם, ואין מי שיעצרם היות והקמת המשמר הלאומי לא מתקדם בגלל מאבקי כוח ואגו של המשטרה, הצבא והמשרד הביטחון הלאומי.

 

תצוגת האש והעשן של הפצצות מטוסינו בעזה שאנו רואים לפרקים בטלוויזיה בכל סבב מול החמאס והג׳יהאד, אינה מביאה את התוצאה המקוּוה.

שנים רבות בנה צה״ל צבא חד-ממדי המבוסס על חיל האוויר בלבד והזניח לחלוטין את צבא היבשה ואמצעי הלחימה האחרים.

תפיסת הדרג המדיני והביטחוני בעשרים השנים האחרונות הייתה שהמלחמות הגדולות עברו מן העולם, כך שאין עוד צורך לסכן לוחמים על הקרקע ודי לסמוך על חיל האוויר שייתן פתרונות.

תפיסה זו גררה קיצוץ דרסטי בכוחות היבשה מעבר לכל פרופורציה ואובדן היכולת להילחם בכמה גזרות בו-זמנית. כך נפגעה קשות גם כשירות היבשה להילחם בשל חוסר אימונים ואי הטמעת אמצעי לחימה חדשים.

 

התוצאה היא אובדן היכולת לנהל קרב משותף בין זרוע היבשה לזרוע האוויר, שבלעדיה אי אפשר לנצח מלחמות.
מטוסי חיל האוויר לבדם מעולם לא ניצחו מלחמות בעבר ובוודאי לא ינצחו לבדם את מלחמות העתיד מול מאות אלפי טילים, רקטות וכַטבָּ״מים (כלי טיס בלתי מאויש) של האויב.

בנוסף על אמצעים אלו, יש לאויב עשרות אלפי לוחמים שיתקפו את גבולותינו מהקרקע, מלבנון, מסוריה, מעזה, מיהודה ושומרון, ויפרצו מהומות קשות של ערביי ישראל ובדואים קיצוניים בתוככי העורף הישראלי, צה״ל יצטרך להתמודד עם חמש זירות במקביל וזה לא כולל את המצרים.

מה שמתרחש בעזה הוא רק קצה הקרחון למה שעלול לקרות במלחמה אזורית.

במהלכה של מלחמה כזאת ישוגרו בממוצע מדי יום ביומו יותר מ-3,000 טילים, רקטות וכטב״מים לעבר העורף הישראלי וייהרסו מאות מבנים וייווצרו אתרי הרס לרוב.

כיצד יגיב על כך חיל האוויר תגובה ראויה בהיעדר כוחות יבשה, וכשאינו מסוגל להגיב תגובה ניצחת מול החמאס והג׳יהאד בעזה.

 

כיום אין לבוא בטענות לדרג המדיני והצבאי, הם קיבלו את המצב העגום מקודמיהם. בעשרים השנים האחרונות איבדנו לחלוטין את מוכנותם של צבא היבשה והעורף למלחמה. כל המנהיגים מהדרג המדיני והביטחוני, שכיהנו באותן שנים, הם שאחראים למחדל הנורא.

כדי לשקם את מוכנות הצבא והעורף למלחמה אזורית איומה שלא חווינו מעולם ושתפרוץ במוקדם או במאוחר – אנחנו חייבים להתחיל לעבוד יומם וליל ולהתאים את הצבא למלחמה העתידית ולא למלחמות העבר.

יש לחזק מיד את כוחות היבשה: להקים משמר לאומי של עשרות אלפי מתנדבים במילואים שיחידותיהם פורקו והם לא יגויסו למלחמה (ואין הכוונה למשמר הלאומי שמקים בן גביר), יש להקים חיל טילי קרקע – קרקע (טק״ק) ולפגוע במשגרים של האויב.

המוכנות מצריכה בניית מערכת לייזר עוצמתי, הכנת העורף, הכנת בסיסי ח״א והכנת המערך הלוגיסטי למלחמה ועוד.

לכך מודעים היום היטב שר הביטחון, הרמטכ״ל, מנכ״ל משרד הביטחון, סגן הרמטכ״ל, אבל במצב השורר היום במדינה במאבק השנאה בין הגושים, הממשלה אינה מתפנה להוביל את דגל הביטחון ודגלים חיוניים אחרים כי איבדה את משילותה.

 

הממשלה מחזיקה בידה ביטחון העומד על כרעי תרנגולת, התוצאות בהתאם לכך ועד כה היא לא התפנתה לעסוק בשיקום הביטחון הלאומי והאישי.

המעציב ביותר הוא שיש לנו בממשלה יותר מדי שרים בורים ועמי ארצות בכל הנוגע למוכנותו וליכולותיו של צה״ל. מבחינתם, נדרשת רק החלטה של ממשלה לתקוף ולהכריע, ובכך להחזיר את ההרתעה. מכאן שההחלטות שהם לוחצים על הממשלה לקבל אינן ריאליות ואינן עומדות במבחן המציאות.

ההחלטה החשובה ביותר שהממשלה צריכה לקבל בהקדם אחרי מבצע ״מגן וחץ״ – לשקם את יכולות צה"ל ולהכין את העורף למלחמה, להחליט שזו משימה לאומית בסדר עדיפות ראשון ולהבין שהזמן לא עובד לטובתנו וכניסה למלחמה אזורית לא מוכנים יגרום לאסון נורא.

ז׳בוטינסקי הבין מספר שנים לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה שהולכת להיות שואה לעם היהודי והפציר ביהודים לעזוב את מקום מגוריהם לפני שהאסון יתרחש.
כמעט אף אחד לא שמע להפצרותיו עד שאסון התרחש.

זה מה שהולך לקרות לעם ישראל במלחמה האזורית הבאה כתוצאה מאדישותו למצב הביטחוני הלאומי והאישי.

העולם החופשי חייב להבין שאי אפשר להקטין את פוטין" | ריאיון עם אלוף (מיל') יצחק  בריק - YouTube

קרדיט: אלוף (מיל) יצחק בריק     הכין לפרסום: אלישיב מקבוצת נציב   קרדיט לתמונה: ערוץ 14