איראן רוצה שחיזבאללה, הג'יהאד האסלאמי וחמאס יחתמו הסכם הגנה נגד ישראל

ה"טיימס" חושף   כי איראן דוחפת  את "חיזבאללה, הג'יהאד האסלאמי וחמאס" להסכם הגנה נגד ישראל , החמאס מנסה להתחמק .

 

העיתון הבריטי "הטיימס" ציטט מקורות אזוריים שאמרו כי איראן מנסה לגבש הסכם הגנה שמפגיש ארגונים מיליטנטיים ברחבי המזרח התיכון כדי לתאם שיגורי טילים נגד ישראל.

הארגונים כוללים את חיזבאללה, חמאס והג'יהאד האסלאמי, כולם ממומנים על ידי איראן במשך שנים.

נכון לעכשיו, ראשי הזרוע המדינית של חמאס בעזה מתנגדים למהלך, אך שלושת הארגונים היו מעורבים בשורה של התקפות רקטות על ישראל מעזה, לבנון וסוריה לפני שלושה שבועות, בעקבות עימותים שפרצו בין כוחות הביטחון הישראליים לפלסטינים בירושלים.

סוכנויות ביון מערביות ומקורות נוספים אומרים כי כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים מנסה להקים מנגנון שלפיו ארגונים ישתתפו בשיגור טילים ששלחה להם איראן וישמשו כגורם הרתעה עבור ישראל.

 

הערכה זאת באה בעקבות אזהרה של שר הביטחון הישראלי יואב גלנט כי המדינה עלולה לעמוד בקרוב במלחמה רב-חזיתית, במקום להתמודד בנפרד עם איומי הכוחות העוינים בעזה, לבנון, סוריה ובמקומות אחרים.

"אנו עומדים בפני עידן ביטחוני חדש שבו איומים אמיתיים אפשריים מכל החזיתות בו זמנית", אמר גלנט לעיתונות.

ישראל לא עמדה בפני מלחמה רצינית מאז פלישתה ללבנון כדי להתעמת עם חיזבאללה ב-2006, סכסוך שגבה את חייהם של יותר מ-1,000 לבנונים ויותר מ-100 חיילים ואזרחים ישראלים.

ובכל זאת, ישראל נלחמה בקרבות תכופים עם חמאס והג'יהאד האיסלאמי בעזה, ופתחה במאות תקיפת על מטרות בסוריה הקשורות לכוח קודס של משמרות המהפכה האיראנים ולתוכנית הטילים שלו או לחיזבאללה ולמיליציות אחרות הנתמכות על ידי איראן.

 

בתקיפות האחרונות נהרגו לפחות שני קצינים איראנים בכירים, מה שמסביר את נחישותה של טהראן להגיב.

האיראנים מנסים לשכנע את שלושת הצדדים שבשיתוף פעולה הם יכולים לחזק את ההרתעה שלהם.

עם זאת, מנהיג התנועה בעזה, יחיא סינוואר, מהסס, וטוען כי החלטה כזו תזמין תגמול ישראלי הרסני, בעיקר נגד עזה, ונראה כי הוא המכשול העיקרי כיום.

כמו כן, העיתון מוסיף כי נסראללה מעוניין לא להיגרר, כי מפלגתו הפכה לשחקן בתמרונים הפוליטיים הפנימיים המתוחים בלבנון, כולל בחירת נשיא חדש, וסבב לחימה נוסף עם ישראל יהיה איום רציני על מפלגתו ועל הבריתות הפוליטיות המרכזיות שלה עם מפלגות נוצריות ומפלגות שיעיות אחרות.

With no support from Hamas, Hezbollah and Iran, Islamic Jihad rushed to  truce | | AW

 

קרדיט: מאיר בר מקבוצת נציב   קרדיט לתמונה: ערב וייקלי