מבזקי חדשות מהעולם ליום 6-5-2023. מתעדכן

*- הנשיא ביידן צפוי למנות את מפקד חיל האוויר האמריקאי, גנרל צ'רלס ק. בראון, לראש המטות המשולבים הבא במקומו של גנרל מארק מיילי שכהונתו תסיים בסוף ספטמבר – כך דווח בתקשורת. אם המינוי יאושר, בראון יהיה השחור השני בתפקיד, ויחד עם מזכיר ההגנה, לויד בראון, זו תהיה הפעם הראשונה שבה שני התפקידים הבכירים ביותר בהנהגת הפנטגון יהיו מאוישים עם גברים אפרו-אמריקאים.

בראון שירת כטייס של מטוס F-16 במזרח התיכון, באירופה ובאסיה. הוא פיקד על כוחות האוויר של פיקוד המרכז האמריקאי בשנים 2015 עד 2016, שיאו של הקמפיין נגד דאע"ש בעיראק ובסוריה. לפני מינויו למפקד חיל האוויר ב-2020, הוא שימש מפקד הכוחות האוויריים בגזרת האוקיינוס השקט.

*- סוכנות החלל האירופית הציגה צילומים ראשונים וחדים ביותר של לוויין החיזוי החדש MTG-1I, ששוגר בדצמבר ונמצא בגובה של 36 אלף ק"מ מעל קו המשווה. הצילום של כדור הארץ, שמתעד את מזג האוויר מעל אירופה, אפריקה והמזרח התיכון, בוצע ב-18 במרץ, בעוד שסרטון נוסף תיעד את אירופה לאורך 24 שעות.

הלוויין, שעדיין נמצא בשלבי בדיקה, מסוגל לזהות מאפיינים בקוטר של 500 מטר, בניגוד לקילומטר בלוויינים מהדור הקודם. "הצילום המרהיב מעניק לנו ביטחון עצום בציפיות שלנו שהמערכת תפתח עידן חדש בחיזוי של אירועי מזג אוויר קשה", אמר פיל אוונס, מנהל הארגון האירופי להפעלת לווייני חיזוי.

*- יותר מ-130 חשודים בחברות בנדרנגטה, המאפיה של חבל קלאבריה באיטליה, נעצרו במבצע משולב, הגדול מסוגו אי פעם, שהתקיים לפנות בוקר בעשר מדינות באירופה ובאמריקה הלטינית בסיוע של רשויות אכיפת החוק של האיחוד האירופי.

איטליה, בלגיה וגרמניה הובילו את החקירה שהתמקדה במשפחות הפשע מהעיירה סן לוקה. העצורים חשודים בעבירות של הברחת סמים, סחר בכלי נשק, אחזקה אסורה של כלי נשק, הלבנת כספים, העלמות מסים וסיוע למבוקשים.

*- נאט"ו ממשיכה לחזק נוכחות בזירה האינדו-פסיפית: סוכנות ניקיי מדווחת שהברית הצבאית מתכננת לפתוח בשנה הבאה משרד קישור בטוקיו, הראשון שלה באסיה, מהלך שיאפשר לה לקיים התייעצויות שוטפות עם יפן ועם בעלות ברית נוספות באזור.

נאט"ו ויפן גם מתכננות לחתום בקרוב על הסכם להעמקת שיתופי הפעולה, בין השאר בתחומי הסייבר, טכנולוגיות משבשות ומאבק בדיס-אינפורמציה.

*- נשיא טורקיה ארדואן הכריז כי מנהיג דאע"ש, אבו חוסיין אל-קוריישי, חוסל בפעולה של המודיעין הטורקי בעיירה ג'נדירש שבצפון סוריה אתמול. אל-קוריישי מונה למנהיג הרביעי של ארגון הטרור בנובמבר האחרון, כחודש אחרי חיסולו של אבו אל-חסן אל-האשמי אל-קוריישי במבצע של צבא סוריה החופשי.

*- משמר החופים של הפיליפינים דיווח שיותר ממאה כלי שיט של המיליציה הימית הסינית זוהו בימים האחרונים ליד שונית ג'וליאן פליפה באזור המחלוקת באיי ספרטלי שבים סין הדרומי, וספינות נוספות זוהו ליד שרטון סבינה. לפי ההודעה, כלי השיט סירבו להיענות לדרישה של ספינות משמר החופים לעזוב את האזור.

*- "רוסיה, לכי הביתה" – נשיא צ'כיה, פטר פאבל, הותיר את חותמו ואת המסר שלו במהלך הביקור באוקראינה. "מכיר את ההרגשה", אמר פאבל, לשעבר רמטכ"ל צ'כיה ויו"ר הוועדה הצבאית של נאט"ו. "היחידה שלך יוצאת לחזית, אתה רוצה לצאת איתם, לתת דוגמה. בתור מפקד, תמיד עמדתי לצד חייליי. היום זה לא התפקיד שלי. הגעתי לתת להם אומץ. אנחנו אתכם, אתם תנקמו את דם הנופלים ותשיגו מחדש את החירות".

*- נשיא צ'כיה הטרי, פטר פאבל, הגיע לביקור ראשון באוקראינה, יחד עם עמיתתו, נשיאת סלובקיה זוזאנה צ'פוטובה. השניים סיירו באזורים שנפגעו בקייב, בבוצ'ה ובבורודיאנקה, ובהמשך ייפגשו עם הנשיא וולודימיר זלנסקי.

*- המחוקקים הרפובליקנים בפלורידה אישרו הצעת חוק שתאפשר לרון דה סנטיס להישאר בתפקיד המושל גם אם יהיה מועמד המפלגה לנשיאות ב-2024, וכעת ההצעה עוברת לחתימתו הסופית של דה סנטיס. עד כה, החוק קבע כי כל מי שמתמודד לתפקיד כלשהו, צריך לפרוש מהמשרה שבה הוא מחזיק ברגע שהפך למועמד הרשמי, אולם התיקון הנוכחי קובע כי החוק לא תקף להתמודדות לתפקיד נשיא או סגן נשיא.

*- ממשל ביידן הטיל סנקציות על שירות הביטחון הפדרלי הרוסי (FSB) ועל זרוע המודיעין של משמרות המהפכה של איראן, המפקד מוחמד כאזמי, ושלושה בכירים נוספים בארגון בשל מעצר בלתי חוקי של אזרחים אמריקאים וזרים. "זו אזהרה לכל מי שיעצור אמריקאים ברחבי העולם באופן בלתי צודק", אמר בכיר בממשל.

*- קרוליין בריאנט דונהם, האישה הלבנה שטענה כי הנער השחור, אמט טיל, הטריד אותה מינית ובעקבות זאת הוא נרצח בלינץ' במיסיסיפי בשנת 1955, הלכה לעולמה בגיל 88, וזאת מבלי שהועמדה לדין אי פעם בפרשה שהציתה את התנועה לזכויות אדם בארה"ב.

טיל (14) הגיע משיקגו לבקר קרובים בדלתא של מיסיסיפי בסוף אוגוסט 1955, כאשר הוא נכנס לחנות מקומית ושוחח עם המוכרת, קרולין בריאנט דונהם (21), רעייתו של בעל החנות. כאשר הבעל, רוי בריאנט, חזר, טענה אשתו כי טיל תפס אותה ואף שרק לעברה.

בעקבות זאת, בריאנט ואחיו למחצה חטפו את טיל מבית דודו ושלושה ימים לאחר מכן, התגלתה גופתו של הנער בנהר אחרי שעבר התעללות ועינויים ונורה למוות. השניים זוכו בהליך מהיר ורק בהמשך הודו כי הם חטפו את טיל ורצחו אותו, אולם לא ניתן היה להעמיד אותם לדין.

בשנה שעברה התברר כי יש צו מעצר ישן נגד דונהם, שלפני שנים אחדות הודתה כי היא המציאה את הטענות נגד טיל, והתברר כי היא מתגוררת בקרוליינה הצפונית וחולה בסרטן מתקדם. באוגוסט אשתקד, החליט חבר מושבעים גדול במיסיסיפי שלא להגיש כתב אישום נגד דונהם.

*- גיורגי בודהאזי, מנהיג של ארגון טרור לאומני-גזעני-אנטישמי בהונגריה, שוחרר אתמול מהכלא אחרי שקיבל חנינה מהנשיאה קתלין נובאק בחסות הביקור הקרוב של האפיפיור פרנציסקוס, וזאת אחרי שנידון בחודש שעבר לשש שנות מאסר בשל עבירות טרור. הוא מיד יצא לחגוג בפאב כשהוא רכוב על סוס.

בודהאזי הורשע בהקמת ארגון טרור ובהתקפות נגד פוליטיקאים מהשמאל, פאבים של הקהילה הגאה ומטרות נוספות בין 2007 ל-2009. בשנת 2016, הוא נידון ל-13 שנות מאסר, אולם נקבע משפט חוזר שבו הוא נידון ל-17 שנה, ובחודש שעבר החליט בית המשפט כי העונש יעמוד על שש שנים. בעקבות החלטת הנשיאה, העונש הומר למאסר על תנאי.

*- חברת סאאב העבירה למשרד ההגנה השבדי את ספינת הריגול החדשה ארטמיס שצפויה להתחיל בפעילות מבצעית בשנה הבאה אחרי שיותקנו בה מערכות מתקדמות לאיסוף מודיעין אותות וחיישנים למודיעין ימי. הספינה הייתה אמורה להגיע לצי השבדי ב-2020, אולם הבנייה שלה הופסקה בשל מגפת הקורונה.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי    קרדיט לתמונה: חברת סאאב השבדית