איראן- המנהיג העליון ונשק בזמן דרשות

בכלי תקשורת וערוצים שונים עלו תמונות של חמינאי, המנהיג העליון בתפילת עיד אל-פיטר שהתקיימה במסגד האימאם חומייני שבטהראן, היום – שבת ה 22 באפריל, והיו מי שציינו שחמינאי לא וויתר על הנשק, היו מי שהוסיפו שהמנהיג העליון פוחד מהתנקשות.

אכן רואים בחלק מהתמונות שפורסמו ע"י לשכת המנהיג העליון, שהוא נשען עם ידו על נשק, אבל בעצם מדוע הנשק בכלל נמצא שם בזמן דרשתו של חמינאי?

אם תעשו חיפוש ברשת, תוכלו למצוא שתמונות משנים רבות לאחור, בהן נראה המנהיג העליון מחזיק רובי צלפים, בדרשות עיד אל-פיטר ובזמן נאום יום השנה למתקפת דאעש על בניין המג’לס – הפרלמנט האיראני, ומקדש האייתוללה חומייני (שהתרחשה ב 7 ביוני 2017) בעבר זה היה ברובה צלפים צ’כי ישן מדגם Brno model 3, אבל כבר שנים שחמינאי נשאר נאמן לרובה צלפים מסוג דרגונוב (Draganov SVD).

אציין כי הנשק החביב על חמינאי ולא מעט אימאמים באיראן, בתחילת שלטון המולות של המהפכה האסלאמית, היה רוס"ר G3 של הקלר וקוך (Heckler & Koch G3) וחלקם החזיקו כמו חמינאי ב Brno 3. ואזכיר גם את ע'לאמרזה חסאני (غلامرضا حسنی = Gholamreza Hasani) שהיה אימאם יום שישי של אורמיה, בירת מחוז מערב אזרבייג'ן, שהיה ידוע כנשקים הרבים שהיה מחזיק, והגיע לדרשות עם אקדחים ורובים שונים.

 

אבל מה הסיפור? למה בכלל הוא מחזיק לידו נשק בזמן דרשות ונאומים?

החזקת נשק ע"י אימאמים בתפילות יום השישי הינה מסורת אסלאמית ששורשיה מגיעים לתחילת התפשטות האסלאם, כסמל למוכנות הגנתית מפני אויבי האסלאם גם כשהוא נמצא במינבר (منبر = Minbar) הדוכן במסגד שעליו עומד האימאם כדי לשאת דרשות, ואם פעם היו אלו חרבות, כיום במקומות בהם עדיין הנהג קיים, יש אימאמים שנושאים נשק מודרני, כולל אקדחים, רובים ישנים, רובי סער חדשים, וגם רובי צלפים.

תכלו לראות לדוגמה את תמונות אימאם במסגד באיסטנבול, שמוכר בעולם בתור כנסיית איה סופיה, שהסולטאן ארדואן, דאג להסב ממוזיאון למסגד, והאימאם בתמונות שהתפרסמו בכל העולם, אחז בחרב כשהיה על המינבר שנבנה באיה סופיה.

באיראן שלאחר המהפכה האסלאמית, האייתוללה חומייני, מינה 16 אימאמים של יום שישי חדשים, ובכך החייה את המסורת שדעכה באיראן בזמן מלוכת שושלת פהלווי, ובין האימאמים החדשים, היה גם מיודענו הצדיק הלא חביב, חמינאי, וב 14 בינואר 1980, הוא מונה לאימאם המרכזי של יום שישי בטהראן. בנוסף חומייני הוציא צו שבו הנחה את האימאמים לשאת איתם נשק לדרשת יום השישי, ובכך החייה באיראן גם את מסורת אסלאמית זו.

בדרשתו הראשונה בטהראן, כאימאם יום שישי, בתחילת דרכה של איראן תחת חומייני והמולות, הוא כבר החזיק בידו ב Heckler&Koch G3 הרובה החביב עליו בזמנו, כפי שתראו תמונה מצורפת בהודעה הבאה, ומאז כאמור, חמינאי לא נפרד מהרובה בדרשותיו.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון    קרדיט לתמונה: תסנים