פני המחאה באיראן- דוגמה נוספת

לא פעם אמרתי לכם שמחאה לחופש והחלפת המשטר לא דועכת, אלא ממשיכה ושיש לה פנים רבות.

בעבר דיברנו על שצעירים וצעירות המתריסים נגד המשטר, מעלים סרטונים שצולמו ברחובות איראן בם הם נראים מפילים את הטורבן מראשי אנשי דת, דבר שפך למעין "ספורט לאומי" בקרב צעירי איראן, ובסוף שנה שעברה העליתי סרטון שבו רואים צעיר מפיל את הטורבן ומניח חבל תליה על ראשו של מולה.

לאחרונה, סיפרתי לכם במאמר על המחאה באיראן, ועל רמייה וההטעיה, שהמחאה באיראן היא דבר חי, מתפתח ומשתנה, ודיברתי על הנשים האמיצות שממשיכות להתריס ללכת ללא חי’גאב. וגם בפוסט על המחאה בזמן חופשת הנורוז, דיברנו על הנשים שהולכת ללא חיג’אב, ובהודעה שלאחר הפוסט, צירפתי סרטון של נערה מחליקה על גלגיליות, בטיילת אגם צ’יטגר.

 

ובעבר סיפרתי לכם גם על יש למולות בעיה עם ספורט נשים במרחב הציבורי, וממש לא יושב להם טוב בעין שנשים רצות בפארקים או רוכבות על אופניים, ולמרות זאת נשות איראן האמיצות מתריסות נגד איסורי המשטר וממשיכות לרכב ולרוץ, וראינו בעבר סרטונים כאלה.

הפעם אראה לכם סרטון חדש, שיש לו סיכוי והפוך לוויראלי ולסמן תחילת תופעה חדשה של נשים בבגדי ספורט קצרים רצות בערי איראן, והעלאת הסרטונים שלהן רצות לרשתות החברתיות.

 

בסרטון המצורף , רואים צעירה שרצה עם בגדי ספורט, מכנסיים קצרים וגופיה, וללא חיג’אב לראשה, ובמעשה הפשוט של ריצה בבגדי ספורט קצרים וללא כיסוי ראש, דבר שלנו נתפש כדבר טבעי ומובן מאליו, אבל באיראן עלול לסכן את חייה וחיי משפחתה, עונה אותה צעירה אמיצה, למפקד משטרת איראן שמופקדת על פריסת מצלמות שמיועדות לזהות נשים שמעזות ללכת ללא חיג’אב, ולמוחמד חאג’ אבו-אלקאסם (محمد حاج ابوالقاسم = Mohammad Haj Abulqasem) חבר מועצת המומחים, שדיבר בסוף השבוע על "כמה טוב שאבות יכלים לספר לילדים בבית, על היתרונות והברכות של הקנאות (דתית א.א.), צניעות ולבוש צנוע".

 

וכמענה לדברי הצדיק הידוע חסין שריעתמדרי (حسین شریعتمداری = Hossein Shariatmadari) חברו ואיש סודו של המנהיג העליון, מנכ"ל ועורך עיתון קיהאן שופרו של המנהיג העליון, שפרסם מאמר ביקורת חריף נגד דבריה של סקינה סאדאת פאד (سکینه سادات پاد = Sakineh Sadat Pad) שברוב חוצפתה אמרה בפומבי  שמניעת שירותים ממי שלא עוטות חיג’אב, מנוגדת לחוקה האיראנית, ובמאמר הסביר לעוזרת הנשיא שעם כל הכבוד לה ולחוקה, לא נאמר בחוקה שיש לספק שירתים לפושעים ועבריינים, והרי מי שלא עוטה חיג’אב פועלת בניגוד לחוק ולפיכך היא עבריינית שפוגעת בזכויותיהם של האחרים, ולכן אין חובה חוקית לספק לה שירותים…

 

מילה על הגברת סאדאת פאד: עורכת דין ופעילת זכויות אדם, סגנית היועצת המשפטית של "המכון הבינלאומי לזכויות אדם ברפובליקה האסלאמית של איראן", שמונתה לעוזרת הנשיא ראיסי, לתפקיד (שלא היה קיים קודם לכן) "אחראית למימוש זכויות וחירויות חברתיות".

בתפיסתו של נשיא איראן, הגברת הנכבדת תפעל למען "מימוש הזכויות החוקתיות של העם, ובכלל זה הזכות לחופש הביטוי, הזכות להתאספות, הזכויות החומריות והמוסריות של נשים וההגנה על פרטיות האזרחים…" וגם למען "הגנה על הזכויות והחירויות החברתיות של העם האיראני – ללא הבדל דת, מוצא אתני ומין – באספות המקומיות.”

 

(אפשר להניח שתבינו לבד, שיש הבדל קטן בין מה שמוגדר במשטר האיראני כזכויות אדם, וזכויות נשים, שונה כמזרח ממערב, למה שמילים אלו מבטאות במדינות נורמליות בעולם. ושלמרות התבטאויות שונות של עזרת הנשיא, אין כל שינוי לטובה בנושא זכויות אדם באיראן, וזה לא קשור לכך שהיא לא ידועה בחיבה עזה לישראל…)

حقوق بشر اسلامی ظرفیت عظیمی برای حل مشکلات دنیای اسلام دارد « صلح زیبا

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון    קרדיט לתמונה: אירנ"א