מכון סורי: קרובה תקיפה ישראלית-אמריקאית על מיליציות איראניות בסוריה

דו"ח אנליטי של מרכז ג'וסור ללימודים –  "Jusour for Studies" חוזה תקיפה צבאית ישראלית-אמריקאית על מיליציות איראניות בסוריה, לאחר התקיפות שלהן על בסיסים אמריקאים בסוריה.

על פי הדיווח, המניעים למבצע הישראלי-אמריקאי האפשרי כוללים ארבע מטרות: הראשונה היא להדגיש את כוח ההרתעה הישראלי, לפגוע במערכת ההגנה האווירית האיראנית בסוריה, לקבוע קווים אדומים לכל התנגשות בין הכוחות האמריקאים למיליציות האיראניות, ולבסוף לשלוט בהתנהגותה האזורית של איראן.

הדו"ח נגע בשיתוף פעולה ותיאום משותף בין ישראל לארה"ב ברמה הצבאית בסוריה מאז 2022: התרגילים האוויריים המשותפים בין ישראל לצבא ארה"ב נחשבים כמעצימים את תפקידו של הצבא הישראלי ב"מלחמת הצללים" בין ארצות הברית של אמריקה ואיראן, שקיבלה תפנית רצינית לאחר רצח קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס ב-3 בינואר 2020. הצבא הישראלי עומד בראש התקפות אוויר וטילים על אתרים צבאיים איראניים בסוריה, וארצות הברית ומדינות אירופה, כוחות הקואליציה,  משתתפות לפעמים בתקיפות על גורמי טרור הפועלים בסוריה ועיראק.

 

ניתוח מכון "Jusour" התבסס על נתונים עדכניים לגבי ההסלמה הרחבה האחרונה בין ארה"ב לאיראן במזרח סוריה, "והמשך ההסלמה חסרת התקדים בין הכוחות האמריקאים למיליציות האיראניות בדיר אזור ב-2023 מצביע על אפשרות של הוצאה לפועל של פעולה צבאית משותפת בין ארה"ב וישראל נגד איראן, לאישור כוח ההרתעה הישראלי ולבחון את יעילות פריסת מערכת ההגנה האווירית של איראן בסוריה, והצטיידותה כוח אדם ותשתית הדרושים להפעלתה.

הדוח סבור שסוריה היא הקרקע הפורייה לביצוע התקיפה המשותפת. המהווה את מרכז הפעילות כל המיליציות שלה, כמו חיזבאללה הלבנוני, ההמון העיראקי ( אלחשד אלשעבי) והפלגים הפלסטיניים הנתמכים על ידם, כמו גדודי אלקודס וחמאס, ומרכז לשיגור רוב מל"טים למרחב האווירי הישראלי ולבסיסים האמריקנים בסוריה.

הדו"ח הגיע למסקנה כי ניתן לבצע את המתקפה המשותפת בסוריה "כהרחבה של "מלחמות הצללים" שבהן ממלאת ישראל תפקיד מוביל, מבלי לשאוף להתכונן לעימות גלוי ולמלחמה קונבנציונלית עם איראן, במיוחד מאז שארה"ב שוב ושוב מאשרת כי היא אינה מחפשת סכסוך עם איראן בנוסף להיותה מעורבת בסכסוך עם רוסיה באוקראינה ותחרות עם סין.

ניתוח של "גשרים" מנבא מבצע "ישראלי-אמריקאי" משותף נגד מיליציות איראניות בסוריה

קרדיט: מכון ג'וסור למחקרים