מפקד חיל האוויר האמריקאי: סוללות S-300 רוסיות "תעתעו" במטוסי F-35

מאז החודשים הראשונים של פלישת רוסיה לאוקראינה, מטוסי הקרב F-35 Lightning II מסיירים במרחב האווירי של האגף המזרחי של נאט"ו. מטוסי קרב אלו נדרשים לכאורה לאסוף מידע מודיעיני חיוני בנוסף למשימותיהם המוצהרות של פטרול אווירי.

 

בתחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה, מטוסי החמקן – F-35 של חיל האוויר האמריקני הוצבו בגבול המזרחי של נאט"ו לצורך פעולות סיור אווירי שכללו חיפוש ואיתור מערכות טילי קרקע-אוויר וכלי טיס, כך דיווח האייר פורס טיימס, בצטטו גורמים מכנף הקרב 388.

בפברואר 2022, בזמן שהכוחות הרוסיים התכוננו לשגר מתקפה בקנה מידה מלא על אוקראינה, הוטסו כנפי הקרב 388 ו-419 מיוטה לגרמניה עם מטוסי החמקן מהדור החמישי שלהם , ה-F-35. לאחר תחילת המלחמה, הוטלו עליהם משימות מעל הים הבלטי ליד שטחי המלחמה.

המטרה של מטוסי החמקן מדגם F-35 הייתה לאסוף כמה שיותר נתונים אלקטרוניים ממטוסים וטילי קרקע-אוויר הפרוסים במזרח אירופה כדי שנאט"ו יוכל להבין טוב יותר את מפת האיומים באזור. יתרה מכך, המטוסים יכולים לשמש כוח נוסף אם המלחמה תתפשט למדינות נאט"ו השכנות.

באותה עת, מטוסי הקרב פעלו מתוך בסיסים באסטוניה, ליטא ורומניה, כך לפי USAF Units Europe. לפי הצבא האמריקני, המטוס שיפר את יכולתה של נאט"ו לשמור על "דומיננטיות אווירית" באזורים שנויים במחלוקת, על ידי שיפור יכולות התקשורת והפיקוד והשליטה שלו.

משימה זו אפשרה לחיל האוויר לשפר את האסטרטגיה החדשה שלו של פריסת יחידותיו בהתראה קצרה. כמו כן, הוכחו שיפורים ביכולת ה-F-35 בתאום עם הכוחות המשותפים ולהגיב במהירות לאיומים בלתי צפויים.

מטוסי ה-F-35 ביצעו משימות רבות של שיטור אוויר מאז, יחד עם מטוסי קרב של הקואליציה.

 

מטוסי F-35 עוקבים אחר מערכות ההגנה האווירית הרוסיות

ב-16 בפברואר 2022 נחתו בשפאנגדהלם 12 מטוסים וכמעט 300 טייסים. שמונה ימים לאחר מכן, רוסיה תקפה את אוקראינה, והחלה את הסכסוך החמור ביותר באירופה מאז מלחמת העולם השנייה.

ה-F-35 נועד לנטרל ולחסל הגנות אוויריות שעלולות להפיל מטוסים של הקואליציה ולמנוע ממטוסים אחרים להגיע לאזורים עוינים. הוא גם קולט אותות חשמליים ממכ"מים שמסביב כדי לבנות תמונה מדויקת של כוחות ידידותיים ועוינים בסביבה.

לדברי מפקד גף הקרב 388, קולונל קרייג אנדרל, הטייסים הבחינו בסכנות אלו בקלינינגרד, אזור רוסי הנמצא בין ליטא לפולין. אתרי טילי קרקע-אוויר נמצאו וזוהו על ידי מטוסי F-35, שעדכנו אז את מדינות הקואליציה.

מטוסי ה-F-35 עקבו אחר מערכות טילים באוקראינה ובקלינינגרד, אזור רוסי סמוך שגובל עם פולין, חברה בנאט"ו. כמה מומחים צבאיים האשימו שה-F-35 אסף מידע מודיעיני חיוני כדי להעבירו לאוקראינה אבל ההאשמות הוכחשו על ידי נאט"ו וחיל האוויר האמריקאי.

 

אל"מ קרייג אנדרל אמר, "לא חצינו את הגבול. אנחנו לא יורים בכלום ולא מפילים כלום. אבל המטוס תמיד מחפש ואוסף מידע. והוא עושה זאת טוב מאוד".

מכיוון שחלק מהציוד הצבאי, כמו מערכות ההגנה האווירית, יכול להסוות את נוכחותן בשטח, ה-F-35 לא תמיד הצליח לזהות ציוד צבאי במהלך משימותיו. אנדרל הזכיר שאחד המקרים כלל את מערכות טילי הקרקע-אוויר הרוסיות S-300 ארוכות טווח.

לטענתו, במקרים מסוימים, גם לאחר שהמודיעין איתר את מערכת הטילים, מטוס הקרב לא הצליח לזהות אותה כסוללת S-300 מכיוון שנראה שהסוללה פועלת באופן שלא מוכר לארצות הברית.

 

"אנחנו מחפשים את ה-Sa-20 [כינוי נאט"ו למערכת טילי קרקע-אוויר S-300]", אמר אנדרל. אני יודע שזה ה-Sa-20. המודיעין אומר שיש Sa-20, אבל המטוס שלי לא הצליח לזהות אותו ככזה כי ה-Sa-20 כנראה פועל במצב אלטרנטיבי , כלומר מצב של מלחמה, כמו שלא ראינו בעבר".

לאחר שעדכנו את הגורמים על נוכחות האובייקט, המטוס שינה את הנתונים שלו כך שטייסי נאט"ו הצליחו להבין טוב יותר מה הם רואים.

בתחילת מאי 2022, לאחר חזרת הטייסים, הם ניסו לנצל את הלקחים שלמדו במהלך משימות אלו וביצועי המטוס היו משופרים מהצפוי.

עד שנת 2030, לחברות נאט"ו צפויות להיות יותר מ-400 מטוסי F-35 ברחבי אירופה, לפי יצרנית ה-F-35, לוקהיד מרטין. המטוס יהיה המוביל בכל עימות באזור. (קרדיט: ערביכ דפנס)

S-300 רוסי

קרדיט לתמונה: סוכנות טאס