משבר בנזין באיראן; נפילה דרסטית ברזרבות האסטרטגיות של המדינה

לפי הדו"ח "החסוי" של משרד הנפט, שהעתק ממנו הגיע לידי רשת "רדיו פרדה", המחסור בבנזין באיראן החל בקיץ של השנה שעברה, ועד תחילת פברואר נאלצה הממשלה לשחרר שליש ממאגרי הדלק האסטרטגיים של המדינה לשוק.

לפי דו"ח זה, בעשרת החודשים הראשונים של השנה, צריכת הדלק היומית הממוצעת במדינה עמדה על כ-103 מיליון ליטר, אך בינואר עצמו הגיע נתון זה לכמעט 106 מיליון ליטר.

בסך הכל, במהלך 10 החודשים הראשונים של השנה האחרונה, צריכת הדלק במדינה עלתה ב-19% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

 

בשל המחסור בבנזין (צריכה גבוהה יותר בהשוואה לייצור), על מנת לספק לשוק, בנוסף לערבוב חומרי ייצור פטרוכימיים עם בנזין בסיס (ייצור בתי זיקוק), הממשלה הכניסה לשוק כ-440 מיליון ליטר מהמלאי שלה. עתודות הבנזין האסטרטגיות, השקולות לשליש ממאגרי הבנזין האסטרטגיים במדינה.

בעבר, עתודות הבנזין האסטרטגיות של איראן יכלו לספק למדינה בנזין למשך יממה לכל מקרה, ולמשך יותר משבועיים אם כל בתי הזיקוק ייכשלו, אבל כעת היא בקושי יכולה לספק את צריכת הבנזין של המדינה במשך 10 ימים.

המחסור בבנזין בצריכה יומית של 103 מיליון ליטר ב-10 החודשים הראשונים של השנה שעברה נמצא במצב בו הצריכה היומית של בנזין הגיעה השנה בזמן חג הנוברוז ל-144 מיליון ליטר ביום, וקבעה שיא היסטורי.

 

הסיבה העיקרית למחסור הנרחב בבנזין היא כניסתן לשוק של יותר ממיליון מכוניות מתוצרת מקומית בעלות יעילות נמוכה וצריכת דלק גבוהה.

סוכנות הידיעות IRNA דיווחה בבאפריל השנה שיצרניות ממשלתיות מקומיות ויצרניות רכב פרטיות ייצרו מיליון 347 אלף 394 כלי רכב ב-12 חודשים של השנה שעברה, מה שמציג צמיחה של 39% בהשוואה לתקופה המקבילה שנה קודם לכן.

למרות גידול זה בייצור מכוניות בעלות יעילות נמוכה וצריכת דלק גבוהה, במהלך השנתיים האחרונות, איראן לא הצליחה להגדיל את ייצור הבנזין שלה בהתאם לגידול בצריכת הבנזין והיא מתמודדת עם חוסר איזון גדול בדלק.

Reza Nawaz, דובר איגוד מפעילי הרכב האיראני, הודיע ​​בסוף החודש שעבר על הגידול בצריכת הבנזין ואמר כי עלייה זו בצריכה הייתה חסרת תקדים במאה השנים האחרונות.

 

לדבריו, העלייה בצריכת הבנזין בימים אלה שמה את איראן במקום השביעי מבין מדינות העולם מבחינת צריכת בנזין יומית.

היעדר פיתוח של בתי זיקוק חדשים, בלאי מכוניות וכתוצאה מהצריכה הגבוהה שלהן, יחד עם כניסתן השנתית של מיליון מכוניות חדשות מקומיות לשוק, הם הגורמים המשפיעים ביותר שהביאו לחוסר איזון ,באספקת הבנזין, ההולך וגובר בשוק הפנימי של המדינה.

לפי דוח משרד הנפט, עתודות הבנזין האסטרטגיות של איראן מספיקות כיום כדי לספק את צריכת הבנזין של המדינה למשך 10 ימים.

קרדיט: רדיו פרדה     קרדיט לתמונה: תסנים