איראן: מילה על המחאה בזמן חופשת הנורוז

בניגוד למה שמשטר המולות מנסה לשדר, ויש בתקשורת העולמית מי שמהדהדים את התעמולה של המנהיג העליון ושאר צדיקי המהפכה האסלאמית, המחאה באיראן נמשכת גם בתקופת חגיגות הנורוז.

להזכירכם שחופשת הנורוז שחל ב 20 במרץ, נמשכת 13 יום, ובמהלכה האיראנים מבלים בחיק המשפחה וחברים, מטיילים ונופשים בטבע בפארקים, היות וחודש רמדאן שהחל מיד לאחר הנורוז, חופף לחופשת הנורוז המסורתית, הפיקניקים החביבים על האיראנים בימי חופשת הנורוז, הפכו להיות ליליים והשתלבו בסעודת האיפטאר.

כבר סיפרתי לכם שלמחאה יש פנים רבות, וכך גם בחופשת הנורוז אנו רואים שההפגנות ממשיכות, כולל עימותים עם בריוני המשטר האלימים, וכן גם שביתות, הצתות כרזות של המנהיג העליון, הצתת מבנים השייכים לבסיג’, תליית שלטי מחאה מעל גשרי כבישים, כתיבת סיסמאות מחאה, וכמובן שנשות איראן האמיצות ממשיכות להסתובב במרחב הציבורי ללא חיג’אב.

 

ואף היה לפני מספר ימים מקרה בו איש בסיג’ ניסה לאיים על נערות שיעטו חיג’אב, וברגע שניסה לגעת באחת מהן, תקפו אותו חברותיה, הפילו אותו והכריחו אתו לעטות חיג’אב לראשו…

נוסף לכל גילויי המחאה, בחופשת הנורוז אנו רואים את האיראנים מנגנים ושרים ברחובות, בפארקים, באתרים בחיק הטבע ובחופי הים, לצלילי המוזיקה האיראנים רוקדים, בכל אזור את הריקודים המסורתיים של מוצאים אתניים שונים. וכך עולים לרשתות החברתיות סרטונים של נשים רוקדות ללא חיג’אב, נשים וגברים רוקדים יחד, כשלצידם החוגגים מוחאים כפיים, כולל נשים עטויות חיג’אב שאולי לא רוקדות, אבל משתתפות בחגיגה השמחה.

תוכלו למצוא בחיפוש פשוט ברשת תמונת וסרטונים רבים של האיראנים החוגגים בחופשת הנורוז, למרות העול המכביד של המשטר הרקוב והמושחת של המולות שהצליח להרוס את איראן, אבל לא לדכא את רוח העם.

 

מילה על סמל
מכל הסרטונים, תרשו לי להתמקד בסרטון אחד ובו נראית נערה אחת מחליקה על גלגיליות, לחופו של אגם. נערה שמחה ומאושרת, שמחליקה בחופשיות בתנועות ריקוד לצלילי מוזיקה, בלבוש נח וללא חיג’אב.

אזכיר לכם שבאיראן של המולות, נערות שהעזו לרקוד בפומבי, או אף בפרטיות ביתן, וחטאו אף יותר כשהעזו להעלות סרטון שלהן רקדת לרשת, נעצרו, נשפטו ונכלאו בבתי הכלא של משטר המהפכה האסלאמית.

הנערה המחליקה על טיילת האגם, מסמלת בסרטון הקצר של שמחת חיים קלילה, את תמצית המחאה לחופש והדרישה להחלפת השלטון, שמזוהה עם שלושת המילים שהפכו לסיסמת המחאה – אישה, חיים, חופש (زن, زندگی, آزادی = Woman, Life, Freedom)

دریاچه چیتگر بزرگترین دریاچه مصنوعی ایران - YouTube

 

מילה על האגם
היות וגם אם תמצאו את הסרטון ברשת, סביר להניח שלא יצורף הסבר היכן צולם, אספר לכם בקצרה שבסרטון רואים את הטיילת של אגם צ'יטגר (دریاچه‌ چیتگ = Chitgar Lake) אגם מלאכותי שהוקם במערב טהראן, מצפון ליער צ'יטגר, וגובל ברובע ה 22 של טהראן.

בניית האגם שגודלו כ 1,300 דונם, שמוזן ברובו במימי נהר קן (رودخانه کن = Kan Creek) (שזורם מצפון טהראן לדרומה, ומתייבש בדרום העיר) ומי נגר, וסביבו כ 1,200 דונם של מתחמי נופש, החלה ב 2010. האגם ומתקני הנפש נפתחו לציבור במאי 2013, והפכו לאתר נופש פופולרי שמושך מבלים רבים.

 

אוסיף שכבר בשנת 1968 דיברו על הקמת האגם, אבל רק בשנת 2003 החלו במחקרי היתכנות ותכנון הבנייה, ובאתה הזדמנות אוסיף גם שחלק מהשטח עליו הוקמו האגם ומתקני הנופש, היה שייך לצבא איראן, ולאחר המהפכה איכשהו הסכים הצבא להעביר את השטח לידי עיריית טהראן, ולהבנתי העברת הבעלות בוצעה ללא תשלום או תמורה. כפי הנראה שזה היה מהלך שהיה חלק מהשתלטות משטר המולות על אדמות ונכסים באיראן, רק שבמקרה הזה בניגוד למקרים רבים אחרים, השטח בסופו של דבר הפך להיות שטח ציבורי לתועלת הציבור, ולא עוד שכונת פאר שמאכלסת את בכירי המשטר והאוליגרכים האיראנים מקרבי המשטר.

دریاچه چیتگر ✔️ [بررسی 100%] عکس و قیمت تفریحات دریاچه شهدای خلیج فارس

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון   קרדיט לתמונה: איראניג'ו