לאור ההסלמה בין ארה"ב לאיראן בסוריה: האם יפרוץ סכסוך פרוקסי ביניהן?

בהתייחס לשטחי סוריה כזירה שלהם, איראן וארה"ב היו בעימות שהחריף בשעות האחרונות, מתקיפת מזל"ט ועד תקיפות אוויריות מדויקות.

מתחים אלו עוררו חששות לגבי התפרצותו של סכסוך פרוקסי בין איראן לארה"ב על אדמות סוריה, וחוסר היציבות שזה עלול להוביל לאזור.

 

אז מה קרה?

ביום חמישי, מתקפת מל"ט כוונה למתקן תחזוקה בבסיס של כוחות הקואליציה ליד אל-חסכה, צפון מזרח סוריה, הרגה קבלן אמריקאי ופצעה 5 חיילים אמריקאים וקבלן אמריקאי, שמשרד ההגנה האמריקאי (הפנטגון) טען שנגרם על ידי מל"ט שמקורו באיראן.

בתגובה למתקפה זו, ארה"ב פתחה במתקפות אוויר מדויקות, והרגה 14 לוחמים פרו-איראנים, לפי שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין, שאמר כי לפי הנחיות הנשיא ג'ו ביידן, הוא אישר לכוחות פיקוד המרכז של צבא ארה"ב לשגר תקיפות אוויריות מדוייקות הלילה במזרח סוריה, נגד מתקנים המשמשים מיליציותות של משמרות המהפכה האיראניים.

מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם אמר כי התקיפות האמריקניות כוונו למספר מקומות במזרח סוריה, בעיקר נגד מחסן נשק השייך לקבוצות פרו-איראניות בתוך העיר דיר א-זור, מה שהוביל להשמדתו ולהרג של שישה בני אדם.

המצפה הסורי אישר כי ההפצצה כוונה לאתרים באזור המדברי של העיר אל-מיאדין ובאזור הכפרי של אל-בוקמאל, והרגה שמונה לוחמים הנאמנים לטהרן, וציין כי מיליציות הנאמנות לטהרן, המוצבות ליד העיר אל-מיאדין, ירו ביום שישי בבוקר שלושה טילים, שניים מהם נפלו בשדה הנפט אל-עומר, ללא נזק, ואילו השלישי נחת על בית אזרחי, סמוך לאזור שבו שוכן בסיס של כוחות ארה"ב.

 

האם עלול לפרוץ סכסוך בין אמריקה לאיראן?

על שאלה זו השיב נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, במהלך מסיבת עיתונאים משותפת עם ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו לקנדה, שאמר כי ארה"ב לא מחפשת סכסוך עם איראן, והוסיף: "אל תטעו, ארה"ב לא מחפשת סכסוך עם איראן, אבל היא מוכנה לפעול בכוח כדי להגן על אנשיה".

פאריד זכריה, אנליסט פוליטי ומגיש של תוכנית ה-GPS ב-CNN, אמר: "המצב מסוכן מאוד, שכן איראן וארה"ב עוברות את השלב הגרוע ביותר של היחסים מזה עשרות שנים".

הוא הוסיף: "איראן עומדת בגבולות הסכם הגרעין, וארה"ב ניהלה איתה דיאלוג, לאחר מכן טראמפ פרש מההסכם, לראות את איראן עצמה נדחסת לקופסה, שכן כלכלתה דחוקה והיא מסתכלת לדרכים להראות שיש לה סוג של יכולת, והיכולת הזו היא בעיקר ליצור בעיות, שכן היא פועלת יותר דרך המיליציות השיעיות, שאין לה שליטה על חלק מהן."

הוא הוסיף: "לאיראן אין רווח מהרגעת המצב, וארה"ב – בצדק – צריכה להגיב כאשר כוחותיה מאוימים, וכאשר הדברים הללו מתחברים, העניין הופך לחבית אבקה שרפה".

בנוסף, העיתון האמריקני, The National Interest, אמר כי וושינגטון צריכה להעריך מחדש היכן מאמציה יכולים להביא לשינוי החיובי ביותר, והיכן נמצאים האינטרסים הלאומיים החיוניים ביותר שלה.

 

תזכורת אחרונה

העיתון ציין כי המתקפה ביום חמישי הייתה תזכורת אחרונה לכך שארה"ב עדיין במלחמה בסוריה, וכי האמריקנים נמצאים בסכנה, והדגישה כי אין זו הפעם הראשונה שאמריקאים מותקפים בסוריה, וסביר להניח שלא תהיה זאת הפעם האחרונה. 

לפי העיתון האמריקני, חיילים אמריקאים אינם סובלים ממחסור באויבים במדינה, שכן הם מתמודדים עם התקפות קבועות מאז הגעתם לפני יותר משבע שנים, ומציינים כי המשימה הרשמית לדיכוי דאעש עמדה בניגוד למאמצים האמריקאים להתעמת עם רוסיה ואיראן.

 

סיכונים אמיתיים

אמריקאים בסוריה עומדים בפני סכנות ממשיות, על פי המכון היהודי לביטחון לאומי המזוהה עם ארצות הברית, העוקב אחר הבליסטיקה האיראנית, וציין כי מיליציות הנתמכות על ידי איראן תקפו חיילים אמריקאים עם לפחות 72 אמצעי לחימה מאז 2017 (לא כולל התקפות השבוע). 

ראוי לציין כי נתונים אלו אינם כוללים את ההתקפות שפתחו ממשלת סוריה וגם לא הכוחות הנתמכים על ידי רוסיה, לרבות קבוצת וגנר, אשר פתחה במתקפה נועזת וגדולה על קרוב לארבעים חיילים אמריקאים בשנת 2018, מה שגרם להם בין 200 ל-300 הרוגים. 

 

רק בשבוע שעבר אמר מפקד פיקוד מרכז של צבא ארה"ב, גנרל מייקל קורלה, לוועדת השירותים המזוינים של הסנאט כי חילות האוויר הרוסיים טסים יותר ויותר מעל עמדות חיילי ארה"ב באופן "פרובוקטיבי", ובשטח, אנו רואים כוחות רוסים מתנפלים על שיירות אמריקאיות.

למרות המהלך של ביידן לסיים או לצמצם את "המלחמות האינסופיות" של ארצות הברית באפגניסטן ובעיראק, מדיניות זו לא הגיעה לסוריה, לפי העיתון האמריקני, שאמר כי במקום זאת, וושינגטון מחויבת לכאורה להילחם בדאעש.

עם זאת, בוושינגטון מבינים שדמשק אינה מבודדת כפי שהייתה, לפי העיתון האמריקני, שאמר כי ההתקרבות האזורית לסוריה בעיצומה. בעקבות ההסכם בתיווך סין בין סעודיה לאיראן, הסכם השלום הסורי צפוי להוביל לטרנספורמציה נוספת, בגיאופוליטיקה של המזרח התיכון.

واشنطن وطهران ونذر الحرب بالوكالة - YouTube

קרדיט: אלסיאק   קרדיט לתמונה: אלערביה