בשנת 2022 אוקראינה הפכה ליבואנית הנשק ה-3 בגודלה בעולם

אוקראינה נהייתה היבואנית השלישית בגודלה של נשק בעולם בשנת 2022 בשל סיוע הנשק המשמעותי שסיפקו ארה"ב והאיחוד האירופי כדי שתוכל להתמודד עם התוקפנות הצבאית הרוסית.

בדו"ח השנתי שלו על הסחר העולמי בנשק, המכון הבינלאומי לחקר השלום בשטוקהולם (SIPRI) אומר כי אוקראינה ייבאה מעט מאוד כלי נשק מאז עצמאותה מברית המועצות ב-1991 ועד 2021. אבל בעקבות הפלישה הצבאית של רוסיה למדינה זו ב-5 במרץ בשנה שעברה, כמות הנשק שיובאה על ידי אוקראינה עלתה חדות.

לפי הסטטיסטיקה של מכון המחקר הזה, בשנה האחרונה רק הודו וקטאר, שהגדילו מאוד את רכישת הנשק בעשור האחרון, ייבאו יותר נשק בהשוואה לאוקראינה.

אחד החוקרים הבכירים של "סיפרי" בתחום עסקאות הנשק אומר שלמרות שרכישות הנשק במקומות אחרים בעולם ירדו משמעותית, "רכישות הנשק של מדינות אירופה עלו בעקבות המלחמה באוקראינה והמתיחות עם רוסיה, והם מנסים לקנות עוד כלי נשק ובמהירות האפשרית" .

בדו"ח השנה מציינת Cipri גם כי ארה"ב ורוסיה הן יצואניות הנשק הגדולות בעולם, ובשלושת העשורים האחרונים שוק סחר הנשק היה בשליטת שתי המדינות הללו.

 

יחד עם זאת, דו"ח זה מזכיר כי היקף יצוא הנשק הרוסי ירד בשנים האחרונות והמרחק בינו לבין ארה"ב, שנמצאת במקום הראשון ברשימה זו, גדל. בשנה האחרונה קטן המרחק בין רוסיה למדינה השלישית ברשימה הזו, שהיא צרפת.

המכון הבינלאומי לחקר השלום בשטוקהולם (SIPRI) צופה כי עם המשך המלחמה באוקראינה, יגדל הצורך של רוסיה בנשק  ומצד שני תהיה ירידה בביקוש לנשק רוסי בשל הסנקציות המערביות, ובעקבות כך היקף יצוא הנשק של המדינה יקטן.

הנתונים הסטטיסטיים של מרכז מחקר זה מלמדים כי היקף יצוא הנשק של ארה"ב בין השנים 2018 ל-2022 גדל ב-14 אחוזים בהשוואה ל-2013 עד 2017, ובארבע השנים האחרונות, מדינה זו הייתה יצואנית של 40 אחוז מהנשק שנרכש בעולם.

היקף יצוא הנשק הרוסי ירד ב-31% באותה תקופה, וחלקה של המדינה מכלל יצוא הנשק העולמי ירד מ-22% ל-16%. מנגד, חלקה של צרפת מכלל יצוא הנשק בעולם גדל מכ-7% ל-11%.

המכון הבינלאומי לחקר השלום בשטוקהולם (SIPRI), שהוקם בשנת 1966, הוא מכון מחקר בינלאומי המבצע מחקרים בנושאי מלחמה, נשק, בקרת נשק ופירוק נשק.

Home | SIPRI

קרדיט: רדיו פרדה    קרדיט לתמונות: סיפרי