מסמך שדלף: אסד מינה ליועצו בכיר בעל קשרים עם ישראל

מסמך שפרסם אחד האתרים הנאמנים למשטר הסורי העלה כי בשנת 2005 הודיעו שירותי הביטחון לנשיא סוריה, בשאר אל-אסד, על קשרים בין שר הסחר הפנימי הנוכחי, עמר סאלם, עם בכירים בישראל. למרות זאת, הוא מונה כיועץ לבשאר אל-אסד, ולאחר מכן מונה כשר פעמיים, ככל הנראה, כדי יהווה את החוליה המקשרת בין בשאר לישראל.

בביקורת על המשברים הכלכליים באזורים שבשליטת אסד, פרסם אתר השחיתות בסוריה עותק של מברק שהופנה בסוף 2005 מראש הלשכה לביטחון לאומי, שבראשה עמד אז הישאם בחטיאר, אל בשאר אל-אסד.

 

ובמסמך צוין כי "על פי מכתב אגף המודיעין הכללי מס' 17 מיום 13/3/2005 ומכתב אגף המודיעין הצבאי מס' (31 – MQ) מיום 28/4/2005, יש מידע מדויק משני הצדדים הנ"ל וכן ממקורות ערבים וזרים ידידותיים בארה"ב כי מר עמר מוחמד נזיר סאלם, שעבד בעבר באגודת המידע הסורית, נפגש בזמנו עם סוכנויות ביטחון אמריקאיות רשמיות (סוכנות הביון המרכזית) בזמן שעבד בארצות הברית עבור חברת מיקרוסופט.

 

על פי המסמך, סאלם פגש את "שגריר מדינת האויב הציונית (דניאל אילון) ואת היועץ המדיני בשגרירות (ראובן אזר).

בעלי המעמד הדיפלומטי הזה הם לרוב נציגי המוסד בכיסוי דיפלומטי. בנוסף לאלה, הוא נפגש עם גורמים בולטים בארגון איפא"ק הישראלי- אמריקאי".

 בהתבסס על מידע זה, המשרד לביטחון לאומי ממליץ "לא להקצות לו כל תפקיד ציבורי" והוא סבור כי "הוא מהווה סכנה ברורה וישירה לביטחון הלאומי הערבי ולביטחון הלאומי של הרפובליקה הערבית הסורית".

 

האתר לא חשף כיצד השיג עותק של אותו מסמך, אלא שאתר החדשות אוריינט בדק את שמות הפקידים הישראלים, ואכן אישר כי הם היו בתפקידים הללו באותה עת.

דניאל אילון, שנולד לאב אלג'יראי, כיהן כשגריר ישראל בוושינגטון בין השנים 2002 ל-2006 ולאחר מכן הפך לסגן שר החוץ ואחד הדיפלומטים הישראלים הבולטים, בעל ידע נרחב במשא ומתן הפלסטיני-ישראלי, בעיקר בתחום ועידת קמפ דייוויד והסכם וואי.

ראובן אזר, השולט בשפה הערבית, נכנס לתפקיד היועץ לעניינים מדיניים בשגרירות בין השנים 2003-2006, לאחר ששירת בשגרירות ישראל במצרים, וכיום מכהן בתפקיד שגריר ישראל ברומניה. 

 

 בעוד עמר סאלם  מונה על ידי בשאר אל-אסד בשנת 2005 כיועץ לנשיאות הרפובליקה לפני שכיהן בתפקיד שר התקשורת והטכנולוגיה בין השנים 2006-2007, מה שמעיד בבירור שהוא היה החוליה המקשרת בין הישראלים לבשאר אל אסד.

עמר סאלם, המכהן בתפקיד "שר המסחר הפנימי והגנת הצרכן" מאז 2021, הוא אחד השרים הקרובים ביותר לבשאר אל-אסד, למרות מעורבותו בפרשות שחיתות פיננסיות גדולות עוד משנת 2007, עת היה שר התקשורת והטכנולוגיה.

 

 

קרדיט: אוריינט ניוז