טינאריוון: להקה חריגה בנוף, שיוצרת מוזיקה אחרת

היום שוב ניקח אתכם לאתנחתא מוזיקלית, והפעם נכיר את להקת טינאריוון (Tinariwen) = מדבריות = ⵜⵏⵔⵓⵏ בשפת טאמאשק (Tamasheq) המדוברת בשבטי הטוארג (Tuareg) הנוודים ממוצא בֶּרְבֵּרִי, באזור הסהרה של מאלי, אלג’יריה וניז’ר.

 

אזכיר שכבר נגענו בעבר במוזיקה ברברית, אבל הפעם מדובר בסיפור שונה.

הלהקה שמורכבת מבני שבטי הטוארג, מנגנת מאז הקמתה בשנת 1979 תערובת מוזיקלית של מוזיקה משבטי הטוארג השונים, מוזיקה צפון אפריקאית אחרת, ומוזיקה מערבית מזרמים שונים, ויש המגדירים את המוזיקה שלהם כבלוז מדברי – "Desert Blues"

כדרכי הנדודים של הטוארג, גם להקת טינאריוון נדדה, ולאחר שהוקמה בסהרה של צפון אלג’יריה, נדדה לצפון מאלי, ואחר כך אל לוב, ומשם חזרה למאלי, ומשקפת בשיריה גם את הסבל של בני הטוארג והחוויות האישיות של חברי הלהקה.

יש לציין שבמהלך שנת השמונים של המאה הקודמת, רבים מאנשי הלהקה לחמו במסגרת כוחות לוחמי הטוארג שפעלו בלוב, ובתחילת שנת ה 90, חלקם לחמו במאלי וניז’ר, במסגרת מרד הטוארג שמטרתו הייתה להקים מדינה עצמאית, או לפחות להשיג אוטונומיה לשבטי הטוארג באזור.

 

אוסיף שחלק מאנשי הלהקה לחמו גם במרד הטוארג במאלי משנת 2012, ושבאותה שנה הלהקה נרדפה ע”י ארגון טרור אסלאמי סלפי ג’יהאדיסטי, בשם אנצאר א-דין (أنصار الدين = Ansar al-Din) שפעל במאלי ושאסר להשמיע מוזיקה מודרנית בתחומי השפעתו, כי זו "המוזיקה של השטן" והיות ולהקת טינאריוון משלבת גם מוזיקה מערבית בשיריה, הם הפכו למטרה, ואחד מחברי הלהקה אף נחטף ע"י אנצאר א-דין.

אזכיר שארגון אנצאר א-דין התמזג עם עוד שלוש קבוצות ג’יהאדיסטות אחרות, לארגון בשם ג'מאעת נוסרת אל-אסלאם ואל-מסלמין (جماعة نصرة الإسلام والمسلمين = Jama'at Nasr al-Islam wal Muslimin = קבוצת תמיכה באסלאם ובמוסלמים) שמהווה את הזרוע הרשמית של אל-קאעדה במאלי.

مركز المستقبل - لماذا لم تتراجع هجمات جماعة "نصرة الإسلام والمسلمين" في  مالي؟

קרדיט: רשתות חברתיות

אציין שהלהקה הדי חריגה בנוף ההרכבים המוזיקליים שמופיעים על במות הקונצרטים בעולם, אף זכתה לערך משלה באתר אנציקלופדיה בריטניקה, כמובן בערך וויקיפדיה בשפות רבות, כולל בעברית, ובשנת 2012 זכה אלבומה החמישי Tassili (שם כפר הולדתו של איברהים אג אלחביב (Ibrahim Ag Alhabib) מייסד הלהקה) בפרס הגראמי לאלבום מוזיקת העולם הטוב ביותר, ובשנת 2020 אלבומה השמיני של הלהקה, Amadjar (“הנוסע הזר" בשפת טאמאשק) היה מועמד לפרס גראמי בקטגוריית אלבום המוזיקה העולמי הטוב ביותר.

עוד אציין שבקרב המבקרים ואוהדי הלהקה בעולם, יש שאומרים האלבום הטוב ביותר של הלהקה עדיין לא הוקלט, ואולי אף פעם לא יוקלט, כי המוזיקה הטובה ביותר שלהם היא לא המוזיקה שהם מבצעים על במות הקונצרטים ומול מיקרופונים באולפני ההקלטות, אלא המוזיקה שהם מנגנים בלילה מסביב למדורה, יחד עם בני השבטים בארצם המדברית, שאז, בינם לבין עצמם ובקצב שלהם, מתגלית המוזיקה הנותנת ביטוי להיסטוריה, התרבות ולרגעי הרעות של בני הקהילה של שבטי הטוארג.

 

ואם המוזיקה וסיפור הלהקה מצאו חן בעינכם, תוכלו לראות את הלהקה באחד הקונצרטים של Tinariwen בסיבוב הופעות בארה"ב ובאירופה, מסוף מאי הקרוב, עד סוף יולי. (אם לא ייתקלו חברי הלהקה בבעיות בקבלת ויזה לארה"ב כפי שקרה בשנה שעברה…)

אסיים בהמלצה לעקוב אחר המתרחש באזור ממנו מגיעה הלהקה, שכתמיד מספק חדשות (גם אם לא תמיד שומעים עליהן בתקשורת המיינסטרים המערבית) ושצפוי להתחמם ולספק אף יותר חדשות, בין היתר בעקבות הודעתה של צרפת, על צמצום מעורבותה ונוכחותה הצבאית במדינות האזור. בקיצור – הולך להיות מעניין באזור.

JINHAGENCY | Tuareg women play prominent roles in social life

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון     קרדיט לתמונה: ג'ינה סוכנויות