השבוע שבין ה-27.1.22 ל- 2.2.23 אצל שכנינו הפלסטינים

גם העשייה הגדולה מול הטרור, לא יכולה למנוע את המחזות הקשים שראינו השבוע, ובמרכזם שני פיגועי ירי בירושלים בשבת: נווה יעקב עם 7 הרוגים. עיר דוד, שני פצועים מירי. הפיגועים מוצגים כנקמה על פעולת צה"ל בג'נין בה נהרגו 9 מחבלים. המחבל מנווה יעקב, הוא נכד של אדם שנהרג לפני למעלה מ- 20 שנה בדקירת סכין בשכונת מאה שערים, לטענת הפלסטינים, בפיגוע של יהודים. לא פלא שהפיגועים הרצחניים בירושלים התקבלו בהתלהבות ברחוב הפלסטיני.

הנה תמונות מ"צהלות השמחה" של חיות האדם בג'נין:

 

מחבלים מג'נין ועיר דוד, אינם ההרוגים היחידים בשורות המחבלים, קדם להם הרוג נוסף באלראם, פעיל חמא"ס שירה זיקוקים בכינון ישיר לעבר חיילי צה"ל, וכן מחבל שניסה לחדור לישוב קדומים וחוסל. הרוג נוסף נרשם בחברון, שם נורה למוות אדם שניסה להימלט ממחסום צבאי, באמצעות דריסת החיילים במקום. פיגוע דריסה נוסף נרשם בצומת תפוח ובו נפצעו שני חיילי צה"ל. המפגע הצליח להימלט, אך הסגיר עצמו בהמשך וטען שמדובר בתאונה בלבד.

הנה כתבה על האלימות באלראם, לאחר מות המחבל בעיירה:

 

לצד הפיגועים הללו, נרשם השבוע עוד מספר גדול של פיגועים, הן פיגועי ירי לעבר ישובים, עמדות צה"ל ואזרחים, ובהם מחסומי צה"ל בג'למה וחוארה, הישובים כרמי צור, מבוא דותן ושקד, מסעדה בישוב אלמוג ועוד. לאלה נוסיף מספר מטורף של פיגועי אבנים וסלעים, בקבוקי תבערה, מטעני נפץ ועוד.
למי שטרם הבין, לא מדובר בבטרור של בודדים, אלא במערכה, שבה הצמרת הפלסטינית מכלל הפלגים, ובראשם החמא"ס והרשות הפלסטינית שולחים מחבלים, מעודדים אותם, תומכים כלכלית בהם ובמשפחותיהם, וממשלת ישראל, מנסה לטפל במחבל הבודד ולאתר אותו. לא פלא שראשי הארגונים מכריזים בפה מלא שצעדי ישראל רק יגבירו את הטרור. מצער לאמר, שכל עוד זו ההתנהלות הישראלית הם כנראה צודקים.
בנוסף נורו השבוע פעמיים רקטות מעזה, ביום חמישי הקודם, בעקבות פעולת צה"ל בג'נין, וביום רביעי, על רקע מאבק האסירים. למרות שלא נטלו על כך אחריות, רוב הנתונים מלמדים שמדובר בצעד של הגא"פ בהסכמה בשתיקה לפחות, אם לא בעידוד מלא מצד החמא"ס. בתגובה הופצצו מתקנים של החמא"ס, ואנשי החמא"ס התהדרו בהמשך בשיגור טילי נ"מ, כנגד המפציצים הישראליים, בירי רקטות תוך כדי ההפצצה הישראלית ובהפלת רחפן ישראלי. בשלב זה, הארועים בעזה אינם חורגים מסבב נקודתי, אך אין ספק שהפוטנציאל לעימות נרחב הולך וגדל.

הנה תמונות מהסבב הראשון של ירי הרקטות וההפצצה הישראלית בעזה:

 

אין ספק שהצבר הפיגועים מוליד גם תגובות קשות מהצד הישראלי, והשבוע דווח על מספר תקריות של הצתת רכבים פלסטינים, בעיקר בכפר תורמוסעיא, הסמוך לישוב שילה, לצד מספר תקריות של יידוי אבנים על רכבים פלסטינים. ארועים אלו מובלטים מאוד בתקשורת הפלסטינית, המציגה את המתישבים היהודים כצד התוקפן ואת הערבים כ"קרבן". זאת, בנוסף לדיווחים נרחבים על הריסת מבנים לא חוקיים שהוקמו בידי ערבים באיו"ש, ויותר מכך במזרח ירושלים. ההריסות מוצגות כ"התעמרות שרירותית", באנשים תמימים שבמקרה הקימו את ביתם בלא רישיון.

הנה דוגמא לסיקור הריסת מבנה לא חוקי בג'בל מכבר:

 

כמו כן, ההנחיות החדשות של השר לביטחון לאומי, מולידות תגובות קשות ואיומים מצד כלל גורמי הכח. בהקשר זה שודר מסר מאסירה בטחונית בכלא דאמון הקוראת לאוכלוסיה ולארגוני הטרור להתייצב לימין מאבק האסירים, המסר ששודר בכל כלי התקשורת הפלסטיניים, ובכלל זה ברשת "אלג'זירה", המשמשת זרוע תעמולה של החמא"ס באופן מלא, עוררה גל תגובות. אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמא"ס מיהר להכריז, שהאסירים לא יהיו לבד במערכה.

הנה הדברים של האסירה:

 

בהקשר זה, הגיע לישראל ולראמאללה אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה האמריקני. בפגישה עם יו"ר הרש"פ תבע האחרון שורה של צעדי ישראליים, ובראשם הימנעות מכניסת צה"ל לערים באיו"ש, הימנעות מכל בניה בהתיישבות ועוד, כתנאי להחזרת השקט. בעקבות הביקור צוטט מקור אמריקאי (כנראה בלינקן עצמו) שאומר, שלא נראה שיש סיכוי לחידוש ההידברות בין ישראל לרש"פ בטווח הקרוב, ואע"פ כן, הודיע בלינקן, כי צוות מטעמו יישאר באזור, בנסיון למצות את הסיכוי לחדש את ההידברות, ולהרגיע את השטח. במקביל, הודיע בלינקן על תוספת של 50 מיליון דולר בתמיכת ארה"ב בתקציב אונר"א.

הנה תמונות מביקור מזכיר המדינה האמריקאי בראמאללה:

 

בתחום הפנימי יצוינו שביתה כללית במתקני אונר"א, על רקע תביעות שכר, דרישה לקליטת עובדים זמניים כעובדים קבועים ופיטורי יו"ר ועד העובדים. שביתה נוספת היתה גם בבתי המשפט באיו"ש, במחאה על הטלת אגרות למעוניינים לתבוע. גם איגוד עובדי התחבורה הציבורית מאיים בעיצומים ושביתות, במידה ולא תאושר העלאת תעריפי התחבורה הציבורית בשיעור ניכר. ממשלת הרש"פ מסרבת לקבל דרישה זו, מחשש להשפעתו על כלל המשק הפלסטיני.

הנה תמונות ממחנה הפליטים "אלפואר" בגזרת חברון, שם הצטברו ערמות אשפה ענקיות בשל השביתה באונר"א:

עד כאן להשבוע- שבת שלום, ט"ו בשבט שמח וחורף של בריאות וגשמי ברכה.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש    קרדיט לתמונת השער: רשתות חברתיות