האקונומיסט: ישראל מיישמת את "דוקטרינת התמנון" נגד איראן

ביולי 2022 חשף ראש ממשלת ישראל לשעבר, נפתלי בנט, כי ישראל החלה ליישם אסטרטגיה חדשה לתקיפת באיראן ישירות בתוך שטחה, תוך שימוש ב"דוקטרינת התמנון", לפי העיתון " אקונומיסט " .

דוקטרינה זו משמעותה לתקוף את איראן מבפנים כדי לפגוע ב"המוח" או ב"ראש הנחש" במקום להתמודד עם נשק איראני או עם זרועותיו.

"דוקטרינת התמנון" שואפת לקחת את המאבק של ישראל באיראן לתוך שטח איראן לאחר שנים של התמקדות בסוכנים איראנים ובשליחיה של טהראן מחוץ למדינה במקומות כמו סוריה, לפי דו"ח שפרסם ה"וול סטריט ג'ורנל " ביולי 2022.

ובשנת 2021, ישראל הסלימה את המערכה שלה נגד איראן, עם תקיפות קטנות של מל"טים לפגיעה במתקני גרעין איראניים, והתקפה על בסיס מל"טים איראני, על פי הוול סטריט ג'ורנל.

בשנת 2022 האשימה איראן את ישראל בהריגת קצין צבא איראני בכיר בטהרן, שהישראלים חשדו כי מנהל צוותי לחימה בחו"ל המכוונים נגד ישראלים.

בספטמבר 2022, ראש המוסד ציין כי "ישראל תגיב ישירות נגד איראן אם קבוצות הנתמכות על ידי איראן יתקפו את ישראל או ישראלים", לפי הג'רוזלם פוסט .

 

"ההנהגה האיראנית חייבת להבין שהתקפות נגד ישראל או ישראלים, במישרין או בעקיפין על ידי שלוחים, ייענו בתגובה כואבת נגד האחראים, על אדמת איראן", אמר.

ישנן שתי מגמות בתוך ישראל בנוגע להתמודדות עם איראן, הראשונה קשורה ביישום "דוקטרינת התמנון" לפגוע במתכנני התקיפות האיראניות, וכן בהתמודדות עם הפרות טהראן את התחייבויותיה במסגרת הסכם הגרעין מ-2015, לפי עיתון ישראלי.

ראגב סבור כי "התקיפה הישראלית נגד המפעל האיראני באה במסגרת דוקטרינת התמנון".

לדבריו, "קצב היישום של דוקטרינה זו עלה מדרגה במהלך התקופה האחרונה, למרות המנגנונים, השיטות וכלי היישום השונים בין ממשלת ישראל אחת למחליפתה".

מסרי מצידו טוען כי "ישראל ממשיכה בדרך לבלימת האיום האיראני בכל האמצעים". לדבריו, "לא קרה שום דבר חדש מבחינת נושא הגרעין, ולכן אין לי ספק שהמצב הולך ומסלים".

מנגד, שווארדי סבור כי "תורת התמנון היא רק דיבורים על הנייר, וישראל לא הצליחה ליישם אותה". לדבריו, ישראל לא תוכל לתקוף את "איראן בגלל כוחה הצבאי העצום".

עם זאת, הוא מצביע על "הסלמה של הניסיונות הישראלים לתקוף ולהחליש את איראן, למרות חילופי הממשלות בתוך ישראל".

 

אסטרטגיה ישראלית דו-צדדית?

מבין הסכסוכים הרבים במזרח התיכון, זה שבין איראן לישראל הוא הסכסוך בעל הסבירות הגבוהה ביותר להתפוצץ. במשך שנים שני הצדדים ניהלו "מלחמת צללים", תוקפים זה את זה בשקט ביבשה, באוויר ובים. ובמקרים מסוימים על ידי מיופי כוח, על פי ניתוח של הוושינגטון פוסט ".

שני הצדדים ביקשו "להימנע מהתנגשויות פתוחות שיובילו למלחמה כוללת", אך לאחרונה, העימותים הפכו ל"גלויים יותר".

לכן, רגב טוען כי ישראל נוקטת "אסטרטגיה דו-צדדית בהתמודדות עם איראן", הראשונה קשורה לפגיעה ולחדירה לעומק האיראני והשנייה מכוונת לזרועות טהראן בסוריה, עיראק ומדינות אחרות.

בנאומו מצטט רג'ב תקיפות שהתרחשו ביום שני האחרון, נגד גורמים איראנים במזרח סוריה, ואומר כי "ישראל עומדת מאחוריהם".

ביום שני נהרגו 11 לוחמים ממיליציות פרו-איראניות כתוצאה משלוש תקיפות אוויריות נפרדות שפגעו במשאיות במזרח סוריה תוך פחות מ-24 שעות לאחר שחצו מהצד העיראקי, על פי מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, שציין שהם נשאו נשק.

אזור הגבול בין מזרח סוריה לעיראק הוא אחד מאזורי ההשפעה הבולטים של איראן והמיליציות הנאמנות בסוריה, כולל פלגים עיראקים. 

 

במהלך השנים, משאיות שנשאו נשק, תחמושת, מחסנים ואתרים צבאיים השייכים לאותן מיליציות ספגו תקיפות אוויריות שיוחסו לישראל, לפי "AFP".

מאז תחילת הסכסוך בסוריה ב-2011, ישראל פתחה במאות תקיפות אוויריות על אתרים של כוחות המשטר ומטרות איראניות ואחרות של חיזבאללה. היא ממעטת ליטול אחריות על התקיפות, אך היא מתעמתת שוב ושוב עם מה שהיא מתארת ​​כמטרות איראן לבסס את נוכחותה הצבאית בסוריה.

שווארדי אומר, "ישראל היא זו שתקפה גורמים פרו-איראניים במזרח סוריה בגלל הדאגה שלה מהנוכחות של טהראן שם".

"ישראל תוקפת גורמים ופלגים הנאמנים לטהראן בסוריה, אך היא לא הצליחה למנוע מאיראן להישאר שם".

מצד שני, מאיר מסרי לא מאשר ולא מכחיש את "מעורבותה של ישראל בפיגוע".

 

שלב חדש של הסכסוך?

אם ישראל אכן אחראית לתקיפה, הרי שזו הייתה "התקיפה הישראלית הראשונה" על איראן ושלוחיה תחת הממשלה החדשה בראשות בנימין נתניהו, מאז חזרתו לתפקיד בחודש שעבר כראש הממשלה הימנית ביותר בהיסטוריה של ישראל.

לכן, רגב מדבר על כניסת העימותים בין ישראל לאיראן ל"שלב חדש", אך מציין שזה יהיה לפי "כללי המשחק הישנים" בין שתי המדינות.

מצדו אומר מסרי, "ישראל ממשיכה במדיניותה בנוגע לאיומים האיראניים השונים". והוא מדבר על קיומו של "קונצנזוס פנימי ישראלי על הגישה שננקטה נגד איראן לפחות מאז 2012".

לכן, "חזרתו של נתניהו לשלטון לא השפיעה ולא תשפיע על הכיוון האסטרטגי של ישראל בנוגע לאיראן", כך לפי מצרי.

באשר לשווארדי, הוא מעריך כי איראן תגיב לתקיפות הישראליות, ללא קשר ל"תוצאות וההשלכות".

הוא מציין כי "התקיפות הישראליות אינן משפיעות על התוכניות של איראן בתחום הטילים, המל"טים ותוכנית הגרעין".

عبر "عقيدة الاخطبوط".. اسرائيل تنقل المعركة مع طهران الى داخل الأراضي  الإيرانية

קרדיט: אלחורה     קרדיט לתמונה: שפק ניוז