מרוקו:המדינה הערבית הראשונה שסיפקה לאוקראינה נשק איכותי

בהסלמה חדשה המאיימת על הרחבת מעגל המלחמה  באוקראינה, חשף אתר "Minadefense", המתמחה בחדשות ביטחוניות, כי מדינה ערבית סיפקה לקייב סיוע צבאי איכותי .כדי להדוף את מוסקבה שפלשה לאדמותיה.

האתר דיווח כי מרוקו הפכה למדינה הערבית והאפריקאית הראשונה שמספקת נשק לאוקראינה, לאחר שהיא מסרה כ-20 טנקי T-72B לקייב לפני שבוע לאחר שעברו מודרניזציה בצ'כיה.

הוא ציין כי מרוקו קיבלה את ההחלטה למסור את הטנקים לאוקראינה במהלך פסגת רמשטיין הגרמנית שנערכה ב-26 באפריל 2022, שנערכה על ידי ארצות הברית כאשר תוניסיה ומרוקו השתתפו באותה פגישה כנציגי צפון אפריקה. 

לפי האתר, תוניסיה שלחה באותה עת שני מטוסי מטען לשדה התעופה ז'שוב בפולין, שכללו מספר פריטי סיוע לוגיסטי לאוקראינה, ונראה כי מרוקו הלכה בעקבותיה, אך באמצעות שליחה ישירה של נשק, ולא סיוע הומניטרי.

האתר ציין כי ברשות מרוקו כ-148 טנקי T-72 שקנתה בין השנים 1999-2000 מבלארוס כדי להקים את מה שמכונה "הבריגדה הרוסית" בחלק הצפוני של המדינה כדי להגן על המדינה מפני דיוויזיות השריון של אלג'יריה השכנה. 

טנקי ה-T-72B המרוקאים עברו שיפורים במערכת הירי שלהם בתוספת מכשיר לראיית לילה TISAS המיוצר על ידי חברת JSC Peleng הבלארוסית.

 

תדר מערבי

הסיוע של מרוקו בא על רקע היסוס המערב וחשש לתמוך באוקראינה בטנקים כבדים כדי לשנות את מהלך המלחמה לאחר ירידה איטית בקצב התקדמות כוחותיה בחזיתות במזרח המדינה.

ביום ראשון קראו מחוקקים אמריקאים לממשל של הנשיא ג'ו ביידן לייצא טנקי קרב מסוג M1 Abrams לאוקראינה, על מנת לעודד את בעלות ברית אירופה לעשות את אותו הדבר, לפי רויטרס .

מייקל מקאול, חבר המפלגה הרפובליקנית, אמר ש"רק אחד" מטנקי אברמס יספיק כדי לעודד את בעלות הברית, במיוחד גרמניה, על רקע חודשים של פניות אוקראינה לבעלות ברית מערביות לספק להם טנקים.

בריטניה מצדה הודיעה לאחרונה כי תספק לאוקראינה בסך הכל 14 טנקי צ'לנג'ר 2, אך כל העיניים נשואות לטנקי ה-Leopard 2 הגרמניים הכבדים, שהמערב מנהל משא ומתן עם גרמניה לגבי שליחתם.

מצד שני, ברלין ממתינה  לוושינגטון שתספק את טנקי האברמס משלה לפני שהם שולחים את טנקי הליאופרד 2 שלהם, דבר שנדחה על ידי בכירים אמריקאים מכיוון שטנקים אלו מורכבים במיוחד לתחזוקה, לדבריהם.

دبابة روسية من طراز T-72B

קרדיט: אלחורה