שגרירות בריטניה בדמשק: אסד מרוויח עשרות מיליארדים בזמן שאנשים רעבים

שגרירות בריטניה בסוריה הזהירה מפני הפיכתו של משטר אסד לישות הגדולה בעולם לייצור וסחר בסמים, והדגישה כי היא מרוויחה עשרות מיליארדים מפעילויות בלתי חוקיות אלו.

שגרירות בריטניה אמרה בציוץ באמצעות חשבון הטוויטר הרשמי שלה, "סוריה מתגלה כמדינת הסמים הגדולה בעולם, שכן המדינה נותרה בהריסות וכלכלתה נכה אחרי יותר מעשור של מלחמה".

השגרירות הוסיפה כי סם הקפטגון הוא כיום ענף היצוא הגדול ביותר של סוריה, ומעשיר את המשטר בעשרות מיליארדי דולרים, בעוד הסורים סובלים מתנאי חיים מחרידים.

הציוץ של השגרירות כלל תמונות של דו"ח שהוציא המכון למזרח התיכון שעסק לאחרונה במשברים הכלכליים בסוריה, וכיצד הרוויח בשאר אל-אסד עשרות מיליארדים מהסחר בסחורות.

Drugs: Al-Assad's solution to boost economy and blackmail neighboring  countries - Enab Baladi

קרדיט: ענב בלדי

 

להרוויח עשרות מיליארדים בשנת 2022

הדו"ח, שהוכן על ידי צ'ארלס ליסטר, מנהל המחלקה למלחמה בטרור במכון המזרח התיכון, אישר כי בעוד שסבלם של סורים רגילים גובר, המשטר ממשיך להתעשר מהכנסות מהברחות סמים. 
בדו"ח שלו אמר ליסטר כי בשנת 2021 תפסו הרשויות ברחבי המזרח התיכון ועד מלזיה, ניגריה וסודאן ספ קפטגון בערך של לפחות 5.7 מיליארד דולר שמשטר אסד ייצר והבריח לחו"ל.

הוא הוסיף כי בשנת 2022 ההכנסות היו אף יותר מהשנה הקודמת וציין כי גורמי ביטחון מעריכים כי תפיסות קפטגון הסורי מייצגות רק 5-10% מסך הסחר הזה.

בהתאם לכך, העריך ליסטר כי הערך הכולל של אותו סחר בשנת 2021 הסתכם ב-57 מיליארד דולר לפחות, פי עשרה מהתקציב השנתי של ממשלת אסד, והדגיש כי הסתירה בין רווחת המשטר והאוכלוסייה לא יכולה להיות ברורה יותר.

ב-23 בדצמבר, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן חתם על חוק למלחמה בסמים של אסד, לאחר שהוא אושר על ידי הקונגרס.

קרן המחקר של המועצה האטלנטית האמריקאית חשפה, בדו"ח מוקדם יותר בשנה שעברה, מידע מזעזע על כמות הרווחים שמשטר אסד משיג מתעשיית הסמים, שהפך את משטר אסד לאחד היצרנים והיצואנים הגדולים ביותר של סמים וחומרים אסורים במזרח התיכון, וכן על "מחזור הייצור של הסמים באזורים הנמצאים בשליטת אסד, החל בייצור וכלה בייצוא".

קרדיט: אוריינט ניוז