איראן – השטרות שעשו רעש ברשת

הרשת רוחשת וגועשת בגלל סרטון על שטרות חדשים באיראן, אבל האם באמת מדובר בשטרות חדשים?

אני מניח שקוראי הערוץ שראו אצל אבו עלי את תמונת שטרות ריאל איראני, בהם נמחקו ארבעה אפסים, נזכרו בכתוב בפוסט מאוקטובר שנה שעברה, שבו דיברתי על סיפור המחאה מגולם בשתי תמונות , שבאחת מהן רואים שטרות  שעליהם איירה אמנית איראנית, את פניהן של צעירות שנרצחו בזמן המחאה ע"י בריוני המשטר, והסברתי מעט על השטרות (שכבר לא) חדשים.

 

לפני יומיים עלה ברשת סרטון של שטר 10,000 ריאל וקיבל תפוצה רחבה ברשת (וויראלי או לא, תלוי את מי תשאלו) אבל היות וגם בעיתונים השונים כתבו על הסרטון והשטרות האחרים מהסדרה החדשה, בהם נמחקו 4 אפסים, המשטר לא יכול היה להמשיך לשמור על שקט, וכדרכו שלח את דובריו השונים לספר לעיתוני שופרות התעמולה של המשטר, “את האמת על…” ובמקרה הזה על השטרות מהסדרה החדשה.

אז אתמול דוברי המשטר סיפרו לכל מי שרצה לשמוע, שהבנק המרכזי החל להפיץ את השטרות כבר במהלך הקיץ ונמשכה בחודשים האחרונים, והזכירו לאיראנים שמחיקת האפסים מתבצעת לאחר הליך מסודר והחלטת ממשלה שהתקבלה בשנת 2019, ומאז פעלו בזהירות מקצועיות כדי לממש את ההחלטה.

באותה הזדמנות גם הזכירו לכולם שבכלל הדיונים בנושא החלו כבר ב 2013, ושמחיקת האפסים נועדה להקל על עסקאות ועל האזרח האיראני כשהוא צריך לחשב מחירים, וגם כדי להרגיל את האיראנים לטומאן שאמור כפי הנראה, לפי התוכניות מ 2016, להחליף את הריאל (1 טומאן = 10 ריאל) וכן לפשט את תהליכי המסחר ואפילו להוזיל את עלויות הדפסת השטרות.

 

והיות והדוברים עסוקים כל כך "בלהזכיר לעם" אז גם בחלק מהעיתונים הזכירו שתמונות שניים מהשטרות החדשים כבר פורסמו בעיתוני איראן בסוף יולי האחרון, ובחלקם אתמול שוב פורסמו התמונות של 10,000 ו 20,000 ריאל.

היו גם דוברים שדאגו להזכיר מחיקת אפסים בשטרות מטבע לאמי, זה בכלל דבר נפוץ במדינת רבות, והזכירו לקוראים את מחיקת האפסים בשטרות של גרמניה שלאחר מלחמת העולם השנייה…

כמובן שדוברי משטר המלות הביאו גם דברי מומחי כלכלה שהסבירו שאם בודקים מקרים דומים במדינות אחרת, רואים שמחיקת אפסים בשטרות המטבע הלאומי, מובילה להפחתה באינפלציה, ומצד שני יש כלכלנים אחרים שאומרים שגם אם אין במחיקת האפסים השפעה על אינדיקטורים כלכליים, יש למהלך השפעה פסיכולוגית על הציבור.

 

כמובן שלא רק דוברי משטר האייתוללות יצאו לעיתונים, ולא רק בעיתונות שופרות המשטר מוצאים כתבות על השטרות המדוברים, אלא גם בעיתונים שלא ממש ידעים בחיבה יתרה למשטר, ושם כבר תמצאו הסברים שונים לסיבות שהביאו את המשטר שהצליח להרס את כלכלת איראן, להדפיס שטרות חדשים, בהם נמחקו 4 אפסים, וכמובן שישנן תזכורות אחרות.

וכך תוכלו למצוא תזכורת לדבריו של נגיד הבנק המרכזי באיראן שאמר ב 2019, שמחיקת ארבעת האפסים, עליה דיברתי בפוסט מאוקטובר, בכלל נועדה "לתקן את המראה של המטבע הלאומי" ודברי כלכלנים אחרים שאומרים שמחיקת האפסים מהשטרות מעידה על האינפלציה הגבוהה, כמו גם על התכווצות בכלכלה האיראנית.

 

לסיכום אומר ששוב המשטר האיראני מגיב לפרסומים ברשת, שמעוררים "שיח לא חיובי" בציבור האיראני, ושוב כשדוברי המשטר מסבירים לציבור את "האמת על…” יש מי שמעלה בעיתונות הפרסית שאינה משופרות התעמולה של המשטר, הסברים שונים על המשטר, שקונים אחיזה בציבור, למרות ואולי בגלל ההסברים של דוברי המשטר.

אציין שלא תמיד מדובר בעיתונות המשויכת למתנגדי משטר גולים, ובחלק מהמקרים מדבר בעיתונים ובאתרי חדשות איראנים שיוצאים באיראן. בחלקם מביאים את הנאמר ע"י דוברי המשטר, אבל מוסיפים דברי פרשנות נוספת ושנה מהקו הרשמי, בחלקם יש הסברים שנים במהותם, ובחלקם יש ביקורת עוקצנית.

לסיום אזכיר לקוראי הערוץ, כשאתם קוראים ידיעה בערוצי תקשורת וערוצי מידע אחרים, תמיד תוכלו לנסות למצוא מידע שעלה בערוץ, שיוכל לספק לכם תמונה רחבה מעט יותר ומזווית מעט שונה, ובכך לעזור לכם להבין את הסיפור שמאחורי הסיפור של הכותרות.

 

 

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון