ראש ממשלת ירדן לשעבר ואדריכל השלום עם ישראל – מת

אתמול, יום רביעי, 4 בינואר 2023, נפרדו הירדנים מראש הממשלה לשעבר, עבדול סלאם מג'אלי, אדריכל הסכם השלום עם ישראל ב-1994, המכונה "הסכם ואדי עראבה".

גופתו של אל-מג'אלי נקברה בעיר הולדתו בעיר קראק, בגיל 98, ואלפים צעדו בהלווייתו, והוא נחשב לאחד האנשים הבולטים בירדן.

חיים עמוסים

ראש הממשלה, בשר אלח'סאונה , הספיד את קודמו, שאותו תיאר כאחד מבכירי ירדן ובעל שיעור קומה ,פטריוטי ואיש פוליטי, לאחר חיים מלאי נתינה בשירות המדינה והנהגתה ההאשמית, בתפקידי אחריות שונים.

אל-חסאונה הדגיש כי ירדן איבדה, עם מותו של מג'אלי, את אחד מאנשיה הנאמנים, ששירת בכנות שאין שני לה, והגן בגבורה על עמדותיה ואינטרסיה של המדינה ברמות המקומיות והזרות השונות. וכי סגולותיו של הנפטר, מורשתו הגדולה והשירותים הגדולים שנתן במהלך עשרות השנים, יישארו תמיד בזיכרון האומה, והוא יהיה מגדלור לדורות הבאים.

הרופא הראשון בצבא

כאשר פרצה מלחמת 1948, וצבא ירדן השתתף בהתמודדות עם "הצבא הישראלי", באותה תקופה, הצטרף לצבא עבדול סלאם אל-מג'אלי, והוא היה הרופא הראשון בצבא הירדני.

בשנת 1950 הכיר מג'אלי מקרוב את המלך חוסיין בן טלאל, כאשר שהה בבירת בריטניה, לונדון, לאחר שהשיג מלגה, ושם גם הכיר את אשתו האנגלית הראשונה, האחות ג'ון מרי, שלאחר נישואיו, שיתף אותה בהקמת המכללה הראשונה לאחיות בירדן בבית החולים לשירותי רפואה צבאית.

עבד אל-סלאם אל-מג'אלי ז"ל כיהן בתפקיד ראש הממשלה, שר החוץ וההגנה בין השנים 1993 ו-1995, וראש הממשלה ושר ההגנה בין השנים 1997-1998. ממשלתו הראשונה הגישה את התפטרותה למלך חוסיין בן טלאל. בינואר 1995.

במהלך השנים האחרונות כונה עבדול סלאם אל-מג'אלי "אדריכל הסכם השלום" בין עמאן לתל אביב, שנחתם באזור "ואדי עראבה" ב-26 באוקטובר 1994. מג'אלי היה אז ראש ממשלה, והוא נשאר מגן ההסכם הזה, למרות ההתנגדות שניצבה בפניו בתוך ירדן.

קרדיט לתמונה: רואיה ניוז