צה"ל- סיכומים לשנת 2022

יהודה ושומרון – עלייה בפיגועי הירי ולמעלה מ-2600 עצורים.

במהלך השנה האחרונה חלה עלייה חדה בפיגועי הירי בהשוואה לשנים הקודמות. לפי הנתונים שמפרסמים בצה"ל, לא פחות מ-285 אירועי ירי הופנו לעבר אזרחים וכוחות הביטחון השנה, בשונה מ2021 ו2020, אז ארעו בהתאמה 61 ו-31 פיגועי ירי בלבד. באשר לפיגועי הדקירה, נרשמה ירידה קלה ל-14 פיגועים, בהשווואה ל-18 שאירעו בשנה שעברה.

בצה"ל אומרים כי במסגרת מבצע "שובר גלים" שהחל בחודש מרץ השנה, ונועד להתמודד עם גל הטרור, נעצרו 2,672 מבוקשים שהתפרסו על פני 3,216 פעילויות מבצעיות. לאורך המבצע בוצע תגבור של 11 גדודים בקו התפר, לצד עשרות גדודי מילואים שתוגברו במרחב יהודה ושומרון.

לפי הנתונים המעודכנים, גל הטרור בשנת 2022 גבה את חייהם של 31 חיילים ואזרחים. יהי זכרם ברוך!

 

המאמץ לחיזוק קו התפר:

בצה"ל חוזרים ואומרים כי תגבור הכוחות בקו התפר בשנה האחרונה, הביא לירידה חדה במספר המסתננים שחצו מידי יום לישראל – מעשרות אלפים בשבוע למאות בודדות בלבד. בצבא מדגישים כי העבודות למכשול בצפון השומרון ובמרחב יהודה מתקדמים כסדרם, כאשר המקטע הראשון בשומרון, באורך 50 ק"מ, צפוי להסתיים כבר בסוף השנה הבאה.

 

הגזרה הדרומית – ירידה בירי הרקטות מעזה לאחר מבצע "עלות השחר". עלייה בסיכולי ההברחות בגבול מצרים וירדן.

בצה"ל מונים 14 בכירים בזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי שסוכלו במהלך מבצע "עלות השחר", בחודש אוגוסט האחרון. לפי צה"ל במהלך המבצע הותקפו 180 מטרות ב700 גיחות שונות. לנתונים נוספים על המבצע ועל שרשרת הפיקוד לחצו כאן! 

בצה"ל מפרסמים כי ממבצע "עלות השחר" עד כה, חצו לשטח ישראל שלוש רקטות בלבד. זאת בהשוואה לחמש רקטות שחצו בחצי השנה שלאחר מבצע "שומר החומות" ועשרים ואחת לאחר "צוק איתן".

 

המאבק בהברחות האמל"ח והסמים:

בצה"ל אומרים כי במהלך השנה האחרונה נרשמו 500 שיבושים ו75 סיכולים מוצלחים של הברחות סמים ואמל"ח בגבולות מצרים וירדן. לפי הנתונים, נתפסו כ-570 כלי נשק, וכן סמים בשווי של 150 מיליון שקלים.

 

הגזרה הצפונית – עליה בתקיפות בסוריה וסיכולי הברחות האמל"ח בגבול לבנון.

לפי הפרסום של דורון קדוש בגל"צ מהבוקר, במהלך השנה האחרונה ביצעה ישראל למעלה מ-30 תקיפות בשטח סוריה. בצה"ל לא מתייחסים באופן רשמי לנתון.

לפי ספירה שערכנו, בשנה האחרונה דיווחו הסורים על 25 תקיפות שהתבצעו בשטחם, כאשר ב-20 מתוכם הופעלו מערכות ההגנה האוויריות, ולאחת מהן התייחס צה"ל באופן רשמי. תקיפות נוספות אירעו גם בדיר אזור ואלבוכאמל – בגבול עם עיראק, ובקוניטרה – בגבול עם ישראל.

באשר ללבנון, מספרים בצה"ל כי בתגובה לירי הרקטה לעבר ישראל בחודש אפריל השנה, הותקפו ארבע מטרות במדינה, בהם המשגר ממנו בוצע הירי. עוד אומרים כי במהלך השנה האחרונה פעלו כוחותינו 677 פעמים במובלעות בגבול עם לבנון. וכמו כן, נתפסו 239 כלי נשק במבצעים לסיכול הברחות במרחב.

 

זרוע האוויר והחלל – למעלה מ-100,000 שעות טיסה ו-16 תרגילים בינלאומיים משמעותיים.

לאורך השנה רשמו כלי הטיס 105,000 שעות טיסה באוויר. מתוכם 100,000 שעות אימונים ו-1000 גיחות מבצעיות של מסוקי קרב. בנוסף, התקיימו 16 תרגילים בינלאומיים בהשתתפות מדינות שונות מהעולם בהם: יוון, איטליה, גרמניה ומרוקו.

כזכור, בחודש יולי האחרון התירה הצנזורה לפרסם כי צה"ל משתמש בכטב"מים חמושים לתקיפות ואיסוף מודיעין. בחודש אוגוסט הקים חיל האוויר מחדש את טייסת 144 בשמה החדש "עוף החול" שמפעילה את הכטב"מ החדש גם הוא בשם "ניצוץ".

 

זרוע הים – יירוטים ראשונים, ספינות חדשות ועשרות מבצעים חוצי גבול.

בצה"ל מזכירים כי בחודש יולי האחרון בוצעו שני יירוטים מבצעיים ראשונים לטילי הברק מספינות חיל הים, בעת שיירטו שני כטב"מים שנשלחו ע"י החיזבאללה לעבר אסדת הגז "כריש".

בנוסף, בצה"ל חושפים כי במהלך השנה האחרונה ביצעה שייטת הצוללות עשרות מבצעים הרחק מגבולות המדינה. עוד נחשף כי סוכלו למעלה מ30 הברחות אמל"ח בגזרה הדרומית.

בדומה לחיל האוויר, בחיל הים מונים 96,000 שעות ים השנה האחרונה. עוד הוזכר כי מובצעו שני ספינות סער 6 חדישות והתקיימו 14 שיתופי פעולה בינלאומיים.

 

זרוע היבשה – 3 תרגילים מטכ"לים, גדוד חדש, ו-2000 פעילויות מבצעיות ליחידת עוקץ.

במהלך השנה האחרונה התקיימו שלושה תרגילים מטכ"לים, חמישה תרגילים אוגדתיים, שלושים ואחד תרח"טים ושמונים ותשע תרג"דים במילואים ובסדיר.

לאורך מבצע שובר גלים, איישו 42 גדודי מילואים את קו התפר. זו אחת הסיבות שהביאו את הצבא להקים גדוד חדש ויעודי לעניין בשם "פנתר". הגדוד, שמשוייך לחיל הגנת הגבולות, מורכב ברובו מלוחמי חיל המעברים שהוצאו ממשימת אבטחת המעברים במזרח ירושלים.

קרדיט: דובר צה"ל  קרדיט לתמונות: דובר צה"ל  הביא לפרסום: ערוץ הטלגרם מוחאבראת