בדיקת דם חדשה מסוגלת לזהות הרבה יותר מוקדם את מחלת האלצהיימר

מדענים מבקשים לפתח בדיקת דם שתוכל לאבחן מוקדם יותר את מחלת האלצהיימר, ללא צורך בסריקות מוח יקרות או ניקור כואב בגב כדי להוציא דגימה של נוזל מוח העצם, כך דיווח העיתון הבריטי The Guardian .

צוות המחקר מקווה שהשיטה החדשה, לאחר שתאושר, תאפשר אבחון מהיר יותר של המחלה, וכך יתחיל טיפול במועד מוקדם יותר.

אלצהיימר היא הצורה השכיחה ביותר של דמנציה, אך האבחנה שלה עדיין קשה, במיוחד בשלבים המוקדמים של המחלה.

ההנחיות הנוכחיות ממליצות לאתר שלושה סמנים אבחנתיים של המחלה, שהם הצטברויות חריגות של חלבוני עמילואיד וטאו, וכן ניטור אחר ניוון עצבי, שמשמעותו אובדן איטי והדרגתי של נוירונים באזורים ספציפיים במוח. 

ניתן לזהות סימנים אלו באמצעות שילוב של הדמיה מוחית וניתוח נוזל מח העצם. 

עם זאת, ניקור מותני (החדרת מחט למרווח בין שתי חוליות מותניות כדי לקחת דגימה של נוזל מח העצם) יכול להיות כואב, ואנשים עלולים לחוות כאבי ראש או כאבי גב לאחר ההליך, בעוד שסריקות מוח יקרות מאוד ובמדינות מפותחות רבות יש לקבוע תור לבדיקה זמן רב מראש.

"למטופלים רבים, אפילו בארצות הברית, אין גישה למכונות MRI וסריקות PET", הסביר פרופסור תומס קאריקאר, מאוניברסיטת פיטסבורג בפנסילבניה, ארה"ב, שהשתתף במחקר שפורסם בכתב העת Brain.

הוא ציין כי פיתוח בדיקת דם אמינה היא צעד חשוב קדימה, והוסיף: "בדיקה כזו תהיה זולה ובטוחה יותר, ותוכל לשפר את הביטחון הקליני באבחון מחלת האלצהיימר".

למרות שבדיקות הדם הנוכחיות יכולות לזהות במדויק חריגות בחלבוני העמילואיד והטאו, איתור סימני נזק לנוירונים ספציפיים למוח היה הרבה יותר קשה. 

ברחבי העולם, קריקרי ועמיתיו התמקדו בפיתוח בדיקת דם מבוססת נוגדנים שתזהה צורה ספציפית של החלבון המכונה "טאו" (שמקורו במוח), הספציפי למחלת אלצהיימר. 

המדענים ביצעו את הבדיקה על 600 חולים בשלבים שונים של מחלת האלצהיימר, ומצאו כי רמות חלבון הטאו בדם נמצאו בקורלציה מובהקת עם רמות הטאו בניתוח נוזל המוח, ולכן ניתן היה לקבוע בצורה מהימנה אם מדובר במחלת אלצהיימר או מחלות נוירודגנרטיביות. 

רמות החלבון נמצאות גם בקורלציה הדוק עם חומרת פלאק העמילואיד וחלבוני הטאו ברקמת המוח של אנשים שמתו ממחלת אלצהיימר. 

השלב הבא יהיה לאמת את הבדיקה במגוון רחב יותר של חולים, כולל אלה מרקע גזעי או אתני מגוון, ואלה עם שלבים שונים של אובדן זיכרון או תסמיני דמנציה פוטנציאליים אחרים.

קריקרי גם מקווה שניטור רמות חלבון הטאו, שמקורו במוח, בדם, יכול לשפר את הפיתוח של ניסויים קליניים לטיפולים באלצהיימר.

مفاجأة.. اكتشاف مرض ألزهايمر في المستقبل سيصبح ممكنا عبر اختبار البول!

קרדיט: אלחורה    קרדיט לתמונה: אלחליג'