10 המדינות החזקות ביותר במשיכת השקעות זרות

ארצות הברית של אמריקה הגיעה לפסגת הכלכלות בעולם במהלך שנת 2021 מבחינת הגידול בהשקעות הזרות הישירות אצלה.

הפרסום האחרון של קרן המטבע הבינלאומית מראה שבשנה שעברה, הושקעו בארה"ב כ-506 מיליארד דולר, או 11.3%.

עבור 112 המדינות שהגישו את הנתונים שלהן במונחים של "השקעות זרות ישירות", Foreign Direct Investment, שיעור זה עלה ב-7.1 אחוזים במדידת שווי ההשקעות במטבעות מקומיים. עם זאת, כאשר נמדדות במונחים דולריים, הצמיחה העולמית הזו היא רק 2.3 אחוזים, בשל התחזקות המטבע האמריקאי.

לפי התרשים שהכינה קרן המטבע הבינלאומית, ארצות הברית היא כעת היעד הראשון בעולם להשקעות זרות ישירות, בעוד סין עלתה למקום השלישי.

זה גם מראה שכלכלות קטנות יותר תופסות מעמד בולט בין 10 המדינות המובילות בעולם, כפי שמופיעות הולנד, לוקסמבורג, סינגפור, אירלנד ושוויץ, אם כי אף אחת מהכלכלות הללו אינן מדורגות בין עשר המדינות המובילות במונחים של תוצר מקומי גולמי, כך אומרת קרן המטבע הבינלאומית.

זאת בשל העובדה שמספרים אלו הם קבוצה של סטטיסטיקות פיננסיות המציגות זרימות פיננסיות חוצות גבולות בין חברות מקושרות באמצעות נתח בעלות של לפחות 10 אחוזים. זרימות פיננסיות אלו עשויות להיגמר כהשקעות בפעילויות יצרניות בתוך המדינה, או שהן יכולות ללכת להשקעות פיננסיות גרידא שאינן קשורות לכלכלה הריאלית, לפי מה שהסבירו בקרן.

באותו הקשר, הוא מוסיף כי חברות רב לאומיות רבות הקימו ישויות ייעודיות במרכזים פיננסיים OFF SHORE כאשר הכסף זורם דרך כלכלות אלו, ולבסוף מגיע ליעד הסופי שלהן במדינות אחרות. חברות אלו מוקמות לרוב כדי להשיג הטבות מס או רגולטוריות, אך יחד עם זאת הן מנפחות מאוד את נתוני ההשקעות הזרות ישירות, אם כי השפעתן המוחשית קטנה יחסית על הכלכלה המארחת.

מחקר של קרן המטבע הבינלאומית מראה כיצד מרכזים פיננסיים בחו"ל ממלאים תפקיד גדול בסטטיסטיקה של השקעות זרות ישירות, שעלו אף יותר בשנים שלאחר המשבר הפיננסי העולמי עד 2008.

הנתונים העדכניים ביותר מראים שמרכזים פיננסיים בחו"ל עדיין מהווים נתח גבוה מה-FDI העולמי. חלקם אמנם ירד בהדרגה מאז 2017, בעוד שחלקן של הכלכלות הגדולות כמו ארצות הברית וסין גדל.

Market Minute: Top 10 FDI economies | by Faisal Khan | Open Source X | Dec,  2022 | Medium

קרדיט: אלחורה     קרדיט לתרשים: קרן המטבע הבין לאומי