"ואף על פי כן נוע תנוע": האם יש דעיכה במחאות האיראנים ?

שוב יש דיווחים ש…
קראתי בכל מני מקומות שיש ירידה – דעיכה במחאה של האיראנים, ויש כאלה שמביאים כהוכחה את הסטטיסטיקות )כגון סטטיסטיקה מטוויטר( על כמות דיווחים על הפגנות באיראן.
אזכיר לכם שהאיראנים משתמשים ברשתות החברתיות, וכפי שכתבתי לכם בעבר, כמו לדוגמה בפוסט שמדבר על ההפגנות באיראן והדיווחים ברשתות החברתיות, טוויטר ופייסבוק לא מרכזות את רוב תעבורת הרשת אצל הגולשים האיראנים, ומי שמסתמך רק על מה שניתן למצוא בטוויטר ופייסבוק, פשוט מפספס הרבה מהמתרחש באיראן.

כפי הנראה שהאיראנים לא קוראים או מסתמכים על אותם דיווחים וסטטיסטיקות, וגם לא על פרשנויות שנלוות לחלק מהדיווחים, וממשיכים במחאה. בערים רבות באיראן יוצאים מפגינים לרחוב, קוראים קריאות שונות בעד חופש ובגנות המשטר, ממשיכים לשרוף שלטי חוצות ומודעות עם תמונות של חומייני, ח‘מינאי וסולימאני, ממשיכים לזרוק בקבוקי תבערה על מבנים השייכים לבסיג‘ ולגופי משטר נוספים, וממשיכים להצית ניידות משטרה וכלי רכב של בסיג‘, כמובן ממשיכים בפעילות רשתית, ואוסיף שאם בשלושת החודשים האחרונים, היינו רואים מדי פעם הבערת מדורות או הצתת צמיגים בערים שונות, הדלקת מחסומים בוערים ברחובות הערים, הפכה לאחרונה לתופעה הולכת ומתרחבת.

תמונה

נראה כי המחאה הולכת ומתרחבת למעגלים חברתיים נוספים, ועוד מפרסמים איראנים מתחומים שנים מביעים בגלוי את תמיכתם במחאה ו/או מחאתם על תגובות המשטר למחאה, ובאיראן כמו באיראן, עזות המצח של מפורסמים להעז ולומר את דעתם, מובילה למעצרים רבים, בין אם של שחקנים ושחקניות בתיאטרון ותעשיית הקולנוע האיראנית, ובין אם מעצר סופרים/ות ומשוררים/ות, זמרים/ות, בדרנים/ות וספורטאים/ות.
גם הפגיעה הכלכלית במשטר במסגרת המחאה, ממשיכה ועולה מדרגה, ומתרחבת השבתת מפעלים, בתי זיקוק, מסטודנטים ומרצים באוניברסיטאות דרך סוחרים בבזארים, ועד לנהגי משאיות ונהגי מכליות דלק.

כל אלו גורמים לבעיה רצינית למשטר, וכופים עליו לנסות למצוא פתרונות לחלק מבעיות הלוגיסטיקה והאספקה שנגרמות מחלק מהשביתות, לאחר שהמשטר נוכח לדעת שאיומים מעצרים לא מחזירים את השובתים לעבודה, נאלצים במשטר המולות למצוא דרכים אחרות לכפות על השובתים לחזור לעבודה.
כאמור הפגיעה הכלכלית במשטר מתבטאת גם בסגירת חנויות, ונוסף לשביתות מסחר של סוחרים שסגרו חנויות בערים שונות, יצאה קריאה לשביתת מסחר כלל ארצית, שנענו לה סוחרים בערים רבות במחוזות שונים באיראן, השביתה החלה אתמול שתימשך היום ומחר, ומיותר לציין שהמשטר ממש לא אהב את הרעיון של שביתת המסחר הכלל ארצית, ועוד לפני שהחלה טען שפורעים שהם סוכנים של אויבי איראן, מאיימים על הסוחרים.

תמונה

בריוני המשטר החלו לעצור צעירים בערים שונות באשמה שהם איימו על סוחרים, יש לציין שגם סוחרים נעצרו, חלקם פעילים בארגוני סוחרים מקומיים, שגם אותם האשים המשטר שאיימו על סוחרים לסגור את החנויות. למרות גל המעצרים שביתת המסחר נמשכת, וכאמור במשטר מנסים למצוא את הדרך להפסיק את השביתות.

 

אציין שיש עד סקטורים שגם אם לא שובתים, עדיין מעוררים אי נחת וטורדים את שלוות מקבלי ההחלטות במשטר המולות, כגון רופאים ועיתונאים שמפסיקים לפחד ומתחילים לדבר דברים שאינם עומדים בקנה אחד עם קו המסרים שהמשטר דורש להעביר, ואלי עדיין לא נעצרו רופאים רבים, אבל מבין העיתונאים כבר נעצרו עשרות.

תמונה

עוד נושא במחאה שהיה משני, מתפתח וצובר תאוצה
נוסף לכל אלו, לאחר שבתחילת החודש שעבר החלו לעלות קריאת להחרמת חברות מסחריות המפרסמות ב IRIB – רשות השידור האיראנית, ואזכיר שעל פי חוק מי שממנה את מנכ"ל IRIB זה המנהיג העליון, ומדובר באחד משופרות המשטר הבוטים יותר שמעודדים אלימות נגד מפגינים (כך גם היה בגלי מחאות קודמים).
לקראת סוף החודש שעבר, המחאה עלתה שלב נוסף כמחאה של האזרחים נגד המשטר וכל מי שמסייע למשטר, וברשתות האיראניות החלו להתפרסם קריאות להחרים את החברות המפרסמות ב IRIB בזמן שידורי משחקי גביע העולם בכדורגל, בקריאות להחרמת המפרסמים נאמר שהמפרסמים ממנים מכספם את המשטר, ובכך מעורבים בדיכוי ורצח מפגינים, ולכן יש להחרים כל חברה שמפרסמת ב IRIB.

אציין ש IRIB נהנית מהכנסות גדלות מפרסומות, גם בלי קשר למשחקי גביע העולם בכדורגל, והכנסת אלו מהוות חלק משמעותי מתקציבה, ובאותה נשימה אמר שההכנסה מהפרסומות בתקופת משחקי גביע העולם בכדורגל, משמשת כחבל הצלה ל IRIB שסובלת כמו גופים ממשלתיים רבים מהמשבר הפיננסי באיראן.
עוד אסיף שזו אינה הפעם הראשונה שיש קריאות באיראן להחרים מפרסמים ב IRIB ,וגם בזמן המחאה של 2009 ,היה חרק אזרחי על המפרסמים ברשת, דבר שגרם באתה התקופה לא רק לירידה של כ-40% בכמות הצופים, ולמירמור בקרב המפרסמים, אלא גם לירידה בהכנסות מפרסום, שתרם להעצמת המשבר הפיננסי ששל IRIB באותה תקופה, ולהגדלת חובותיה (שהיו גדולים גם כך) והרשות פשוט עצרה תשלומים לספקים ומפיקים, מעניין אם לקריאות החרם על המפרסמים, תהייה השפעה דומה גם בגל המחאה הנוכחי.

תמונה

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון   קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות