עסקת ברטר: מטוסי קרב וסוללות טילי נ"מ לאיראן תמורת אלפי מל"טים לרוסיה

רוסיה תספק טילי הגנה אווירית S-400 ומטוסי קרב מסוג Su-35 בתמורה לאלפי מל"טים איראניים, וזוהי עסקת ברטר המטיבה עם שני הצדדים.

עסקת חילופי הנשק מתמשכת בין שתי המדינות, שכן מל"טים איראנים ממלאים תפקיד פעיל עבור הצבא הרוסי באוקראינה, הם זולים והוכחו כקשים יותר להתמודדות איתם על ידי מערכות הגנה אוויריות מאשר עם טילי שיוט בליסטיים רוסיים.

מל"טים איראניים סייעו לרוסיה להתגבר על חולשותיה שכן המל"ט ה-Orlan-10 המקומי שלה לא הצליח להוכיח את יכולותיו ומל"טים של אוריון או Altius-RU לא השלימו בדיקות ואינם מבצעיים.

ליתר דיוק, המל"טים הזולים של איראן ומספרם הגדול, למרות עיצובם הפשוט יחסית ופגמים רבים, מכבידים יתר על המידה על מערכת ההגנה האווירית האוקראינית, ונאמר כי הפכו ל"גורם משנה משחק".

אבל במצב הנוכחי, קשה מאוד לרוסיה להשיג מספיק כספים כדי לשלם עבור מספר כה גדול של מל"טי תקיפה לאיראן, במיוחד כאשר שתי המדינות מנותקות ממערכת התשלומים העולמית, והפתרון האופטימלי עבורם הוא עסקת ברטר בין שני הצדדים.

אנליסטים סבורים שמוסקבה מכרה במחיר נמוך מאוד כ-60 מטוסי קרב מסוג Su-35 Flanker-F בתמורה לאלפי מל"טים איראניים. כמו כן, טהראן זקוקה מאוד למטוסי קרב מכיוון שחיל האוויר שלה מאוד לא מפותח.

 

בנוסף למטוסי קרב מתקדמים, איראן זקוקה גם למערכת הגנה אווירית. העיתונות הבינלאומית כתבה שוב ושוב כי טהראן שואפת לא רק למערכת ה-S-400 "Triumph" הרוסית אלא גם למערכת ההגנה האווירית החדישה יותר –  S-500 "Prometheus" שנועד להפיל לוויינים המרחפים במסלול נמוך סביב כדור הארץ.

רוסיה לא הגיבה רשמית על אספקת מטוסי קרב או טילי נ"מ לאיראן תמורת מספר רב של מל"טים, אך לפי המודיעין האמריקאי, כל העדויות מצביעות על יישום העסקה.

מכירה ​​של מטוסי קרב רב-משימתיים מסוג Su-35 וטילי הגנה אווירית S-400 לאיראן עוזרת גם לרוסיה "לחסל" את הכמות הגדולה של כלי נשק אלו במלאי הרוסי, לאחר שרבים מלקוחותיהם נאלצו לבטל חוזים בשל לחשש מסנקציות של ארה"ב. לפי חוק CAATSA.

 

הנשק הרוסי מאבד את האטרקטיביות שלו בשוק הבינלאומי

בעיה גדולה נוספת שרוסיה צריכה לפתור היא שהנשק שהיא מייצרת כבר לא מוכיחים את עצמם כאטרקטיבים בשוק הבינלאומי, במיוחד לאחר שנכשל כל כך באוקראינה.

מטוסי קרב רוסים רבים מסוג Su-35, מפציצי קו קדמי מסוג Su-34 ומסוקים חמושים של Ka-52 הופלו רק באמצעות טילי נ"מ פשוטים, לא במערכות נ"מ מתקדמות כמו NASAMS או IRIS-T.

כך גם לגבי ה-S-400, שכן מערכת ההגנה האווירית ארוכת הטווח הזו לא מתפקדת בהגנה על המרחב האווירי הסורי מפני התקפות של מטוסי קרב ישראליים.

באוקראינה לא תועד יירוט של ה-S-400, למרות פריסתו בכל החזיתות, ואף מטוס קרב, מסוק או טיל בליסטי אוקראיני לא הופל.

לכן, אם עסקת הנשק האמורה תצא לפועל, גם רוסיה וגם איראן ייהנו מקבלת מערכות נשק שיעמדו בדרישות הטקטיות שלהן, תוך זמן קצר מאוד.

بعد فشلها في السوق الدولية.. روسيا تقايض مقاتلات سو-35 وصواريخ إس-400 بالطائرات المسيرة الإيرانية

קרדיט: דפנס ערביכ