דאגה ישראלית משיתוף הפעולה של איראן עם רוסיה באוקראינה

ישראל מודאגת יותר ויותר מכך שאיראן תרכוש ידע וניסיון גרעיני ולא גרעיני משיתוף הפעולה שלה עם רוסיה במלחמה באוקראינה, מה שישפר את יכולתה לתקוף מטרות במזרח התיכון. 

רמת הדאגה עלתה לאחר שאיראן סיפקה לרוסיה כלי טיס בלתי מאוישים, ושיתוף הפעולה של שתי המדינות בנושא הגיע לשיא. 

בכנס המכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים בשבוע שעבר בבחריין, הזהיר היועץ לביטחון לאומי של ישראל, אייל חולטה, כי איראן עשויה לספק למוסקבה גם טילים בליסטיים קצרי טווח כחלק משיתוף הפעולה המוגבר שלה.

גורם ממשלתי אמר לעיתון הישראלי, "הארץ", כי שגריר ישראל ברוסיה העביר את חששותיה של ישראל בשיחותיו עם סגן שר החוץ הרוסי.

 

המתקן הגרעיני פורדו

מקור אחר הוסיף: "עד כה אין לאיראן ניסיון מעשי רב בתחום התחמושת, אך הלחימה באוקראינה, הכוללת ציוד שאיראן מכירה היטב, עשויה כעת לאפשר לה להשתמש במל"טים שלה בצורה יעילה יותר, כמו גם לשפר את יכולות הטילים". 

ההתקרבות הגוברת בין איראן לרוסיה ערערה מאוד את האפשרות לחתום על הסכם גרעין חדש עם טהראן.

ההערכה הישראלית הנוכחית היא שהסיכוי של ארה"ב ואירופה להמשיך לעסקה כזו בשלב הנוכחי "קרוב לאפס", אם כי הרעיון מעולם לא הוסר מהשולחן.

במשך זמן רב הניח המערב שאיראן תגלה יותר גמישות להגיע להסכם, וכי בחירות האמצע בארה"ב ב-7 בנובמבר יפתחו חלון הזדמנויות קצר להשגת מטרה זו, אך כעת ההנחה הזו התהפכה.

 

הסיבות לכך הן שהעוינות בין אירופה לרוסיה עקב התקפתה האחרונה על אוקראינה, והתקרבותה הגוברת של מוסקבה לטהרן, מפחיתה מאוד את יכולתו של המערב ליצור חזית משותפת עם רוסיה מול איראן בנושא זה. שאר המשתתפים בשיחות מודאגים כעת מיכולתה של רוסיה למלא את התפקיד שיועד לה בהסכם הגרעין המקורי, שהיה לפקח על האורניום המועשר שהיה אמור להיות מסולק מאיראן במסגרת הסכם זה.

וביום ראשון האחרון חזה ראש המודיעין הצבאי הישראלי, אהרון חליוה, שאיראן "תעשיר בקרוב אורניום לרמה של 90 אחוזים הדרושים לייצור נשק גרעיני".

למחרת הודיעה טהראן לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית שהיא מתכננת להרחיב את העשרת האורניום לרמה מתחת ל-60% במתקן הגרעיני פורדו האיראני. 

למרות שהברית ההולכת וגוברת של טהראן עם מוסקבה מדאיגה את גורמי הביטחון הישראלים במונחים של חיזוק היכולות ההתקפיות של איראן, היא גם מקלה על הקמפיין של ישראל לחסום הסכם גרעין חדש.

פקידים ישראלים בכירים שקראו בשנה האחרונה לממשלו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן להחמיר את הסנקציות על איראן בשל התקדמות תכנית הגרעין שלה, גילו כי וושינגטון מחויבת כעת לעשות זאת בגלל הקיצוניות של טהראן בנושאים אחרים.

 

בספטמבר הציג שר הביטחון הישראלי בני גנץ למועצת הביטחון של האו"ם מידע מודיעיני המראה כי תכנית הגרעין של איראן התקדמה משמעותית בשנה האחרונה. בתדרוך לשגרירי האו"ם של מדינות החברות במועצה, הוא דחק בקהילה הבינלאומית להכין תכניות מעשיות, דיפלומטיות וכלכליות להתעמת עם טהראן ולנקוט צעדים נגדה במועצת הביטחון. הוא גם קרא לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית להשלים את חקירתה לגבי עקבות של אורניום שנמצאו באתרים שבהם אין פעילות גרעינית מוצהרת של איראן.

גנץ ציין כי איראן הגדילה את ייצור הצנטריפוגות המתקדמות שלה ב"כמה מאות" במהלך השנה האחרונה, וכעת יש לה לפחות פי שניים יותר במתקני נתנז ופורדו, מאשר היה בעבר. יתרה מכך, איראן שילשה את יכולות ההעשרה שלה במתקן בפורדו, שכן הסכם הגרעין המקורי ממנו לא פרשה איראן מעולם לא אסר העשרה כלל.

קרדיט: איראן אינסיידר