השבוע (עד ל- 24.11.22) אצל שכנינו הפלסטינים. סקירה

הטרור באיו"ש ממשיך להרים ראש, כאשר במוקד פיגוע התופת הכפול בירושלים בו נהרג נער צעיר ונפצעו למעלה מעשרה אזרחים. ארגוני הטרור חגגו את "הצלחתם" המפוקפקת והגדירו את הפיגוע כ: "תגובה לפשעי ישראל", כפי שניתן לראות בשיר שהופק תוך שעות ספורות מלאחר הפיגוע.

ככל הנראה, ללא קשר ישיר, דווח על מעצר פועל עזתי, עם רישיון עבודה בישראל שניסה להטמין מטען באוטובוס, וכן פיגוע דריסה של שוחר צה"ל בבאר שבע, ככל הנראה ע"י תושב הפזורה הבדוית.
לצד זאת, בלטה התקרית בה חטפו אנשי הג'האד האסלאמי את גופת הצעיר הדרוזי- טיראן פרו, שאושפז בבית החולים איבן סינא, לאחר שנפגע בתאונת דרכים. על פי חלק מהגרסאות החוטפים אף ניתקו אותו ממכונות ההנשמה בעודו בחיים ובכך גרמו למותו. גורמים ישראליים פנו לקבל את עזרת הרש"פ בשחרור הגופה, והבינו מהם, שבכוחם כרגע, רק לנסות לתווך, אבל אין להם שליטה של ממש בגזרה. בסופו של דבר שוחררה הגופה בעקבות מעורבות שורה של מתווכים, ובראשם אנשי התנועה האסלאמית, ושייח'ים מאזור חברון, ולאחר איום של צעירים דרוזים לרצוח פועלים מג'נין, אם הגופה לא תוחזר לאלתר. אין מה לעשות, לפעמים צריך לאיים, ולגרום לאוייב להבין שהאיום שלך אמיתי.

תמונות מאירוע חטיפת הגופה.

 

בהקשר זה, קיימו השבוע אנשי החמא"ס והג'האד האסלאמי מצעד צבאי במחנה הפליטים ג'נין, תוך התרסה ברורה כנגד הרש"פ, ביטוי ברור לאובדן השליטה של הרש"פ בשטח, למרות שאנשי המנגנונים ביצעו השבוע מספר מעצרים של אנשי אופוזיציה, במקומות בהם שליטת המנגנונים חזקה יותר.

תמונות מהמצעד.

 

במקביל, נמשכים פיגועי הירי, בעיקר בגזרות שכם וג'נין. כנופיית "גוב העריות" בשכם פירסמה גילוי דעת בו טענה שאנשיה הצליחו לטמון מלכודת לחיילי צה"ל כשהדליפו ידיעה כוזבת על מיקום בכירים בארגון, כשבפועל היתה זו מלכודת לכוחות שנכנסו למלכודת אש, למרות שבפועל איש מחיילי צה"ל לא נפגע. כן הובילו אנשיהם ירי מאסיבי בעקבות כניסת מתפללים לקבר יוסף. גם כאן הירי נסתיים ללא נפגעים ישראליים, אך עם הרוג פלסטיני, כמו בתקריות דומות בעבר, מדובר בצעיר בן 17, כמו הגיל הממוצע של מרבית המחבלים ההרוגים בתקופה האחרונה. המפקדים מעדיפים לשמור על עצמם. יממה לאחר מכן מת מחבל נוסף מאותה תקרית, וכן נמסר על מותו שלך פצוע מעימות מוקדם יותר מול כוחותינו.
גם בג'נין נהרג מחבל בן 17 במהלך עימותים שליוו מעצר מבוקש בכיר במחנה הפליטים, , בעוד האחרון הסגיר עצמו בסופו של יום, לאחר ירי טילי נ"ט לעבר הבית בו התבצר.

תמונות מחילופי האש.

 

נוסיף, כי למרות האלימות בשכם, וחטיפת הגופה בג'נין, פתחו סוחרי שכם במבצע לעידוד הגעה של ערביי ישראל לעירם בנסיון לעודד את הכלכלה המקומית. וגם מושל ג'נין אכרם רג'וב ששליטתו מגיעה בערך עד לקצה לשכתו קרא לערביי ישראל להגיע לג'נין ללא חשש, למרות התקרית האחרונה.

הנה סרטון פרסום הקורא להגעה לשכם. מטעמי כבוד האדם, אני נמנע מלהביא סרט של המנהל האזרחי הקורא להגיע לג'נין:

וברצועת עזה: 21 הרוגים, מרביתם ילדים בדליקה בג'באליה, במסגרת קבלת פנים למאהר אבו ריא סגן שר הרווחה בממשלת החמא"ס בעזה. האירוע עורר חרושת שמועות וטענות שמדובר בהצתה/ התאבדות/ נקמה, ולא בתאונה, נוכח העובדה שכל ההרוגים שהו בחדר אחד, והיו נעולים שם, כמו גם בשל טענה שבמבנה היתה כמות גדולה של בנזין. על רקע זה, מיהרו בחמא"ס לכנס מסיבת עיתונאים בה הציגו גרסה כוללת לאירוע, לפיה, אחד הנוכחים קיים מופע של "להטוטי אש", שהביא להצתה, ואז נעל את החדר כדי למנוע חדירת האש פנימה, מה שמנע את חילוץ הקרבנות. בעקבות הפרסום ניתן לראות רגיעה מסויימת בחרושת השמועות ועדיין ניכר חוסר אמון בגרסה הרשמית רב.

את סרטי הזוועה של האירוע ששודרו ברשתות החברתיות נחסוך מכם, ונסתפק בתמונות מהלוויית הענק שנערכה לקורבנות בהובלת החמא"ס:

שריפה נוספת פרצה השבוע בבית במחנה הפליטים נוציראת, אך זו הסתיימה ללא נפגעים. לצד זאת, נרשמו ברצועה עוד שתי תקריות הקשורות בניסיונות התאבדות ע"י הצתה. אחת מהן נסתיימה בלא נפגעים, כאשר עוברי אורח מנעו ברגע האחרון את ההתאבדות. השנייה ברפיח, הסתיימה במות הקרבן, ופציעה של כמה מבני משפחתו, שניסו להצילו. ביטוי נוסף למצוקה הכלכלית והחברתית באזור, על אף ההקלות הישראליות האחרונות, והסיוע הקטרי לאזור.

 

ובמישור הפנימי: צעיר מטול כרם, חמוש במוט ברזל יצא נגד כנופיה חמושה ששדדה משרד חלפנים. הוא נפצע באורח קל מירי, והשודדים נמלטו עם שק ובו סכום כסף.

תמונות מהתקרית.

 

בראמאללה לעומת זאת, לא העז איש לצאת נגד כנופיה אלימה שפשטה על חנות למוצרי חשמל וזרעה בה הרס, בעקבות סכסוך עם בעל החנות.
וכצפוי, המונדיאל בקטר, במוקד הלכי הרוח. הפלסטינים לא מסתירים את אהדתם לקטר, ומביעים שביעות רצון, מכל גילוי הזדהות כלפי הפלסטינים ושנאה לישראל, במסגרת התחרויות. כמו כן, נרשמו לראשונה גילווי תמיכה בסעודיה, לאחר הנצחון על ארגנטינה, ולמרות ה"דם הרע" שבין הפלסטינים לסעודים, בראשות יורש העצר- הנסיך בן סלמאן. לא מעט "שמחה לאיד", נרשמה גם בעקבות הפסד נבחרת גרמניה ליפן, על רקע הנסיון של שחקני גרמניה להפגין תמיכה בזכויות הקהילה הלהט"בית. ברקע לדברים: יצא יו"ר הרש"פ אבו מאזן עם בני משפחתו למונדיאל בקטר, יציאה שעוררה טענות לשחיתות והעדפת בני משפחה.

הנה תמונות מהחגיגות בעזה בעקבות ניצחון סעודיה על ארגנטינה:

שבת שלום

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות