במתקפת הטילים הרוסית החדשה על קייב לא השתתפו מל"טים איראניים

מתקפת הטילים הרוסית האחרונה על אוקראינה ביום רביעי, 2 בדצמבר הותירה כמה הרוגים והניחה מכה כבדה על התשתית האזרחית, אך לראשונה בחודשיים האחרונים, לא היו חדשות על מל"טים מתאבדים מתוצרת איראן במתקפה זו.

במקביל, אוקראינה והמערב מאמינים שרוסיה מנסה לקבל יותר נשק מאיראן, ומדיווחים עולה כי התערבות איראן במלחמה זו אילצה את ישראל לשנות את עמדתה.

על פי המטה הכללי של הכוחות המזוינים של אוקראינה, רוסיה שיגרה ביום רביעי 78 טילים, 23 פצצות ו-10 מל"טים מתאבדים של Lancet נגד אוקראינה. לפי דיווח זה, 51 טילים ו-5 מל"טים הושמדו לפני שהגיעו ליעד, אך כתוצאה מהתקיפה זו, בפעם הראשונה, כל מערכת אספקת החשמל האוקראינית נפלה לזמן מה, וקייב אף נאלצה לסגור את תחנות הכוח הגרעיניות שלה.

קרדיט: רשתות חברתיות

 

מיליוני אנשים ברחבי אוקראינה נותרו ללא מים וחימום במשך שעות במזג אוויר מתחת לאפס, ואפילו במולדובה הופסק החשמל ביותר ממחצית המדינה. יותר מ-60 בני אדם נהרגו ונפצעו, ותינוק נהרג מפגיעת רקטה בבית חולים ליולדות בזאפריז'יה, עיר בדרום אוקראינה.

התקיפה התרחשה ביום שבו הכריז הפרלמנט האירופי על רוסיה כ"מדינה נותנת חסות לטרור".

במהלך ישיבת החירום של מועצת הביטחון של האו"ם, דרש נשיא אוקראינה לבטל את הווטו של רוסיה והדגיש כי "מדינת הטרור" לא צריכה להשתתף בהצבעה על הטרור ומעשי התוקפנות המיוחסים לה.

בעוד ששגריר רוסיה באו"ם אמר בפומבי כי רוסיה תמשיך בהתקפותיה עד שקייב תשנה את עמדתה ותיכנס למשא ומתן, וולודימיר זלנסקי אמר בנאום הווידאו שלו כי רוסיה מגיבה לתוכנית השלום שהציגה אוקראינה בפגיעה באזרחים אוקראינים.

מאז לפני חודשיים, כאשר כוחות הצבא שלה נאלצו לסגת מצפון מזרח ודרום אוקראינה, רוסיה תוקפת כל העת מתקני החשמל באוקראינה.

במתקפה המאסיבית אתמול, השתמשה רוסיה לראשונה במל"טים מתאבדים מתוצרת רוסיה – Lancet כדי לתקוף תשתיות אזרחיות; מל"ט שהשמיד כבר בעבר מספר ציודים צבאיים כבדים של הצבא האוקראיני, בחזיתות ,לפני מספר שבועות.

בעבר, רוסיה השתמשה במל"טים איראניים מדגמי ShahEd 131 ו-136 במבצעים כאלה, אך לאחרונה מספר ההתקפות הללו ירד באופן משמעותי ומל"טים אלה לא היו בשימוש כלל.

באותו יום טען חוסיין אמיר עבדולהיאן, שר החוץ של הרפובליקה האסלאמית, כי איראן מסרה מספר קטן מאוד של מל"טים אלה לרוסיה 11 חודשים לפני המלחמה.

רוסיה ואיראן ניסו למנוע את חקירת האו"ם בנוגע לשימוש של רוסיה במל"טים איראנים במלחמה באוקראינה, אך נערכו בדיקות רבות של דגימות בריאות של שרידי כל שלושת סוגי המל"טים האיראניים שנראו באוקראינה, וכל המומחים מסכימים שהמל"טים הללו יוצרו באיראן הוא נשלח לרוסיה בתחילת המלחמה.

טאראס טרויאק, מומחה למל"טים באוקראינה שהשתתף גם הוא בבדיקת המל"טים האיראניים, כינה את ההסבר הרשמי של איראן כשקר מוחלט ואמר:

"ההסבר שסיפק משרד החוץ האיראני הוא אבסורדי כפי שטוענת התעמולה הרוסית. בהשוואת הציוד הפנימי של המל"טים שנראו באוקראינה עם הדגימות המשמשות במזרח התיכון, ניתן לראות ששאהד 131, שאהד 136 ומוהאג'ר 6 יוצרו ב-100% באיראן.

התאריך 5 במאי 2022 חקוק על הפצצה המוטלת אנכית, מה שאומר שלפחות חלק מהמשלוח הזה הגיע לרוסיה לאחר תחילת המלחמה. אין חלקים רוסיים במל"טים הללו, כתובת בפרסית נראית על חלק אחד לפחות, ורוב החלקים יוצרו על ידי 70 חברות מ-13 מדינות. אני לא יודע לאיזה ראיה מחכה שר החוץ האיראני. "אין ספק שרוסיה קיבלה את המל"טים הללו מאיראן".

לפי האתר האמריקאי Axios, התערבותה של איראן במלחמתה של רוסיה נגד אוקראינה שינתה גם את עמדת ישראל, שתמיד התעקשה על נייטרליותה.

לפי דיווח זה, ממשלת ישראל מסרה בשבועות האחרונים מידע חסוי הקשור להעברת נשק איראני לרוסיה, באמצעות שגרירויותיה, לעשרות מדינות מערביות ובכירי נאט"ו, ומקווה שהדבר יגביר את הלחץ הבינלאומי על טהראן.

תמונה

קרדיט: רדיו פרדה